تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اروپا, راهنمای سفر

سفر به گوتنبرگ | سوئد و راهنمای جاذبه های آن 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

راهنمای سفر به گوتنبرگ

در این مقاله از معرفی دیدنی های کشور سوئد تصمیم گرفتیم تا شما را با جاهای دیدنی گوتنبرگ که دومین شهر بزرگ کشور سوئد است آشنا کنیم. پس اگر برنامه سفر به کشور سوئد و بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی این کشور را دارید شهر گوتنبرگ میتواند مقصد مناسبی برای سفر شما باشد. تا انتهای این مقاله با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر درباره این شهر بدانید

یکی از شهرهای جالب و دیدنی سوئد که بعنوان دومین شهر بزرگ آن نیز بشمار می رود گوتنبرگ نام دارد. این شهر دارای جاذبه های تفریحی و گردشگری متنوعی دارد که با فرهنگ و تاریخ آن آمیخته شده است .  این شهر در جنوب غربی سوئد، در کنار کاتگات و مرکز شهرستان وسترا گوتلاند قرار دارد .

تاریخ دوستان می توانند در مکانهای تاریخی و موزه های دیدنی این شهر گشت و گذاری لذت بخش را تجریه کنند . این شهر دارای مردم خوب و مهربان و همواره شهری آرام می باشد که این آرامیش و امنیت یکی از ویژگی مهم برای جذب گردشگر می باشد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

هم در داخل شهر و هم در مناطق اطراف آن فضای سبز و محیط‌های طبیعی زیادی وجود دارد. این شهر کوچک و زیبا، شهری فوق‌العاده برای پیاده‌روی و قدم زدن است. همچنین دوچرخه‌سواری یکی از بهترین روش‌ها برای رفتن به گوشه و کنار گوتنبرگ است. البته رستوران‌های این شهر گران هستند و بهتر است بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان آماده کنید.

کشور سوئد کجاست ؟

  •  کشوری است در شمال اروپا در شبه‌ جزیره اسکاندیناوی . از غرب با کشور نروژ، از شمال شرق با کشور فنلاند، از شرق با خلیج بوتنی، از جنوب شرقی با دریای بالتیک و از جنوب غربی با کشور دانمارک همسایه‌است
  • پایتخت و بزرگ‌ ترین شهر این کشور استکهلم است.
  • سوئد چهارمین کشور بزرگ اروپا (ششمین کشور بزرگ اروپا با احتساب روسیه و ترکیه) از نظر مساحت می‌باشد .
  • کشور سوئد جایگاه خوبی در جنبه‌ های مختلف ملی مانند کیفیت زندگی، آزادی شهروندی، بهداشت، آموزش، اختلاف طبقاتی، رفاه و توسعه انسانیدارد

اطلاعات ضروری که بهتر است قبل از سفر به گوتنبرگ بدانید

اختلاف ساعت با تهران : گوتنبرگ در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT +2 قرار دارد و دو ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی : سوئدی

واحد پول : کرون سوئد

نوع برق شهری : برق شهری در گوتنبرگ ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز و دوشاخه‌ ها و پریزها از نوع F است

کد کشور : +۴۶

شماره‌های اضطراری : ۱۱۲

جهت رانندگی: راست

فرودگاه‌های بین‌ المللی :  فرودگاه گوتنبرگ – لاندوتر | فرودگاه گوتنبرگ ستی

وضعیت آب‌ و‌ هوا

در گوتنبرگ آب و هوا نسبتا گرم و ملایم است. بارش باران در این شهر زیاد است حتی در خشک‌ترین ماه‌ های سال. میانگین دمای هوا در گوتنبرگ ۷/۶ درجه و میانگین بارندگی ۷۷۲ میلی‌ متر است.

فصل تابستان یعنی از ژوئن تا آگوست فصل پرگردشگر سال در گوتنبرگ است. در این مدت، آب و هوا در بهترین شرایط خود قرار دارد و دمای هوا به ندرت به بالای ۲۲ درجه می‌رسد. البته این مدت چون فصل توریستی گوتنبرگ است، هزینه‌های سفر در بالاترین مقدار خود قرار دارد.

مکان های دیدنی گوتنبرگ

در سال‌های اخیر گوتنبرگ به یکی از مقصدهای محبوب گردشگری برای دوستدارن غذا تبدیل شده است. غذاهای دریایی لذیذ، رستوران‌های مشهور و خطوط ساحلی شگفت‌انگیز، هر سال تعداد زیادی گردشگر را از سراسر دنیا به سوی خود می‌کشاند. گوتنبرگ دومین شهر سوئد، کاملا با استکهلم تفاوت دارد. اهالی گوتنبرگ به شهر خود می‌بالند. آب و هوای این شهر ملایم‌تر است و همه‌چیز در گوتنبرگ نسبت به استکهلم، حال و هوای اروپایی‌تری دارد. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنا می‌شویم.

بازار ماهی (Feskekörka)

گوتنبرگ ، یک مقصد عالی برای خوردن غذاهای دریایی است. برای آشنایی با فرهنگ و سنن بومی و زندگی اهالی، هیچ راهی بهتر از این نیست که همراه با آنها و مثل آنها غذا بخورید. این بازار ماهی که ترجمه‌ی تحت‌اللفظی اسم آن «کلیسای ماهی» است از سال ۱۸۷۴ فعالیت می‌کند. داخل این بازار غرفه‌های فروش ماهی و رستوران‌های زیادی وجود دارد. هر غذای دریایی که تصور کنید در اینجا پیدا می‌شود. همه‌ی آنها تازه هستند و کیفیت بالایی دارند. اگر غذای دریایی دوست دارید، یکی از رستوران‌های بازار را انتخاب کنید و دلی از عزا درآورید.

این بازار هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر فعال است.

سفر به گوتنبرگ، سوئد و راهنمای جاذبه های آن
سفر به گوتنبرگ

منطقه‌ی قدیمی Haga

در غرب شهر گوتنبرگ ، یکی از قدیمی‌ترین مناطق شهر واقع شده است که قدمت آن به اواسط قرن هفدهم برمی‌گردد. خانه‌های چوبی قدیمی، بوتیک‌های زیبا و کافه‌های دوست‌داشتنی، خیابان‌های دیدنی این منطقه را در بر گرفته‌اند. علاوه بر کافه‌های دنج و زیبا، چندین رستوران غذای دریایی و اسپا هم در این منطقه وجود دارد. یک شکلات‌سازی معروف به نام Bräutigam’s بیش از ۱۴۰ سال است که در این منطقه فعالیت می‌کند. در نواحی جنوب شرقی، از قلعه‌ی Skansen Kronan می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از شهر را ببینید.

سفر به گوتنبرگ، سوئد و راهنمای جاذبه های آن
سفر به گوتنبرگ

موزه‌ی هنر (Konstmuseet)

موزه‌ی هنر، مجموعه‌ی دیدنی و جذابی از هنر نوردیک را به نمایش گذاشته است. در این موزه آثاری از هنرمندان مشهوری چون ادوارد مونک، رامبرانت، پیکاسو، لارسون و صدها هنرمند ارزنده‌ی دیگر به نمایش درآمده است. در ساختمان همین موزه، یک نمایشگاه عکس هم وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. در نزدیکی این موزه، تالار کنسرت و تئاتر شهر قرار گرفته‌اند. این موزه نمایشگاه‌های دائمی و موقتی فراوانی دارد. فعالیت‌های فرهنگی خانوادگی، کارگاه‌های آموزشی و تورهای همراه با راهنما از برنامه‌های این موزه است. فروشگاه و کافه بخش دیگری از موزه‌ی هنر گوتنبرگ را تشکیل می‌دهند.

این موزه هر روز غیر از دوشنبه‌ها باز است و ساعت بازگشایی آن بسته به فصل تغییر می‌کند. ورودی موزه ۴۰ کرون (۱۵ هزار تومان) برای بزرگسالان است. افراد زیر ۲۵ سال می‌توانند رایگان از آن دیدن کنند.

شهربازی لیزبرگ (Liseberg)

یکی از تفریحات جذاب خانوادگی در سفر به گوتنبرگ ، همین شهر بازی است. در این شهربازی چندین وسیله‌ی تفریحی جذاب و ترن هوایی وجود دارد. به طور مرتب کنسرت و بازارچه‌های مختلف در پارک برگزار می‌شود. بازار کریسمس این پارک بسیار بزرگ و دیدنی است. در حدود ۴۰ جاذبه‌ی تفریحی مختلف در لیزبرگ وجود دارد از جمله AtmosFear، بلندترین وسیله‌ی تفریحی سقوط آزاد در اروپا. چرخ و فلک این پارک، لیزبرگ بیگ ویل (Liseberg Big Wheel) نام دارد. از بالای این چرخ و فلک می‌توانید چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی از شهر را تماشا کنید. غذای خوب، موسیقی، بازی و منظره‌ی زیبای هزاران گل رنگارنگ در فصل تابستان از جذابیت‌های لیزبرگ است. یک ترن هوایی جدید به نام هلیکس (Helix) در بهار سال ۲۰۱۴ در پارک افتتاح شده است. ورودی این پارک ۹۰ کرون (۳۳ هزار تومان) و برای بچه‌هایی با قد کمتر از ۱۱۰ سانتی‌متر، رایگان است.

سفر به گوتنبرگ، سوئد و راهنمای جاذبه های آن
سفر به گوتنبرگ

محله‌ی خرید Magasinkvarteret

این منطقه در گذشته یک منطقه‌ی انباری بزگ بوده و اکنون به یکی از شلوغ‌ترین و پرهیاهوترین محله‌های مرکز گوتنبرگ تبدیل شده است. در این منطقه بگردید و از مغازه‌ها و بوتیک‌های مختلف آن دیدن کنید. محصولات مختلفی از قبیل وسایل دکوری منزل و لباس‌های مدرن و کلاسیک در این محله پیدا می‌شود. رستوران‌های سنتی و فوق‌العاده در این منطقه یکی دیگر از دلایل جذب گردشگران هستند. اگر در مرکز شهر گوتنبرگ مستقر شده‌اید، به راحتی و با پای پیاده می‌توانید خود را به اینجا برسانید. در غیر این صورت از اتوبوس و تراموا برای رسیدن به این محله استفاده کنید.

سفر به گوتنبرگ، سوئد و راهنمای جاذبه های آن
سفر به گوتنبرگ

قلعه‌ی آلوسبورگ (Älvsborg)

یکی از بهترین قلعه‌های تاریخی سوئد که به خوبی حفظ شده، همین قلعه‌ی آوسبورگ است. این قلعه در طول تاریخ بارها مورد حمله قرار گرفته اما هیچ وقت فتح نشده است. امروزه این قلعه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای سفر با قایق در گوننبرگ است. این سفرها تورهای تاریخی همراه با راهنما هستند که معمولا ۳۰ دقیقه مسیر انها طول می‌کشد. در جزیره، یک کافه، یک مغازه‌ی کوچک صنایع دستی، مسیرهای پرپیچ‌و‌خم و چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده‌ای منتظر حضور گردشگران است. تورهای قایق‌سواری و تورهای بازدید از قلعه معمولا به دو زبان انگلیسی و سوئدی برپا می‌شوند.

این قلعه از جولای تا آگوست باز است.

سفر به گوتنبرگ، سوئد و راهنمای جاذبه های آن
سفر به گوتنبرگ

قلعه‌ی Skansen Kronan

این قلعه در سال ۱۶۹۷ به منظور دفاع از شهر در برابر حمله‌ی دانمارکی‌ها از جنوب ساخته شده است. این بنا در طول تاریخ کاربری‌های مختلفی پیدا کرده است. یک دوره به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفته و یک دوره در قرن نوزدهم، اقامتگاه خصوصی بوده است. در قرن بیستم این قلعه به یک موزه‌ی نظامی تبدیل شده و امروزه دارای رستوران و مرکز کنفرانس است. در برج سربازخانه‌ی این مجموعه یک کافه‌ی تابستانی وجود دارد که کیک‌ها و شیرینی‌های خانگی و بستنی‌های لذیذی سرو می‌کند. از فراز تپه، می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی از شهر و بندرگاه را ببینید. برای رفتن به این قلعه از خطوط یک، دو یا شش تراموا استفاده کنید.

این مجموعه از سه‌شنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر باز است. تورهای همراه با راهنما برای بازدید از قلعه را باید از قبل رزرو کنید.

سفر به گوتنبرگ، سوئد و راهنمای جاذبه های آن
سفر به گوتنبرگ

مجمع‌الجزایر جنوبی

برای اینکه دهکده‌های زیبا، مناظر شگفت‌انگیز و سواحل رویایی را ببینید لازم نیست زیاد از شهر دور شوید. قایق سواری، ماهیگیری و سایر تفریحات ساحلی تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های گردشگری مجمع‌الجزایر گوتنبرگ است. با فرابر می‌توانید به گوشه و کنار این جزایر سفر کنید. جزایر جنوبی منطقه‌ای بدون ماشین هستند و این بدان معناست که به راحتی با پای پیاده و با دوچرخه می‌توانید در آنها گردش کنید و لذت ببرید. جزیره‌ی استیرسو (Styrsö) با چهار دهکده‌ی کوچک و زیبا و ۱۴۰۰ نفر جمعیت، یک مقصد گردشگری دنج و آرام است. قدیمی‌ترین دهکده‌ی این منطقه Byn نام دارد و قدمت آن به سال ۱۷۵۲ برمی‌گردد. اداره‌ی پست، کافه، فروشگاه، مهمان‌خانه و رستوران از دیگر جاذبه‌ها و امکانات شهر هستند. شنا و ماهیگیری در این منطقه را تجربه کنید و از لحظاتی آرام در دل طبیعت لذت ببرید.

سفر به گوتنبرگ، سوئد و راهنمای جاذبه های آن
سفر به گوتنبرگ

پارک Garden Society

این پارک یکی از زیباترین پارک‌های قرن نوزدهمی در اروپا است که به خوبی حفظ شده است. در این پارک، گردشگران می‌توانند از راه‌های پر پیچ و خم عبور کنند و بناهای تاریخی و گیاهان منحصربه‌فرد آن را ببینند. بخش‌های جنگلی پارک و مجموعه‌ی بی‌نظیری از رزها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند. بنایی با الهام از کریستال پالاس لندن در مرکز این پارک ساخته شده که Palm House نام دارد و از سال ۱۸۷۸ یک مقصد گردشگری محبوب است. در این پارک می‌توانید تنوع بی‌نظیری از پوشش گیاهی را تماشا کنید. برای بچه‌ها هم یک محوطه‌ی بازی در نظر گرفته شده است که این محوطه در سال ۲۰۱۳ بازطراحی شد و تفریحات مختلفی به آن افزوده شد. علاوه بر کافه‌ها و رستوران‌های متعدد، این پارک میزبان برگزاری کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی متعددی در تمام طول سال است.

سفر به گوتنبرگ، سوئد و راهنمای جاذبه های آن
سفر به گوتنبرگ

مرکز علمی Universeum و موزه‌ی تاریخ طبیعی

در مرکز گوتنبرگ ، یک مرکز علمی به نام Universeum وجود دارد که بزرگترین مرکز علمی در کشورهای نوردیک است. بازدید از این مرکز یک تفریح خانوادگی عالی و تجربه‌ای متفاوت خواهد بود. آکواریوم این مرکز جزو بزرگترین آکواریوم‌های اروپا است. می‌توانید از بخش جنگل بارانی سرپوشیده دیدن کنید یا با سافاری گونه‌های مختلف حیات وحش را ببینید.

این مجموعه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر فعال است.

راهنمای سفر به گوتنبرگ
سفر به گوتنبرگ

رژیم غذایی سوئد

آشپزی سوئد به خاطر گستردگی این کشور از شمال تا جنوب بسیار متنوع است و بخش‌های مختلف آن، سبک‌های متفاوت آشپزی دارند. به طور سنتی در نواحی شمالی، گوشت شکار رواج زیادی داشته است در حالی که سبزیجات تازه نقش بسیار مهمی در آشپزی جنوب سوئد داشته‌اند.

علاوه بر این ویژگی‌های بومی، آشپزی سوئد در طول تاریخ تحت تاثیر کشورهای دیگر هم قرار گرفته است. مثلا نمی‌توان تاثیر آشپزی فرانسوی در قرن هفدهم و هجدهم را بر آشپزی این کشور نادیده گرفت.

امروزه روز به روز بیشتر از گذشته آشپزی سوئدی جای خود را در سایر کشورهای دنیا باز می‌کند و بسیاری از رستوران‌های سنتی سوئدی شهرت زیادی در دنیا پیدا می کنند. رژیم غذایی این کشور سرشار از پروتئین، غلات کامل و سبزیجات است و به عنوان یک رژیم غذایی سالم شناخته می‌شود. در ادامه با تعدادی از غذاهای سنتی سوئد که در رستوران‌های گوتنبرگ می‌توانید آنها را امتحان کنید، آشنا می‌شویم.

سفر به گوتنبرگ
سفر به گوتنبرگ

کانلبول (Kanelbulle)، رول دارچینی

در سراسر سوئد در هر کافه، قنادی و فروشگاه مواد غذایی می‌توانید رول دارچینی را پیدا کنید. این رول‌های لذیذ با خمیر نان تهیه می‌شوند و با دارچین، زعفران و وانیل طعم‌دار می‌شوند. این مواد طعم‌دهنده در آشپزی سوئدی رایج هستند. این رول‌های دارچینی برای صبحانه و در کنار قهوه بسیار مناسب هستند.

filmjölk

سوئد از نظر سرانه‌ی مصرف محصولات لبنی در دنیا، جایگاه دوم را در اختیار دارد. در این کشور محصولات لبنی بسیار متنوع هستند به قدری که می توانند یک گردشگر را که به دنبال یک صبحانه‌ی لذیذ می‌گردد، سر در گم کنند. یکی از این محصولات لبنی، filmjölk نام دارد که از شیر خشک تهیه می‌شود و طعمی شبیه کفیر دارد. این نوشیدنی سرشار از باکتری‌های مفید است و برای مصرف با غلات صبحانه مناسب است. برای طعم‌دار کردن این نوشیدنی گاهی از کمی شکر استفاده می‌کنند یا آن را به عنوان مواد تشکیل‌دهنده ی نان یا کیک به کار می‌برند.

کافه لاته با شیر گیاهی

اهالی سوئد به سلامتی خود بسیار اهمیت می‌دهند. معمولا زمانی که پای صحبت‌های یک سوئدی می‌نشینید حتما از آخرین وضعیت تمرینات و رژیم غذایی‌اش با شما صحبت می‌کند. تمایل به خوردن غذاهای کم‌کالری و رژیمی و همچنین افزایش میزان حساسیت‌های غذایی در افراد باعث شده که شرکت‌های مختلف به دنبال تولید محصولات بدون گلوتن و بدون لاکتوز باشند. بنابراین تعجبی ندارد که در گوتنبرگ می‌توانید کافه لاته با شیر گیاهی بخورید. از محبوب‌ترین شیرهای گیاهی می‌توان شیر سویا، شیر بادام، شیر برنج و شیر نارگیل را نام برد. شما هم در گوتنبرگ این رژیم غذایی سالم و در عین حال لذیذ را دنبال کنید.

تست اسکاگن (Toast Skagen)

این غذای لذیذ و مشهور با میگوی پوست کنده، سس مایونز، شوید و لیمو تهیه می‌شود آن را با یک نان خوشمزه و ترد سرو می‌کنند. اسکاگن یک بندر ماهیگیری در دانمارک است با این وجود، تست اسکاگن یک غذای دانمارکی نیست. این غذا را در منوی بیشتر رستوران‌های می توانید پیدا کنید. این غذا توسط یک سرآشپز مشهور به نام Tore Wretman ابداع شده است که تعدادی از بهترین رستوران‌های استکهلم را اداره می‌کرد. گاهی این غذا را با خاویار هم سرو می‌کنند.

Jansson’s frestelse

این غذا یکی از غذاهای سنتی سوئد برای کریسمس است که از سیب زمینی خامه‌ای و کاسرول ماهی تشکیل می‌شود. البته این غذا را در تمام طول سال تهیه می‌کنند اما سوئدی‌ها ترجیح می‌دهند که آن را در روزهای تعطیل بخورند. این غذا را از روی نام پل جانزون (Pelle Janzon) خواننده‌ی اپرای سوئدی در دهه‌ی ۱۹۰۰ نامگذاری کرده‌اند.

سالمون مارینه شده با سیب زمینی شویدی

این غذا یکی از لذیذترین غذاهای سوئدی است که در گوتنبرگ می‌توانید امتحان کنید. برای تهیه‌ی این غذا که اصالتا فرانسوی است، سالمون را با شوید طعم‌دار و مارینه می‌کنند. البته نوع سوئدی کمی تفاوت دارد و آن را با سس خردل سرو می‌کنند. در کنار این غذا معمولا از سیب زمینی سرد به عنوان ساید دیش استفاده می‌کنند.

Knäckebröd، نان ترد

این نان ترد که در سوئد به آن knäckebröd می‌گویند در گذشته‌های دور، نانی متعلق به قشر ضعیف جامعه بوده اما روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده است. تا جایی که در ۵۰۰ سال اخیر یکی از نان‌های محبوب این کشور بوده و در کنار بسیاری از غذاها از آن استفاده می‌کنند. این نان را می‌توان با پنیر و ژامبون خورد اما سوئدی‌ها ترجیح می‌دهند که آن را با خاویار لذیذ نوش جان کنند. این گزینه‌ای است که بر سر میزهای مجلل صبحانه وجود دارد.

کیک پرنسس

هر کشوری شیرینی‌ها و کیک‌های مخصوصی دارد. در سوئد هم کیکی به نام کیک پرنسس پخته می‌شود که پوشش آن سبزرنگ است و با رز شکری صورتی روشن تزیین می‌شود. سومین هفته‌ی سپتامبر، هفته‌ی کیک پرنسس است. پرنسس مارتا در ۲۲ سپتامبر به دنیا آمده است. این کیک برای اولین بار برای تولد این شاهزاده‌ی سوئدی تهیه شده است. البته این کیک را در سایر مناسبت‌های خاص و جشن‌ها و فستیوال‌ها هم می‌توانید پیدا کنید. برای تهیه‌ی آن از کیک اسفنجی، خامه‌ی قنادی و مارزیپان استفاده می‌کنند. این کیک در ابتدا کیک سبز نام داشته و بعدها تغییر نام داده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *