تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
راهنمای سفر

راهنمای سفر زمینی به کربلا + صفر تا ۱۰۰ اطلاعات موردنیاز 

یکی از مقاصد همیشگی افراد علی‌الخصوص ایرانیان کربلا است. کربلا را می‌توان جزء یکی از شهر‌های مشهور و معروف کشور عراق دانست. این شهر به علت وجود حرم‌های مطهر امامانی از جمله امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) توانسته افراد متعددی را از اقصی نقاط جهان به سمت خود جذب کند. البته لازم به ذکر است که افراد می‌توانند به‌دلیل وجود سایر مکان‌های مذهبی، تاریخی و گردشگری این شهر محبوب را به عنوان یکی از مقاصد مسافرتی خود انتخاب نمایند. برای رفتن به این سفر زیارتی، می‌توان به همراه کاروان‌ها از دو طریق زمینی و هوایی اقدام کرد. قاعدتا راحتی و آرامش در سفر هوایی بیشتر خواهد بود؛ اما برخی از زائران از توانایی مالی خوبی جهت سفر هوایی برخوردار نیستند و سفر زمینی به کربلا را ترجیح می‌دهند.

راهنمای سفر زمینی به کربلا

آشنایی با شهر کربلا

کربلا شهری مذهبی در بخش جنوبی کشور عراق قرار داشته و به سبب حضور در مجاورت رود فرات، از آب‌وهوای نسبتاً معتدلی برخوردار است. شهر کربلا براساس آمار به‌دست آمده از سال ۲۰۱۴ از جمعیتی نسبتاً زیاد یعنی ۶۹۰۱۰۰ نفر برخوردار بوده که اغلب آن افراد در این شهر و بخش‌های حومه آن ساکن هستند. از آنجایی که شهر کربلا و شهر بغداد فاصله نسبتاً کمی با یکدیگر دارند، تمامی اتفاقات سیاسی و جنگ‌های به وجود آمده در پایتخت کشور عراق نیز اوضاع و شرایط شهر کربلا را تحت تأثیر قرار داده و تمامی افراد می‌توانند متوجه نزول و کند شدن روند پیشرفت آن شوند.

البته باوجود تمامی این حواشی، این شهر همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و بسیاری از افراد برای حضور در کربلا اشتیاق بسیاری دارند. برخی از اطلاعات کاربردی این شهر به زیر هستند.

زبان رسمی

عربی

واحد پول

دینار

اختلاف زمانی

یک ساعت و 30 دقیقه

آب‌وهوا

گرم و خشک

زبان‌های رایج

عربی و کردی

فرودگاه

مرزهای مشترک با ایران

مهران، شلمچه، خسروی، چذابه

آب‌ و هوای شهر کربلا

براساس آمار به‌دست آمده از هواشناسی این منطقه می‌توان به این نتیجه رسید که در حالت کلی آب‌وهوای تمامی مناطق کشور عراق به غیر از مناطق شمالی آن، آب‌وهوایی صحرایی است. در واقع این‌گونه آب‌وهوا زمانی به یک محل نسبت داده می‌شود که آن مکان تابستان‌هایی بسیار گرم و خشک همراه با تابش سوزان خورشید و زمستان‌هایی سرد و خنکی داشته باشد. می‌توان گفت به علت شرایط آب‌وهوایی حاکم در این منطقه، کربلا در طول سال میزبان میزان برف و باران بسیار کمی بوده و در حالت کلی در مدت زمان یک سال کمتر از ۲۵۰ میلی‌لیتر باران خواهد بارید.

باتوجه به این‌که افراد بسیار زیادی به قصد زیارت مکان‌های مذهبی وارد این شهر می‌شوند، می‌بایست به منظور کسب خاطرات خوش از این سفر به نکاتی مهم همانند شرایط آب‌وهوایی توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ چراکه عدم به همراه داشتن تجهیزات مناسب از جمله لباس خنک، عینک آفتابی و… می‌تواند سفر را به کام آن‌ها تلخ کند.

شرایط آب‌و‌هوایی کربلا در طول سال

هوای این شهر در ۶ ماه نخست سال به علت تابش عمودی خورشید بسیار گرم بوده و معمولاً بازه دمایی آن در میان ۴۰ تا ۴۸ درجه سانتی‌گراد، متغییر خواهد بود. با گذشت ماه‌های اولیه سال دما و حرارت هوا فروکش کرده و شما می‌توانید در شش ماهه دوم هوای نسبتاً مطبوعی را در بازه ۱۵ الی ۱۹ درجه سانتی‌گراد تجربه نمایید. البته اگر هدف شما از حضور در این شهر صرفاً بازدید و زیارت اماکن مقدس نبوده، می‌توانید برای حضور در جای‌جای این شهر زمان پایانی شب را در نظر بگیرید؛ چراکه این زمان هوا به‌دلیل حالت صحرایی خود بسیار خنک و گاهاً سرد شده و می‌تواند فضای بسیار دلنشینی را برای شما به وجود آورد.

از آنجایی که افراد زیادی تمایل به حضور در کشور عراق و شهر‌های مشهور آن از جمله کربلا را دارند، توصیه می‌کنیم بهترین زمان سفر به این منطقه را مد نظر داشته باشید. انتخاب بهترین زمان صرفاً به اهداف شما از سفر بستگی داشته و نمی‌توان آن را برای تمامی افراد تعمیم داد. براساس نظریه ثبت شده توسط هواشناسی، بهترین شرایط آب‌وهوایی در شهر کربلا مربوط به ماه‌های فروردین، مهر و آبان می‌شود که شما می‌توانید در این زمان خود را به این شهر برسانید و از وجود آب‌وهوای مطبوع لذت ببرید.

مکان های مذهبی کربلا

باتوجه به این‌که کشور عراق، کشوری بسیار تاریخی و مذهبی محسوب می‌شود می‌توان اماکن مقدس و مذهبی متعددی را در آن یافت. عده کثیری از مسلمانان به‌ویژه شیعیان، علاقه بسیار زیادی به حضور در این کشور و شهر‌های مشهور و مذهبی آن از جمله کربلا را دارند. بسیاری از افراد تنها مدفن امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) را به عنوان مکان‌های مقدس شناخته و به زیارت از آن‌ها ‌می‌روند؛ در صورتی که این کشور و شهر‌های آن اماکن مقدس متعددی قرار گرفته‌اند که افراد زیادی از وجود آن‌ها بی‌خبر هستند.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر به مسائلی چون انتخاب اقامتگاه یا هتل، مرز مسافرتی مورد نظر، مکان‌های مذهبی قابل بازدید، مراکز فروشگاهی جهت خرید سوغاتی و… توجه داشته باشید تا این سفر به یکی از سفر‌های دل‌انگیز و به یادماندنی شما مبدل شود.

سفر زمینی به کربلا

گودال قتلگاه

یکی از مکان‌های مقدس که در مجاورت حرم امام حسین (ع) قرار دارد، گودال قتلگاه است. این بخش در قسمت جنوب غربی حرم قرار داشته و علت مقدس شمردن آن این است که امام حسین (ع) تا آخرین لحظات عمر خود را در این بخش سپری کرد. فلسفه گودال قتلگاه از زمان‌های بسیار قدیم وجود داشته و بنابر نظر خاندان الکلیدار، این موضوع اثبات گردیده است. گودال قتلگاه صرفاً به این محل خطاب نشده و تنها به بخش سرداب و سنگ مرمر آن گفته می‌شود.

بسیاری از افراد از بازدید و زیارت این مکان مقدس جا مانده و از زیبایی و جذابیت خیره‌کننده آن بی‌بهره می‌مانند. توصیه می‌کنیم شما نیز پس از ورود خود به کشور عراق و شهر کربلا، علی‌رغم صحبت‌های بی‌پایه و اساس برخی از افراد رابطه با تاریخچه این مکان مقدس، بازدید از آن را از دست ندهید.

تل زینبیه

شاید در زمان‌های قدیم افراد بسیار کمی در صحنه واقعه کربلا حضور داشته‌اند و امروزه اطلاعات کامل و کافی از آن زمان برجای نماده است؛ اما وجود برخی از این اماکن از جمله تل زینبیه می‌تواند شاهدی بی‌نظیر و کامل محسوب شود. همان‌طور که می‌دانید در زمان قدیم حین وقوع جنگ‌ها زنان و کودکان نیز همراه مردان قدم برداشته و در این عرصه حضور می‌یافتند. یکی از بانوان حاضر در این جمع حضرت زینب (س) بوده که برای آگاهی و اطلاع از شرایط میدان جنگ، در تل زینبیه حاضر می‌شدند.

این تپه شاید جانی برای دفاع یا جنگیدن با دشمنان نداشته باشد؛ اما نمی‌توان حتی ذره‌ای گمان کرد که چه اتفاقات ناگواری را به چشم دیده یا شنیده است. جالب است بدانید که فسلفه انتخاب این نام معنای لغوی تل بوده که مفهوم تپه‌ای متشکل از خاک و ریگ را می‌دهد که از سطح زمین در بخش مرتفع‌تری قرار دارد.

آرامگاه حبیب بن مظاهر اسدی

یکی از یاران بنام و مشهور امام حسین (ع) در صحنه کربلا، حبیب بن مظاهر اسدی بوده که همراه این امام بزرگوار در همان روز به شهادت رسید. تولد این فرد در یمن و حدوداً به ۱۴ سال قبل از هجرت پیامبر (ص) بازمی‌گردد. این فرد را که می‌توان یکی از یاران با وفا و با تقوای امام حسین (ع) دانست، زندگی بسیار ساده‌ای داشته و در تمام مدت زمان زندگی خود را در خدمت امامانی بزرگوار چون امام حسن (ع) و امام حسین (ع) سپری نموده است.

براساس تاریخچه برجای مانده از زمان واقعه کربلا می‌توان گفت که یکی از افراد تأثیرگذار در میدان جنگ حبیب بن مظاهر بوده است؛ چراکه پس از بجا آوردن نماز ظهر عاشورا، وی نسبت به اهانت‌های دشمنان ساکت نمانده و برای آن‌ها رجز‌های بسیار زیادی خوانده بود. علی‌رغم این‌که در زمان جنگ حدوداً ۶۲ نفر از دشمنان به دست این فرد بزرگوار کشته شده بودند؛ اما سرانجام پس از تمام این رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌ها بدیل بن صریم قاتل این مرد بزرگوار گشته و با استفاده از شمشیر، بر فرق او ضربه‌ای را وارد کرد.

اقدامات لازم برای سفر زمینی به کربلا

برای سفر به کربلا در وهله اول می‌بایست نسبت به دریافت ویزا اقدام کنید. از زمان‌های قدیم تاکنون نحوه ارائه ویزای کشور عراق به دو روش گروهی یا انفرادی انجام می‌شد. اگر شما قصد دارید تا به‌صورت انفرادی به این شهر مقدس سفر کنید، می‌بایست از ویزای انفرادی استفاده نمایید؛ در غیر این صورت اگر انتخاب شما برای سفر به کربلا تور‌های مسافرتی باشد، دیگر نیازی به اقدام از جانب شما نبوده و می‌توانید از طریق مسئولین حاضر در کاروان مسافرتی خود، اقدام فرمایید.

یکی از روش‌های سفر که امروزه اغلب افراد آن را در جایگاه مناسب‌تر قرار می‌دهند، سفر به‌صورت زمینی به این شهر مقدس است. اگر به‌صورت انفرادی یا گروهی سفر زمینی را انتخاب کنید، می‌توانید با امکاناتی چون امنیت بیشتر در رفت‌وآمد، هتل‌ها و اقامتگاه‌های مقرون‌به‌صرفه، رستوران‌های محلی اصیل، سطح بهداشت بسیار بالا و… مواجه شوید.

بسیاری از افراد در وهله اول گمان می‌کنند که انتخاب سفر زمینی برای حضور در کربلا اصلاً جایز نبوده و می‌تواند از بابت حمل‌ونقل شهری و درون شهری شما را دچار مشکل سازد؛ در صورتی که در واقعیت چنین امری امکان‌پذیر نبوده و شما می‌توانید با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی چون ون، اتوبوس، خودروی شخصی و… برای رفت‌وآمد‌های درون شهری اقدام نمایید.

مرزهای مشترک ایران و عراق جهت اقدام برای سفر زمینی به کربلا

کشور عراق با ایران دارای مرز‌های مشترک متعددی بوده و شما می‌توانید بنابر نظر خود یکی از مرز‌های خسروی، مهران، شلمچه و… را انتخاب کنید. براساس شواهد و نتایج به‌دست آمده کشور عراق بیشترین مرز زمینی را با کشور ایران داشته و در برخی از مناسبت‌های خاص از جمله اربعین، می‌توان شاهد ورود و خروج چندین میلیون ایرانی از این مرز‌ها بود. توصیه می‌کنیم تا در وهله اول مسافران مرز‌های پرتردد را شناسایی کرده و سعی کنند تا با ساختار و ویژگی‌های آن آشنا شوند؛ چراکه عدم آشنایی و عدم انتخاب نزدیک‌ترین و سریع‌ترین مسیر می‌تواند سفر شما را با مشکلات متعددی روبه‌رو سازد.

لازم به ذکر است که از مرز‌های ایران تا کربلا مسیر مستقیمی از طریق حمل‌ونقل به‌وسیله اتوبوس وجود نداشته و شما می‌بایست با استفاده از وسایل نقلیه عمومی حاضر در آن مکان، خود را به مقصد مورد نظر یعنی کربلا برسانید. هر کدام از این مرز‌ها در مقصد نهایی با یکدیگر فاصله بسیار کمی داشته و شما می‌توانید بنابر نظر خود و امکانات موجود در هر مرز، یکی از گزینه‌های موجود را انتخاب نمایید.

همچنین فاصله میان مرز مهران تا کربلا ۲۷۵ کیلومتر، فاصله بین مرز خسروی تا کربلا ۳۰۰ کیلومتر، فاصله بین چزابه تا کربلا ۴۵۰ کیلومتر و فاصله بین شلمچه تا کربلا ۵۳۰ کیلومتر است؛ در نتیجه به شما توصیه می‌کنیم تا پیش از سفر مرز مورد نظر خود را انتخاب کنید که دقایق پایانی قبل از سفر دچار تنش و استرس نشوید. اگر انتخاب شما برای سفر به کربلا از طریق مرز مهران بوده، بهتر است باتوجه به قرار‌گیری این مرز در شهر مهران و استان ایلام، سریعاً امور مربوط به سفر خود را به سرانجام برسانید؛ چراکه این مرز پرتردد‌ترین مرز میان کشور ایران و کشور عراق شناخته شده است.

برای دسترسی به این مرز نیز می‌توانید در مرحله اول خود را به شهر ایلام و سپس مهران برسانید؛ که این امر می‌تواند با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی همچون تاکسی صورت پذیرد. از دیگر مرز‌های محبوب می‌توان به مرز شلمچه در بخش غربی خرمشهر و توابع استان خوزستان اشاره کرد. این مرز نیز پس از مرز مهران توسط مسافران بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌بایست برای داشتن سفری لذت‌بخش، آرام و خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی درست و اصولی را در پیش گرفت.

مرز خسروی نیز که امروزه بسیار مورد توجه مسافران قرار گرفته، در شهرستان قصرشیرین کرمانشاه قرار دارد و برای سفر افراد بومی این محله گزینه بسیار مطلوبی محسوب می‌شود.

سخن پایانی  

کربلا یکی از شهر‌های محبوب کشور عراق است که اکثر شیعیان برای آن ارزش و احترام خاصی قائل هستند و این شهر را به عنوان یکی از مقاصد مسافرتی همیشگی خود می‌شناسند. جالب است بدانید که میزان حضور افراد در مناسبت‌های خاص مذهبی از جمله ولادت یا شهادت امامانی چون امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در این شهر افزایش یافته و این شهر می‌تواند میزبان بسیار خوبی برای چند میلیون زائر باشد. همچنین شما می‌توانید پیش از سفر با کسب اطلاعاتی در رابطه با شرایط آب‌وهوایی، نحوه سفر به‌صورت زمینی یا هوایی، مکان‌ های گردشگری و… لذت این سفر را برای خود چندین برابر سازید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *