تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خوزستان

سوغات و صنایع دستی دزفول | خوزستان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

سوغات دزفول چیست ؟

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول به معرفی سوغات دزفول خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید.

سوغات و صنایع دستی دزفول | خوزستان

 شهر دزفول یکی از شهرهای قدیمی و اصیل ایرانیست و فرهنگ غنی و متنوعی دارد. دزفول در بخش‌های جلگه‌ای استان خوزستان و با گستردگی نزدیک به ۴۷۶۲ کیلومتر مربع که با برشمردن بخش‌های روستایی آن دارای گستردگی برابر ۷۸۴۴ کیلومتر مربع می‌باشد جای دارد.شهر دزفول در زمینه صنایع‌دستی بسیار غنی است و هیچ گردشگری از این شهر دست‌خالی بیرون نمی‌رود.

سوغات دزفول چیست ؟
سوغات دزفول چیست ؟

کلوچه های سنتی

 کلوچه های سنتی دزفول یکی از نمودهای فرهنگ محلی این شهر محسوب می شود که در جای جای مراسمات و فرهنگ این شهر حضور دارد. به خاطر طعم خوشمزه و سنتی بودن آنها، استقبال خوبی از طرف مردم شهر و میهمانان و گردشگران ازاین کلوچه هاشده و تولید این کلوچه در سطح شهر گسترش چشمگیری یافته به گونه ای که مغازه های پخت و عرضه کلوچه درتمام خیابان های اصلی دزفول به وفور مشاهده می شود.

سوغات دزفول چیست ؟
سوغات دزفول چیست ؟

از جمله سوغات دیگر شهرستان دزفول می‌توان به انواع کلوچه‌ی خرمایی، کلوچه‌ی شکری، کلوچه‌ی نمکی، لوزی شکری، نان شیر، معجون کنجد، ارده، شیره (سیلون)، نان کنجدی، قرص نعناع و… اشاره کرد. هم‌چنین مرکبات از جمله پرتقال دزفول و انواع صنایع‌دستی دزفول طرفداران زیادی دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

از دیگر سو، ابزارهای دست‌ساز چوبی مانند زیرقلیان، قلیان، شمعدان، چوب لباسی، نمکدان و… از صنایع‌دستی شهرستان دزفول به‌شمار می‌آیند. یکی دیگر از صنایع‌دستی این شهر کارهای دستی بر روی فلزهاست که از آن میان می‌توان ورشوسازی، قلم‌زنی روی زر و سیم و زرگری را نام برد. در کارگاه‌های ورشوسازی بازار کهنه دزفول ابزار چای‌خوری و سینی و آتشدان ساخته می‌شود. نمدمالی، خراطی، کپوبافی و گیوه دوزی نیز از دیگر صنایع دستی این شهر به شمار می‌آیند.

کپوبافی دزفول

یکى از رشته هاى بومى و خاص خوزستان محصولى به نام “کپو” مى باشد که با پیچش ساقه هاى مرکزى و جوان نخل به دور ساقه هاى کرتک شکل مى گیرد.  و با نقش اندازى کامواهاى الوان زیبایى آن چندین برابر مى گردد.مرکز بافت کپو دهستان شهیون واقع در شهرستان دزفول بوده و معمولاً به شکل سبدهاى در دار و بدون در به صورت سینى در اندازه هاى مختلف به طور رنگى و ساده بافته مى شود. کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته می‌شود، اطلاق می‌گردد. از نظر کیفیت و اصالت کپو های تولید دزفول رتبه اول را در کشور داراست و تولیدات آن به شهرهای مختلف کشور فرستاده می شود.همچنین در بازار قدیم دزفول می توان تولیدات کپو در طرح های مختلف مشاهده و تهیه نمود.

سوغات دزفول چیست ؟
سوغات دزفول چیست ؟

خراطی

خراطی در شهرستان دزفول از قدمت زیادی برخوردار است. به دلیل کیفیت و اصالت آثار خراطی دزفول، یکی از صنعتگران این حرفه به نام استاد عبدالرحیم فروتن که در بازار قدیم دزفول مشغول فعالیت است مهر اصالت از سازمان جهانی یونسکو دریافت کرده و همواره در جشنواره ها و نمایشگاه های معتبر حضوریافته است ضمن اینکه حرفه خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.با حضور دربازار کهن و تاریخی دزفول و حضور در راسته های مختلف این بازار می توان از نزدیک صنعتگران کهن سالی را مشاهده کرد که حرفه و هنر نیاکان خود را از دیرباز تاکنون حفظ کرده اند.

سوغات دزفول چیست ؟
سوغات دزفول چیست ؟

گیوه بافی

گیوه دوزی در شهرهای بهبهان ودزفول رواج دارد و بیش تر کاربرد محلی دارد.گیوه ها را بانوان به هنگام فراغت در خانه می بافند و سپس به کارگاه های گیوه دوزی عرضه می کنند.در دزفول گونه ای گیوه به نام چتری تهیه می شود که رویه آن از پارچه دست باف به نام چتری و تخت آن از چرم است.

سوغات دزفول چیست ؟
سوغات دزفول چیست ؟

قلم نی

یکی از معروف ترین صنایع دستی و سوغات دزفول قلم نی های آن است.  سال های سال است که خوشنویسان کشور، بهترین قلم نی را قلم نی دزفول معرفی می کنند. تنها قلمی که رنگ دانه دارد، تنها قلمی که صیقلی و ارتجاعی است، تنها قلیمی که جنس آن از چوب نیست، تنها قلمی که از الیاف نخ مانند فشرده ساخته شده است و تنها قلمی که با جذب رنگ استحکام خودش را از دست نمی دهد، این ها همه ویژگی های قلم نی دزفول است که شهرتی جهانی هم پیدا کرده است.

سوغات دزفول چیست ؟
سوغات دزفول چیست ؟


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *