تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

شهر شاهی شوش

در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به شوش خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام شهر شاهی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

شهر شاهی مربوط به دوره عیلامیان – دوره هخامنشی است و در شوش، خیابان طالقانی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۹۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهر پانزدهم واقع در تپه های باستانی شوش که موسوم به “شهر شاهی” است با یک هکتار وسعت از مهمترین قسمت های محوطه باستانی شوش است.
گیرشمن باستان شناس فرانسوی از سال 1946 تا 1967 در قسمت بزرگی از شهر شاهی شوش در ترانشه ای به وسعت حدود ده هزار مترمربع در کنار سایر فعالیت های خود در شوش همچون حفاری در تپه آکروپل و کاخ آپادانا، به حفاری پرداخت. گیرشمن در این کاوش که به راه دلخواه انجام داده پانزده لایه یا دوره را در حجم و عمق دوازده متر شناسایی نموده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

او بقایای پانزدهمین دوره یا به اعتقاد خود پانزدهمین شهر را متعلق به دوره پایانی عیلام قدیم یعنی دوره سوکَل مَخ (1900 تا 1500 قبل از میلاد) آخرین دوره تشخیص داده و به همین دلیل به حفاری پایان داده است.

شهر شاهی شوش
شهر شاهی شوش

نخستین توجه به این محوطه مربوط به اواخر سال ۱۳۷۹ خورشیدی است. هنگامی که میرعابدین کابلی مدیر پروژه شوش شد، از احسان (اسماعیل) یغمایی دعوت کرد که کاوش دوباره و مرمت ساختارهای از دست رفته گیرشمن را از سر گیرد.

در این هنگام تمامی دیوارهای به دست آمده در کاوش گیرشمن در اثر گذشت زمان و قرار داشتن در معرض باد و باران و آفتاب سوزان از بین رفته و تنها چند سانتیمتر از ارتفاع دیوارها در بعضی بخش ها و در بعضی دیوارها فقط رد و داغ خشت باقی مانده بود. این برنامه دو بلوک از بقایای بناهای ترانشه را دربر گرفت.

در طی سال های ۱۳۹۲ تا به حال در کارگاهی که با هدف ساماندهی این قسمت جهت آماده سازی برای ثبت شوش در فهرست جهانی دایر شد ضمن پاکسازی کامل محوطه و زدودن پوشش گیاهان خودروی مزاحم قسمت هایی از بلوک مرکزی ترانشه خواناسازی شد. حذف مداخلات قبلی، انتقال نخاله های موجود به خارج از محوطه، تسطیح خاک ها و نخاله های دپو شده در بخش ورودی بزرگ شرق ترانشه، دفع پوشش گیاهی، خواناسازی بلوک ضلع شمالی در مجاورت خواناسازی های قبلی، انتقال خاک های حاصل از خواناسازی به خارج از ترانشه، پرکردن بعضی شکاف ها و آبشستگی ها و پاکسازی کاخ هدیش از سایر خدمات صورت گرفته در این فصل برای این ترانشه بوده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *