تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
همدان

بهترین سوغات همدان(قسمت ۲) 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

صنایع دستی همدان

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ تراول به معرفی صنایع دستی همدان خواهیم پرداخت . با ما همراه باشید.

بهترین سوغات همدان(قسمت 2)

لالجین همدان، جاییست که آن را پایتخت سفال ایران و جهان می دانند و در آن جا می توان بخشی از ظرفیت کهن این سرزمین را مشاهده کرد. در همدان، هم سوغات خوشمزه بسیار وجود دارد و هم صنایع دستی زیبا که مخاطبان بسیاری را به این اقلیم جذاب و زیبا می کشاند. صنایع‌دستی همدان بسیار متنوع است و هر سلیقه‌ای می‌تواند هدیه و سوغات باب میلش را پیدا کند و به شهر خود ببرد. پیداست که در منطقه ای که پایتخت سفال ایران است، صنایع دستی، قدمتی تاریخی دارد و برای همین، در سفر به این خطه، خرید صنایع دستی را نباید فراموش کرد.در اصل صنایع دستی یکی از اصلی ترین صنعت های همدان به شمار می رود. از جمله محصولاتی که در این استان تولید می شود محصولاتی چرمی، گلیم بافی، گیوه بافی و مرواریدبافی است. همچنین هنرمندان زیادی در زمینه‌های منبت ‌کاری، معرق‌کاری، مسگری، قلم‌زنی، طلا کوبی، نقره‌ کوبی و سنگ ‌‌تراشی در استان همدان فعالیت دارند.

سفال همدان

سفال را شاید بتوان معروف‌ترین و مهم‌ترین سوغات شهر همدان دانست. هنوز هم ساخت اشیا سفالی در همدان رونق فراوانی دارد و جز صنایع‌دستی محسوب می‌شود که از رونق فراوان اقتصادی برخوردار است. مهم‌ترین شهر تولید کننده سفال در استان همدان شهرستان لاجین در فاصله 25 کیلومتری مرکز استان است. این شهر که به عنوان شهر جهانی سفال در یونسکو به ثبت رسیده است هم اکنون دارای 900 کارگاه فعال در زمینه تولید سفال است.

صنایع دستی همدان
صنایع دستی همدان

طلاکوبی و نقره کوبی همدان

این عرصه در صنایع دستی همدان، هم مخاطبان بسیار دارد و هم شمار زیادی از فعالان کسب و کار در این استان را مشغول به کار کرده است. در این صنعت، هنرمندان تلاش می کنند تا طرح های سنتی و نقوش را بر روی ورقه هایی از جنس نقره و طلا ضرب کرده و نقش های برحسته ای طراحی کنند و در نهایت، این ورقه های طلایی یا نقره ای، بر روی شیشه،‌چوب و سرامیک نصب شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
صنایع دستی همدان
صنایع دستی همدان

چرم استان همدان

یکی از مهمترین مواردی که نقش عمده ای در زندگی مردم استان همدان به خصوص در نواحی حاشیه ای دامپروری است. مردم این شهر نزدیک به ۳۰۰۰ سال قبل از پوست حیوانات چرم درست شده است و با آن برای خود لباس و کفش درست می کرده اند. از همین رو عده ی زیادی از افرادی که در این استان زندگی می کنند چرم دوزی را بلد هستند و همین سبب شده که همدان، به دباغخانه نیز شهرت پیدا کند و کارخانه های ساخت چرم بسیاری در آن به وجود بیاید. اما متاسفانه اکنون تعدادی از این کارخانه ‌ها و کارگاه ‌ها از کار افتاده‌اند. چرم استان همدان بسیار مرغوب و باکیفیت است و حتی به کشورهای اروپایی هم صادر می‌شود.

صنایع دستی همدان
صنایع دستی همدان

مرواربافی در همدان

به تکیه های چوبی مروار گفته می شود که بایستی در ابتدا با آب نرم و انعطاف پذیر می شوند. سپس با کمک روشی خاص توسط هنرمندان به هم بافته می شوند و محصولاتی مانند کلاه، کیف، سبد و… تولید می شود. جهت خرید این هنر دستی می توانید به بازار همدان رفته و آن را به عنوان سوغات انتخاب کنید.

صنایع دستی همدان
صنایع دستی همدان

صنایع چوبی

تولید و تهیه صنایع چوبی از گذشته در همدان رایج بوده و این صنعت در شهرهای همدان، ملایر، تویسرکان رواج دارد. ازجمله صنایع چوبی رایج در همدان می‌توانیم به خراطی، نازک‌کاری، منبت‌کاری و معرق‌کاری اشاره‌کنیم.

صنایع دستی همدان
صنایع دستی همدان

فرش و گلیم همدان

هنر فرش و گلیم بافی در استان های مختلف ایران از جمله همدان رایج است. در این استان، شهر های کبوتر آهنگ و ملایر مشهور ترین گلیم ها و فرش ها را ارائه می کنند. علاوه بر گلیم و فرش در همدان می توان جاجیم را نیز به عنوان سوغات و یادگاری خریداری کرد.

صنایع دستی همدان
صنایع دستی همدان

مسگری و قلم زنی

مسگری و قلم زنی در صنایع دستی همدان مشاهده می شود. ظروف مسی و قلم کاری شده، گر چه مخاطبان بسیاری دارد، اما از جمله صنایع دستی اصیل این مرز و بوم به شمار می رود. در ساخت ظروف و ادوات مسی، از دیر باز همدانی ها فعال بودند. دیگ، کاسه بشقاب و ظروف آشپزخانه مسی را می توان در فروشگاه های صنایع دستی این خطه مشاهده کرد. معمول ظروف مسی را با آلیاژی از قلع و روی جلا می دهند.

صنایع دستی همدان
صنایع دستی همدان

آبگینه

اگر به موزه آیگینه پایتخت رفته باشید، موزه ای خواهید دید که آثارش، قدمت بسیار داشته و برخی از آن ها محصول کاوش های باستانی در همدان است. آبگینه در واقع شیشه گری سنتی بوده و در آن، دمیدن هوا به درون مواد مذاب شیشه به صورت بی رنگ و الوان تولید می شود. این آثار،‌ برای نوستالژی باز ها دیدنی است اما شاید برای شهروندان عصر مدرن، خیلی جذابیتی نداشته باشد.

صنایع دستی همدان
صنایع دستی همدان


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *