تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
کردستان

آشنایی با عمارت آصف وزیری (خانه کرد) سنندج | Kurdistan 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

عمارت آصف وزیری

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با عمارت آصف وزیری در سنندج آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

عمارت آصف خان وزیری که با نام خانه کرد نیز شناخته می شود، حدود 4000 مترمربع وسعت دارد و در گذشته به فردی با نام آصف خان دیوان ملقب به میرزا علی نقی کردستانی یا میرزا علی نقی خان لشکر نویس تعلق داشته است و نامش را هم از نام صاحب خود وام گرفته است.این خانه در سال 1375 با شماره ثبت 1822در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید.

خانه کرد نمادی واضح و روشن از هویت و فرهنگ و اصالت مردم کرد و گنجینه ی شناخت کردهاست به همین دلیل جزء باارزش ترین آثار تاریخی و فرهنگی استان کردستان می باشد. در این خانه به راحتی می توان با نحوه ی زندگی و فرهنگ اصیل کردها آشنا شد و از تماشای مجسمه هایی که لباس کردی بر تن دارند لذت فراوان برد. از طرفی می توان بسیاری از آداب و رسوم مردم کرد، سردیس مشاهیر بزرگ کرد، زیورآلات قدیمی کردها، مشاغل گوناگون آنها در قدیم و خیلی موارد دیگر که همگی در این مکان گرد هم آمده اند را مشاهده کرد.

عمارت آصف وزیری را در دوره‌ی صفویه احداث کردند و در دوره‌هایی مانند قاجاریه و پهلوی اول، بخش‌هایی به آن افزوده شد. معماری زیبا و هنرمندانه‌ی ایرانی را که با تزییناتی چشم‌نواز همراه شده‌اند، می‌توان در جای‌جای عمارت مشاهده کرد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

عمارت آصف وزیری

تاریخچه

میرزا علی نقی کردستانی (آصف وزیری) در دوران قاجار از سیاست گذاران مهم کردستان بوده است. داستان ساخت این عمارت نیز به سال ها قبل از آصف وزیری برمی گردد. در دوره صفویه پایه های اولیه ساخت این خانه گذاشته شد و مالک اولیه این عمارت خانواده معتمد هاشمی ها بودند.

سپس میرزا محمدرضا وزیر، پدر آصف وزیری، در اوایل دوره قاجار این خانه را از آن خود کرد و قسمت هایی به این عمارت افزود که بعدا مالکیت خانه را به پسرش داد و وی نام خود را بر این خانه گذاشت. در زمان پهلوی نیز چندین قسمت دیگر به خانه اضافه شد که طی سالها این خانه زیبا رو به تخریب بود، همین امر باعث شد تا مرمت کلی ساختمان مانند تعویض سنگفرش کف حیاط، ساخت دوباره حیاط مستخدمان انجام شود و در نهایت به موزه قوم کرد تبدیل شود.

عمارت آصف وزیری

معماری بنا

در مورد معماری این عمارت جالب است بدانید که جلوه هایی از معماری 3 دوره مختلف صفوی، قاجاری و پهلوی را به نمایش می گذارد؛ چرا که بخش های مختلف آن در طول زمان و در دوره های مختلف تکمیل شده اند.

این عمارت تاریخی از ۴ بخش اصلی تشکیل شده است که شامل قسمت‌هایی همچون حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمین و حیاط مطبخ می‌شود. در مرکز حیاط اصلی و حیاط اندرونی، دو حوض زیبا به چشم می‌خورد که حیاط‌ها را زیباتر و دلنشین‌تر کرده‌ است.

عمارت، علاوه‌بر این ۴ بخش اصلی، شامل قست‌های فرعی مانند دالان، سردر و حمام نیز می‌شود که هر یک با زیبایی هنرمندانه‌ای بنا شده اند. تزییناتی که در قسمت‌های مختلف بنا به کار رفته‌اند نیز دیدنی هستند. تزییناتی از جمله مقرنس‌کاری، پنحره های ارسی، گره چینی، آهک‌بری و … از چشم‌نوازترین تزیینات به کار رفته در ساختمان عمارت است.

سقف‌ عمارت در بخش‌هایی مانند عمارت شمالی یا همان به اصطلاح شاه‌نشین به صورت دو جداره ساخته شده است که گرمای بیشتری را در طول روز درون ساختمان نگاه می‌دارد و باعث می‌شود که داخل عمارت برخلاف هوای سرد و کوهستانی سنندج گرم‌ بماند.

عمارت آصف وزیری

موزه مردم شناسی خانه آصف وزیری

میراث فرهنگی، عمارت آصف وزیری را در سال ۱۳۷۶ از مالکان اصلی خود خرید و چندین سال به مرمت پرداختند تا اینکه در سال ۱۳۸۲ مورد بهره برداری قرار گرفت و این عمارت به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داد و در بخش ساختمان نیز تندیس مشاهیر کرد نگهداری می شود.

غرفه‌ های موزه شامل زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌ های تاریخی، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه مطبخ، زندگی روستایی، کتابخانه است.

عمارت آصف وزیری

دسترسی

استان کردستان، شهرستان سنندج، بلوار کردستان، خیابان امام خمینی، عمارت آصف خان وزیری (خانه کرد)


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *