تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

معرفی عمارت سلطان بیگم تهران یا خانه موزه بازار 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

عمارت سلطان بیگم (خانه موزه بازار)

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با عمارت سلطان بیگم (خانه موزه بازار) آشنا خواهیم کرد . در ادامه همراه ما باشید.

عمارت سلطان بیگم تهران (خانه موزه بازار) خانه‌ای است با فضایی قدیمی که در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تهران تبدیل شده است. این بنا که به خانه موزه بازار شناخته می‌شود، قدمت آن به اواخر دروه قاجار بر می‌گردد که با گذشت سال‌ها از زمان ساختش، هنوز هم زیبا دیده می‌شود.  خانه فرهنگ بازار تهران یا موزه بازار که در عمارت سلطان بیگم قرار دارد، در واقع کتابخانه‌ی بازار تهران به شمار می‌رود که نزدیک به 6000 جلد کتاب با موضوعاتی همچون بازار و موزه را در میان خود جای داده است.

عمارت سلطان بیگم (خانه موزه بازار)

تاریخچه خانه سلطان بیگم

خانه یا عمارت سلطان بیگم، قدمتی حدود 150 تا 200 سال دارد و تاریخ ساخت آن به دوران قاجار باز می گردد. سرکار خانم سلطان بیگم شجاعی که از نزدیکان ناصرالدین شاه قاجار بوده است، در سال 1312 این بنا را به فرزند خود یعنی تقی شجاعی واگذار نمود که جناب آقای تقی شجاعی نیز این خانه را در سال 1326 به آقای نیر نما فروخته بودند و پس از آن نیز این خانه سال ها تحت اختیار خانواده ی نیرنما بوده است.

در سال هایی که خانه در اختیار خانواده ی نیرنما بوده است، ایشان تغییراتی در بنا به وجود آورده اند اما قسمت های اصلی که جزو ویژگی های اصلی بنا محسوب می شوند براساس ویژگی های تاریخی به جا مانده در آن ها، متعلق به همان دوران ساخت بنا می باشند. IFLA یعنی فدراسیون بین المللی انجمن ها و مؤسسات کتابداری، این کتابخانه را در فهرست 1001 کتابخانه ی موجود در جهان که باید پیش از مرگ از آن دیدن نمود، قرار داده است.عمارت سلطان بیگم (خانه موزه بازار)


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ویژگی های معماری خانه سلطان بیگم

به لحاظ معماری این بنا دارای پلانی U شکل می باشد که ورودی آن در ضلع شرقی قرار داشته و در سه ضلع دیگر ساختمان هایی حول یک حیاط مرکزی شکل گرفته اند.حیاط ساختمان مانند گودال باغچه ای در ترازی پایین تر از سطح کوچه قرار گرفته و دسترسی به آن از طریق ۱۳ پله میسر می شود.در مقابل پله ها و در میان حیاط نیز حوض مستطیل شکل کوچکی قرار دارد. در سه سمت حیاط ساختمان هایی با نمای آجری و پنجره های چوبی قرار گرفته اند.

عمارت سلطان بیگم (خانه موزه بازار)

بادگیرهای این ساختمان در بالای تالار آینه ،واقع در مرکز ساختمان غربی قرار گرفته است.اتاق های بادگیر نیز در دو سمت تالار آینه قرار دارند.با توجه به اینکه ساختمان در دوره های مختلف مورد استفاده افراد گوناگون قرار گرفته شده است ،تغییرات داخلی زیادی به ساختمان تحمیل شده که شناخت سبک و سیاق طرح اولیه را دچار ابهام می کند. تنها تزئینات با ارزش و تاریخی را در تالار آینه، می توان یافت.عمارت سلطان بیگم (خانه موزه بازار)

آینه کاری های زیبا به اشکال قطار بندی و مقرنس به همراه نقاشی های گیاهی و غربی(طرح های الهام گرفته از نقاشی اروپایی که از دوره قاجار متداول شد از جمله:مناظر طبیعی) بر روی گچ و آینه ، همچنین پوشش سقف به صورت قاب بندی های چوبی نقاشی شده و درهای چوبی منقش به طرح های گیاهی که نشانگر ذوق و سلیقه هنر و معماری آن زمان بوده در تالار آینه به چشم می خورد.

از آنجایی که خانه سلطان بیگم در دوران‌های مختلف تاریخی دچار تغییر و تحولات شده‌ است، تنها آثار تاریخی و باارزش آن را می‌توان حوض خانه و تالار آینه آن در نظر گرفت. ویژگی‌های عمارت سلطان بیگم تمامی ندارد، علاوه بر دیدن تالار آینه این امکان را خواهید داشت که سری هم به اتاق بادگیر این بنا بزنید که در دو سمت تالار آینه وجود دارند، طوری که بادگیرها در بالای این تالار به چشم می‌خورند.

عمارت سلطان بیگم (خانه موزه بازار)
عمارت سلطان بیگم (خانه موزه بازار)

خانه موزه بازار تهران در کدام محله است؟

آدرس: تهران- میدان امام خمینی-  ابتدای خیابان امیرکبیر- خیابان ناظم الاطباء جنوبی- کوچه دشتی- کوچه کمالی-  خانه موزه بازار

تلفن: 02133910444


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *