تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

عمارت شمس العماره تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

عمارت شمس العماره تهران

در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به تهران خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام عمارت شمس العماره را مورد بررسی قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

مجموعه کاخ گلستان ، جای بسیار خوبی برای غرق شدن در معماری ایرانی از دوره زندیه تا به امروز است. در سال های گوناگون به خصوص در زمان قاجار ساختمان های گوناگونی به این کاخ اضافه شد که نتیجه آن، مجموعه بی نظیری شد که امروزه ما را بازدید از آن ترغیب می کند. در میان بناهای گوناگون گلستان، یکی از آن ها که به نام عمارت شمس العماره معروف است، شکوه بی نظیری دارد که همه را مبهوت خود می کند.


مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

عمارت شمس العماره نخستین بنای بلند تهران است که روزگاری پر ابهت ترین و مرتفع ترین برج تهران بود. این بنا در سال 1282 به دستور ناصرالدین شاه قاجار متوسط دوستعلی خان نظام الدوله معیرالممالک در سمت شرقی کاخ گلستان ساخته شد.

عمارت شمس العماره در 5 طبقه با نمای بیرونی قرینه ای شکل ساخته شد و در بخش شمالی و جنوبی عمارت در میان دو برج، ساعتی قرار دارد که آن را ملکه ی ویکتوریا انگلستان به ناصرالدین شاه اهدا نموده است.

عمارت شمس العماره تهران
عمارت شمس العماره تهران

در عمارت شمس العماره از هنرهای تزیینی زیادی همچون ازاره های مرمرین، گچ بری دیوار و سقف های کاخ، نقاشی های متفاوت و شگفت انگیز، کاشی کاری و آینه کاری های هفت رنگ استفاده شده که گردشگران و بازدیدکنندگان از دیدن این همه زیبایی کاخ به راستی سیر نمی شوند. از دیگر جذابیت های بی نظیر این عمارت، کلاه فرنگی آن است که در طبقه آخر بنا با حفاظ های چوبی محکم، تزیینات نقاشی، مشبک و آینه کاری، چشم همه ی بازدیدکنندگان عمارت را مبهوت خود می کند.

این بنای باشکوه پنج طبقه دارد و نمای بیرونی آن به شکل قرینه می باشد. از بیرون دو برج در سمت راست و چپ ساختمان قابل مشاهده هستند که به علت ارتفاع بلند، آن ها دید بسیار خوبی نسبت به اطراف دارند. ساخت آن ها به گونه ای بوده که هر کسی که در بالای برج ها و ساختمان قرار می گرفته، بتواند مناظر دیدنی تهران و اطراف آن را داشته باشد. این بنا یکی از زیباترین معماری های عصر قاجار را دارد.

با اینکه در کل سبک ساخت آن که بلند و چند طبقه می باشد کمی رنگ و بوی ساختمان و بناهای اروپایی را دارد، اما قابلیت های معماری ایرانی در این بنا قابل مشاهده هستند. قرینه بودن ساختمان، کاشی کاری و تزیینات داخلی و نما و … از جمله ی این قابلیت ها می باشند. ارتفاع این بنا 35 متر می باشد.

طرح و نقشه عمارت متوسط معیرالممالک تهیه گردیده است و معماری که این بنا را ساخته، یکی از مشهورترین معماران عصر خودش یعنی استاد علی محمد کاشی بوده است. هزینه ای که برای کل این بنا در آن موقع خرج شده را کارشناسان چیزی حدود 40 هزار تومان تخمین زده اند که این هزینه شامل هزینه مبلمان، فرش و … نیز می گردیده است.

در عمارت شمس العماره هنرهای تزیینی زیادی به کار رفته است. آینه کاری های زیبایی در داخل آن دیده می شوند که گردشگران از دیدنشان سیر نمی شوند. همچنین گچبری های ازاره، دیوارها و سقف های این کاخ که زیر نظر استادان کار شده بود، از جمله هنرهای تزیینی بسیار زیبایی است که در ایران و در شهر تهران می توانید بیابید. این عمارت دارای نقاشی های متفاوت و شگفت انگیزی نیز می باشد.

در نمای بیرون و در بین دو برج، ساعتی موجود است که گفته می شود نخستین ساعت وارد شده به ایران بوده است.

ورودی اصلی عمارت شمس العماره در سمت غرب کاخ گلستان می باشد که در کنار دیوار ارگ شهر ساخته گردیده است.

ایوان و تالار شاه نشین را می توانید در طبقه اول مشاهده کنید. اتاق هایی در دو طرف تعبیه شده و دیوارها با آینه کاری تزیین گشته اند. معمولا از این طبقه برای مراسم تشریفاتی و رسمی استفاده می گردیده است.

شاه نشین که رو به حیاط است، ایوان بزرگی می باشد که دید خوبی از روبرو که به جای باغچه کنونی، حوضچه بزرگی بوده، دارد.

عمارت شمس العماره تهران
عمارت شمس العماره تهران

بالاتر که بروید، اتاق های گوناگون و راهروهایی وجود دارند که بیشتر در موارد موقت کاربرد داشته اند. برای مثال برای تفریحات روزانه، صرف عصرانه و … به این عمارت می آمدند و به طور کل کاربرد سکونت دائم نداشته است.

به جز طبقه آخر، در طبقات بالاتر دو اتاق در کنار هم وجود دارند. یکی از آن ها محل تردد بوده و پله های دسترسی در آن اتاق ساخته گردیده است. اتاق دیگر نیز متوسط پنجره و در به ایوان و پشت بام دسترسی داشته است.

کلاه فرنگی، قسمتی از عمارت شمس العماره است که با رسیدن به طبقه آخر به آن می رسیم. این طبقه دارای حفاظ های چوبی محکمی است و تزیینات نقاشی، مشبک، آینه کاری و … در آن دیده می شود.

برخی اعتقاد دارند که این کاخ، نخستین بنایی بوده که در آن فلز کار گردیده است. ستون های طبقات بالایی از چدن استفاده گردیده است و تزیینات هنری را در تمام نقاط ساختمان می توانید مشاهده کنید.

آدرس

شمس العماره در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ، کاخ گلستان قرار دارد.

دسترسی

بهترین راه برای رسیدن به کاخ گلستان استفاده از مترو است. برای رسیدن به این مجموعه کافی است در ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شده و بعد از خروج از ایستگاه در خیابان پانزده خرداد به سوی شرق بروید تا به خیابان داور برسید. ورودی کاخ گلستان در این خیابان قرار دارد و از ایستگاه مترو تا این ورودی تنها پنج دقیقه پیاده روی لازم است. کاخ شمس العماره در کاخ گلستان قرار دارد و برای بازدید از آن باید بلیتی جداگانه خریداری نمایید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *