تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, کردستان

عمارت شهرداری سنندج 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

عمارت شهرداری سنندج

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای سنندج یعنی عمارت شهرداری را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا و دیدنی محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

عمارت شهرداری سنندج در ضلع جنوب خیابان امام خمینی، کمی پایین تر از مسجد جامع این شهر قرار دارد. این بنا که نخستین ساختمان شهرداری در شهر سنندج است، در سه طبقه ساخته شده و از فضاهای گوناگونی برخوردار است.

نمای این ساختمان از سمت خیابان امام خمینی، سنگی است و در نمای داخلی آن در ضلع جنوبی، ترکیبی از سنگ و آجر به کار رفته است. استفاده از سنگ و آجر در نماهای ساختمان و همچنین استفاده از پیچ و مهره برای اتصال تیر آهن های سقف، از قابلیت های این ساختمان است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این ساختمان در زمان دولت دکتر مصدق و به وسیله ی استاد «ابراهیم مختار پوریان» معمار قدیمی و سرشناس سنندجی ساخته گردیده است.

به عصر مشروطه بازمی گردیم. بعد از اعلام مشروطیت تحولات گسترده ای در سطح کشور ایجاد شد. ارگان ها و سازمان های زیادی خصوصاً در پایتخت و شهرهای بزرگ کشور احداث شدند. همراه این تحولات مردم کردستان نیز خواستار ساخت و تشکیل ادارات در این استان شدند. در پی مطالبات مردمی در سال 1327 هجری قمری مصادف با سال 1286هجری شمسی ادارات بسیاری چون ژاندارمری (امنیه)، دارایی (مالیه)، شهربانی (نظمیه)، کشاورزی (فلاحت)،راه و ترابری (شوارع)، فرهنگ و هنر (صنایع مستظرفه)، دادگستری (عدلیه) و بهداری (صحیه) در این استان بنا شدند و قرعه آخر نیز به نام بلدیه (شهرداری) افتاد.

عمارت شهرداری سنندج
عمارت شهرداری سنندج

این عمارت در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی همزمان با حکمرانی مظفرخان سردار انتصاب، حاکم وقت کردستان در شهر سنندج تأسیس شد. در آن زمان برای ساختن این عمارت حدود 100تومان معادل 1000قران هزینه شد.

همزمان با اولین انتخابات، اعضای کمیسیون شهرداری مشخص شدند و مرحوم محمد باقر خان حبیبی که به سالار مفخم در میان مردم کردستان شناخته می شد، به عنوان شهردار وقت آغاز به فعالیت کرد. وی که در گذشته مسئولیت شهربانی کردستان را به عهده داشت در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی به عنوان شهردار شروع به فعالیت کرد و تا سال ۱۳۰۸ هجری شمسی از عهده این وظیفه به شایستگی برآمد.

پاکیزگی شهر، تأمین نور و روشنایی خیابان ها و معابر، تعیین بهای ارزاق مورد استفاده مردم و در مجموع مدیریت امور شهرداری به عهده این ارگان نهاده شد.

بعد از سالار مفخم در طول سالهای گذشته افراد زیادی عهده دار این مسئولیت بودند و هم اکنون نیز حشمت الله صیدی به عنوان شهردار فعلی شهر سنندج در این سمت مشغول فعالیت است.

عمارت شهرداری در یک نگاه

در نگاه نخست سردر زیبای این عمارت برای دقایقی نگاهمان را مجذوب خود می کند. ورودی عمارت با طاق قوسی و نمایی سنگی، شکوه بنا را دو چندان نموده است. این بنا که به عنوان اولین عمارت شهرداری سنندج در اواخر دوره قاجار مورد بهره برداری قرار گرفت بنایی است دو طبقه به همراه یک زیرزمین وسیع که قسمتی از آن با سنگ تزئین شده و نمای داخلی آن با سنگ و آجر آراسته گردیده است.

این عمارت که امروزه به عنوان ساختمان مرکزی سنندج از آن استفاده می شود از اتاق ها و قسمت های گوناگونی ایجاد شده است که در هر بخش به قسمتی از امور شهرداری پرداخته خواهد شد.

عمارت شهرداری سنندج
عمارت شهرداری سنندج

قسمت های گوناگون عمارت

معاونت مالی، معاونت خدمات شهری، معاونت فنی و عمرانی، معاونت شهرسازی و معماری و معاونت اقتصاد و سرمایه گذاری قسمت هایی از این عمارت تاریخی را به تصرف خود درآورده اند. این مجموعه از حیاط وسیع و زیبایی برخوردار است که درختان و گل های رنگارنگ جلوه بی نظیری به آن قسمتیده اند. وجود حوضی در میان حیاط لطافت فضا را دو چندان نموده است.

دو عمارت جدید نیز در پایان حیاط به چشم می خورد که قسمت های اداری دیگر شهرداری را تشکیل می دهد. در اصل حیاط بین عمارت قدیمی و ساختمان های جدید واقع شده است. این عمارت بارها بازسازی شده و تا حد امکان سعی شده در ترکیب اصلی آن خللی وارد نشود.

معمار معروف و خوش نام سنندجی، به نام ابراهیم مختارپوریان که عمارت های بسیاری چون عمارت آصف و خانه شیخ محمد باقر غیاثی را در کارنامه کاری خود دارد مسئولیت ساخت این بنا را به عهده داشته است.

این بنا از استحکام بالایی برخوردار بوده و از قابلیت های جالب توجه آن بهره گیری از پیچ و مهره در آن برای اتصال تیرآهنهای سقف است. این مجموعه به عنوان موزه بازدید ندارد اما ورود به آن برای عموم آزاد است.

هنگام سفر به سنندج در کنار دیگر عمارت های تاریخی، بازدید از این بنا را از دست ندهید؛ چرا که علاوه بر آشنایی با آثار زیبای کردستان با معماری این شهر که گویای فرهنگ غنی ساکنین این دیار است بیشتر آشنا خواهید شد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *