تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, شیراز

عمارت نارنجستان قوام شیراز 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

عمارت نارنجستان قوام شیراز

در این مقاله از معرفی جاذبه های دیدنی گردشگری به سراغ یکی از جاذبه های بسیار زیبای شیراز یعنی عمارت نارنجستان قوام می رویم. عمارتی زیبا با معماری بی نظیر که در شهر شیراز قرار دارد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

قوام السلطنه در سال ۱۲۵۲ ه. ق به حکومت فارس منصوب گردید و در محله سکونت خویش (محله بالاکفت) اقدام به احداث ابنیه تاریخی و سکونتی نمود که به شکل‌گیری مجموعه قوام منجر گردید. این مجموعه که در بین عامه مردم به باغ قوام معروف است بواسطه نام بنای بیرونی خود امروز به نارنجستان قوام معروف است.

 


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مجموعه قوام بین سال‌های ۱۲۵۷ و ۱۲۶۷ مقارن با حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته و تکمیل گردیده است. این مجموعه از عناصر متعددی تشکیل یافته که عمده‌ترین این عناصر عبارتند از حمام گچینه، حسینیه قوام، مکتب خانه قوام (خانه عرقیها)، اندرونی قوام (منزل زینت الملک)، دیوان خانه قوام (نارنجستان)، حمام اختصاصی قوام و اصطبل و زنجیرخانه (در حال حاضر از بین رفته است). البته بازارچه‌ای هم در این مجموعه وجود داشته که در اثر احداث خیابان لطفعلی خان زند از بین رفته‌است.

عمارت نارنجستان قوام شیراز
عمارت نارنجستان قوام شیراز

این باغ که به لحاظ وسعت کوچکترین ولی به لحاظ زیبایی کمی از بزرگترین باغ های شیراز ندارد محل اقامت قوام الملک شیرازی بوده و در حدود سال 1300 ه.ق به وسیله محمدرضا خان قوام الملک – از متمولین زمان قاجار – ساخته شد و چون درختان نارنج زیادی در آن می رویید به « نارنجستان » معروف شد.وسط حیاط آب نمایی قرار دارد که دو باغچه مملو از درختان نخل و نارنج آن را احاطه کرده است. در جلوی عمارت نیز حوض بسیار بزرگی با لبه های سنگی قرار دارد که نمای عمارت در آن منعکس شده و هنر معماری زیرکانه چهل ستون اصفهان را تداعی می کند.
ساختمان این عمارت دو قسمت است: ساختمان جنوبی و ساختمان شمالی که این ساختمان عمارت اصلی و مهم نارنجستان است.این عمارت شاهکار معماری، حجاری، نقاشی، گچ بری و آئینه کاری دوران قاجار است .
حال ورودی آیینه کاری شده به اتاق هایی منتهی می شود که با ترکیبی بی نظیری از منبت کاری و کاشی کاری با پنجره های شیشه کاری منقش تزئین شده بطوریکه نفس هر بیننده ای را در سینه حبس خواهد کرد.
سقف طبقه دوم با تیرک های چوبی پوشیده شده که روی آن ها نقاشی هایی به سبک اروپایی نقش بسته است.
اگر می خواهید فقط یکی از عمارت های قجری را در شیراز ببینید ما این عمارت زیبا و خوش نقش و نگار را به شما پیشنهاد می دهیم.

عمارت نارنجستان قوام شیراز
عمارت نارنجستان قوام شیراز

در طراحی باغ نارنجستان قوام در شیراز از اصل تقارن استفاده شده است به این معنا که ایوان یا تالار آینه ی باغ در وسط و اتاق ها به صورت موزون و هماهنگ در راست و چپ آن قرار گرفته اند. روی دیوارهای ایوان، گچبری های بسیار زیبایی دیده می شود که یک نمونه ی واقعی از هنر دوران قاجار محسوب می شود. همچنین تمام کف سالن را کاشی های سفید و آبی مفروش کرده اند و به زیبایی آن افزوده اند. دیدن این همه جزییات با دقت، قطعا روزها زمان لام دارد بنابراین پیشنهاد می کنیم در صورتی که می توانید، چند روز برای آن زمان بگذارید.

در مورد سقف این عمارت هم باید گفت در اتاق های کناری تالار آینه ، سقف های بیشتر از چوب اما نه ساده و کاملا کنده کاری شده هستند. اما بعد از ورود به اتاق اصلی مجاور ایوان، با سقف آینه کاری شده و خیره کننده ی بسیار زیبایی روبرو می شوید که می تواند ساعت ها شما را مشغول خود نگه دارد.

عمارت نارنجستان قوام شیراز
عمارت نارنجستان قوام شیراز

 

مسیر عمارت نارنجستان قوام شیراز برروی نقشه


مقالات بیشتر بخوانید :


 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *