تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, گیلان

غار آویشو | شگفتی ۷۵ میلیون ساله ماسال گیلان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غار آویشو گیلان

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری گیلان تصمیم گرفتیم تا شما را با غار آیشو که در منطقه ای به همین نام در 40 کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن شهرستان ماسال و استان گیلان می باشد و یکی از پدیده های زیبا این استان محسوب می شود آشنا کنیم.

غار آوایشو یا آبیشو (به زبان محلی آویشو) در شهر شاندرمن شهرستان ماسال قرار دارد و یکی از شگفت انگیزترین غارهای طبیعی ایران محسوب می شود. مسیر رسیدن به غار آوایشو آنقدر زیبا است که خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری جداگانه به شمار می آید. در ادامه با قابلیت های غار آوایشو بهتر آشنا خواهید شد.

قابلیت های خارق العاده این غار

این غار بسیار زیبا در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. ورودی آن حدود ۱۹ متر ارتفاع و ۱۴ متر عرض دارد. فضای داخلی غار به اندازه ای زیبا است که سفر به دورن آن، حکم سفر به سزمین عجایب را دارد و تا مدت ها در یاد هر گردشگر باقی خواهد ماند. بعد از ورود به غار  اشکال فوق العاده زیبای آهکی را در آن مشاهده خواهید کرد که طی چندین سال به دست طبیعت ساخته گردیده است. وجود ستون های آهکی عظیم نیز یکی دیگر از شگفتی های غار آویشو به شمار می آید. علاوه بر ماهیت زیباشناختی غار که سفر به چنین مکانی را برای گردشگران جذاب نموده است، درون غار هفت آبشار دیدنی موجود است که تصویر آن ها در ذهن ماندگار می ماند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

غار آویشو گیلان

یک غار آهکی دارای قندیل

با وجود این که حضور هفت آبشار در غار آویشو می تواند دلیل جذاب و محبوب شدن این غار باشد؛ اما دلیل اصلی شهرت آویشو وجود قندیل های موجود در سقف آن است. سقف این غار تماماً از قندیل های فوق العاده زیبا پوشیده گردیده است. به همین دلیل سقف غار را می تواند یکی از خاص ترین مناظر موجود در طبیعت در نظر گرفت. غار آویشو  حدود ۲ کیلومتر طول دارد. بر روی غار آویشو تا به حال تحقیقات زیادی انجام نگردیده است، اما وجود اشکال آهکی در دل کوه به خوبی مشخص می کند که این غار قدرمت زیادی دارد. این اشکال آهکی بر اثر عبور آب های جاری بر روی سنگ های آهکی در دل کوه و فرسایش سنگ ها و حل شدن مواد معدنی آن ها در آب ایجاد گردیده است.

پس غار آویشو طی چندین قرن شکل گرفته است؛ زیرا برای تشکیل هر یک سانتی متر استلاگمیت و استلاکتیت های باید چیز حدود ۱۰۰ سال وقت صرف شود. آویشو یکی از اهداف عالی برای کوهنوردی و غارنوردی محسوب می شود. همین امر باعث شده تا شکل اولیه غار و نقشه های تهیه شده از آن تنها به وسیله ی غارنوردان و کوهنوردان محلی تهیه شود. سالانه خیلی از علاقه مندان به طبیعت و غارنوردان از این مکان فوق العاده زیبا دیدن می کنند.

غار آویشو گیلان

دسترسی

برای سفر به این غار منحصر به فرد، باید از شهرستان ماسال – شهر شاندرمن- منطقه ای آویشو در ۴ کیلومتری شهر شاندرمن عبور کنید. به طور دقیق باید گفت: غار آویشو بین مناطق ” تائی بنه” و “انده چو” و” خماسون ” در دره ای کم آب واقع شده است. برای رسیدن به این غار باید در دل جنگل سفر کنید. سفر به این غار می تواند با یک برنامه کوهنوردی یا پیاده روی لذت قسمت همراه باشد. خوشبختانه، شهرستان ماسال، پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان است.

وجود علاقه مندان به جاذبه های طبیعی و سفر گروه های کوهنوردی برای مشاهده این غار گویای این مطلب است که این منطقه می تواند به یکی از جاذبه های پررونق استان گیلان تبدیل شود. هم اکنون حتی با وجود شناخت کم مردم ایران از وجود غار آویشو و تبلیغات محدود آن و امکانات بسیار کمی که تنها به وسیله ی مردم محلی منطقه ارائه خواهد شد، سالانه عده زیادی به این مکان سفر می کنند. زیبایی های موجود در منطقه، چشم انداز، آب و هوای استان گیلان و شگفتی های خارق العاده موجود در غار آویشو از پتانسیل بالایی برای جذب گردشگران و علاقه مندان به جاذبه های طبیعی برخوردار است.

با سفر به این منطقه زیبا علاوه بر دیدن غار آویشو، می توانید به مناطق جنگلی طلا سکو، آری دول و چسلی سفر کنید. از طرف دیگر، انواع ییلاق ها مثل شالما، رشته پشته، خشکه دریا و مکان های تاریخی مثل منطقه باستانی اسبه ریسه، منطقه باستانی درخانه و ییلاق باستانی سنگ بست، دره خون و بقعه متبرکه سبز قبا نیز در مسیر حرکت شما قرار دارند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. فاروق مصطفوی لمر

    فاروق از اسالم تالش هستم. لیدر طبیعتگرد و متخصص اکوتوریسم هستم. آشنا به امور طبیعت. غار آویشو اصلا غار آهکی نیست و ساختارهای آهکی که در شکل است، ندارد. در واقع غار مارنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *