تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

غار دربند رشی ، اولین سکونتگاه بشر در گیلان | Gilan 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غار دربند رشی

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با غار دربند رشی رودبار آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

غار دربند رشی که یکی از برجسته ترین جاذبه های گیلان و شهر رودبار است که در جنوب رشت قرار گرفته است و در واقع یکی از اولین سکونتگاه های بشری در ایران است که قدمتش به بیش از ۲۰۰ هزار سال پیش برمی گردد. اینجا مکان فوق العاده ای برای ماجراجویان است و برای همین سالانه هزاران گردشگر را به خود جذب می کند.

غار دربند رشی

دهانه های غار 

غار دربند رشی در ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و دارای دو دهانه با نام های کویل گر و جوکویله می باشد که هر کدام به ترتیب دارای ۶۰ و ۳۰ متر طول دارند. دهانه های غار دربند رشی در ضلع جنوبی کوهی عظیم و به فاصله ۵۰ متری از هم واقع شده اند. شاید به خاطر بزرگی دهانه غار دربند رشی و محوطه تاریک، ابتدا از ورود به آن هراس داشته باشید، ولی مطمئن باشید که داخل غار کاملا امن بوده و خبری از موجودات ترسناک نیست. بنابراین با خیال آسوده وارد غار دربند شوید و از منظره لذت ببرید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

البته عمق غار بسیار کم می باشد و منظره داخلی آن دارای شگفتی خاصی نیست. فقط در نظر داشته باشید به منظور مشاهده این منظره به هد لامپ یا چراغ قوه گوشی نیاز دارید. در نظر داشته باشید که هر کدام از دهانه های غار دربند رشی، منظره بسیار فوق العاده ای را به خود اختصاص داده اند و تماشای آن ها بسیار لذت بخش است.

ولی این را بدانید که درون هر یک از غارها با یک محوطه تاریک و کوچک روبرو می شوید که عمق چشمگیری ندارند. البته درست است که عمق غار دربند رشی کم می باشد ولی داستان های تاریخی بسیاری را برای شما خواهند داشت. دقایقی را روی سنگ های داخل غار بنشینید و به منظره بی نظیر بیرون بنگرید و از آن لذت ببرید.

غار دربند رشی

تاریخچه غار

غار دربند برای اولین بار در سال ۱۳۸۴ توسط باستان‌شناس ایرانی آقای دکتر جهانی شناسایی شد و بررسی های چندین باره نشان داد که تمدنی دیرینه در این محل ساکن بوده و قدمت آن به دوره پارینه سنگی برمی گردد. جالب است بدانید که طی مطالعات اخیر اعلام شده که این غار قبل از ۲۰۰ هزار سال پیش محل سکونت شکارچیان عصر سنگ بوده است.

پارینه سنگی در غار رشی رودبار

در غار دربند رشی رودبار بقایای باستان‌شناختی عصر پارینه سنگی زیرین و یا قدیم به دست آمده است. منظور از عصر پارینه سنگی زیرین یا پارینه سنگی قدیم از حدود سه میلیون سال پیش شروع شده است و تا سیصد هزار سال پیش ادامه داشته است. در این عصر انسان‌های نخستین به وسیله ابزارهای ابتدایی مثل سنگ شکار می‌کردند.

شواهد و سند مربوط به زندگی انسان‌ها در عصر پارینه سنگی زیرین در غار دربند رشی، برخی از ابزارهای سنگی به دست آمده در این غار مثل ضایعات تراش سنگ از سطح رسوبات، ابزارهای ساطوری، تراشه روتوش شده و سنگ مادر است.

طبق مطالعات باستان‌شناسی با روش اورانیوم روی بقایای دندانی جانوری یافته شده و ابزار سنگی در این غار، مشخص شده است که حدود دویست هزار الی دویست و پنجاه هزار سال قبل، گروه‌های انسانی در این غار زندگی و سکونت داشته‌اند. در واقع غار دربند رشی رودبار یکی از کهن‌ترین غارهای ایران است که سکونتگاه انسان‌های نخستین ایران است.

اکتشافات در این غار پرده از پوشش گیاهی و جانوری، اقلیم یخچالی کوتاه و گرم، شرایط زندگی انسان‌ها در عصر ماقبل تاریخ ایران را در برداشته است. به طوری که اطلاعاتی در مورد حیوانات حیات وحش ایران مثل یک گونه خرس منقرض شده، گاو وحشی، گوزن و شرایط زیست محیطی آن دوران را رمزگشایی می‌کند.

غار دربند رشی

فصل مناسب برای بازدید

معمولا گردشگران از روی کنجکاوی برای تماشای طبیعت این منطقه به بازدید از غار دربند می روند، برای همین بهتر است اواسط فصل بهار که مسیر و اطراف غارها سرسبز می شوند به این منطقه بروید. در این ایام مه بهاری هوای این منطقه را قابل تحمل می سازد.

دسترسی 

برای رسیدن به غار دربند رشی رودبار، باید از جاده قزوین-رشت به طرف رودبار بروید و در نظر داشته باشید که فاصله رشت تا روستای رشی حدودا ۷۰ کیلومتر می باشد. از تهران تا خروجی تنکابن حدود سه ساعت در مسیر خواهید بود و سپس حدود یک ساعت تا رسیدن به روستای رشی نیز باید به راهتان ادامه دهید. مسیر اصلی را ادامه دهید تا پس از روستای رشی و قبل از سی ‌دشت، به تابلوی غار دربند رشی در سمت راست جاده برسید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *