تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, شیراز

غار شاپور کازرون با نگهبانی غول پیکر 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غار شاپور کازرون

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران درباره غار شاپور کازرون که یکی از غارهای کهن وباستانی این شهرستان از شهرهای استان فارس است سخن خواهیم گفت پس در ادامه با مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید.

شهرستان کازرون از آن دسته از شهرستان های ایران می باشد که دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری است که در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا غار شاپور به شما علاقه مندان به آثار و بازمانده های تاریخی معرفی کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

این غار در انتهای تنگ چوگان در 4 کیلومتری شهر بیشاپور در شهرستان کازرون می باشد که مهمترین پایتخت ساسانیان در ارتفاع حدود 800 متری از سطح زمین می باشد و دهانه این غار حدود 30 متر است . در هنگام ورود به این غار با مجسمه غول پیکر شاپور یکم ( دومین پادشاه ساسانی ) مواجه خواهید شد که دلیل اصلی نام گذارای این غار بخاطر وجود مجسمه شاپور یکم است و به غار شاپور معروف شده است . مجسمه شاپور مربوط به 1700 سال گذشته است که از یک ستون غول پیکر که در این غار وجود داشته تراشیده شده است و همچنان پابرجا است . این مجسمه باقی مانده دوران باستان است که تقریبا حدود 7 متر ارتفاع دارد که با گذشت سالها همچنان سر این مجسمه سالم می باشد ولی دو دست آن شکسته است .


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

 

مجسمه واژگون شده‌بود که در سال ۱۳۳۶ توسط ارتش در جای خود قرار گرفت. این مجسمه، شاپور را به صورت ایستاده نشان می‌دهد.

در هنگام وردود به غار در دهانه آن دو کتیبه سنگی وجود دارد که یکی از آن‌ ها ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و دیگری نحوه برپاسازی مجدد مجسمه پس از ۱۰۰۰ سال و اندی در سال ۱۳۳۶ توسط ارتش را شرح می‌دهد. هر دو کتیبه توسط ارتش ایجاد شده‌است

پشت مجسمه با پایین رفتن از ۱۲ پله می‌توانید به سمت انتهای غار حرکت کنید. از این قسمت به بعد دیگر دستکاری­های ارتشی­ها دیده نمی­شود و هرآنچه وجود دارد مربوط به گذشته غار است. حدودا هشتاد قدم پشت مجسمه شاپور دو حوضچه نگهداری آب دیده می‌شود که از زیبایی‌های این غار است. در مسیر پیاده‌روی خود به سمت انتهای غار، می‌توانید آثاری از تراشیدن سنگ روی دیواره غار را ببینید. به‌نظر می‌آید قرار بوده در این مکان‌ها سنگ‌نگاره‌هایی حک شود؛ اما به‌علت نامعلومی به سرانجام نرسیده است. کنار این حوضچه‌های یک متری می‌توانید آبشار سنگ زیبای غار شاپور را تماشا کنید. گودالی با قطر دهانه­ای در حدود صد متر و عمق زیاد پس از این مکان قرار دارد.

افراد برای رفتن به قسمت‌های درونی‌تر غار باید از پرتگاه کنار آن عبور کنند. تالار بزرگ ویژه انجام مراسم، محل ویژه ذبح قربانی و … ازجمله دیگر قسمت‌های غار است. تقریبا تا عمق ۴۵۰ متری می‌توان بدون مشکل با امکانات کم و البته کفش مناسب به داخل غار شاپور رفت. ازجمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار شاپور تنوع دمایی بخش‌های مختلف آن است. همچنین تغییر در میزان نور، رطوبت، سرعت باد، رسوبات و کانی‌های تشکیل‌دهنده غار در گوشه‌کنارهای مختلف آن ازجمله عجایب غار است. به علت وجود پرتگاه و عدم نور کافیبهتر است سفر خود به درون غار را همین‌جا تمام کنید؛ چراکه قسمت‌های دیگر غار تنها با تجهیزات تخصصی غارنوردی قابل بازدید هستند.

غار شاپور کازرون
غار شاپور کازرون

عنوان شده‌است که در جریان افتادن استان فارس امروزی به دست اعراب، ۲۵ اوت سال ۶۳۳ میلادی یک سردار عرب به نام نصر ابن سیار وارد غار شاپور شد و غار در آن زمان پر از آثار تاریخی و هنری ایرانیان بود. نصر دستور افکندن مجسمه شاپور از جایگاهش داد و آثار دیگر هم از آسیب در امان نماند. نصر پیشنهاد مردم محل را که در برابر دریافت مقداری زر از آنان، اجازه دهد که مجسمه را به حالت اول بازگردانند، رد کرد.

غار شاپور کجاست؟

غار شاپور در تنگ چوگان مکانی نزدیک به شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون فارس قرار دارد. فاصله غار تا شهر باستانی بیشاپور شش کیلومتر و تا شهر کازرون تقریباً ۲۷ کیلومتر است. غار شاپور تنها یکی از جاذبه‌های گردشگری این تنگ است که در ارتفاعی نزدیک به ۸۰۰ متر از سطح زمین (۱۲۸۰ متر از سطح دریا) در دل کوه شاپور قرار دارد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۲

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *