تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, غذاهای ایرانی

غذاهای محلی ارومیه را بیشتر بشناسید + توضیحات 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غذاهای سنتی ارومیه

ارومیه در استان آذربایجان غربی یکی از شهرهای بسیار محبوب و جذاب ایران است. در این مقاله از معرفی غذاهای محلی ایران به این شهر می رویم تا برخی از غذاهای محلی ارومیه را به شما معرفی کنیم. در ادامه با مجله سفر گردشگری تاپ تراول همراه باشید…

با سفر به هر گوشه از کشور شما با غذاهای محلی منحصر به فرد بسیار زیادی مواجه خواهید شد که شاید در دیگر مناطق ایران، امکان چشیدن مزه آنها را نداشته باشید. ارومیه نیز یکی از شهرهایی است که به دلیل فرهنگ غنی و تمدن کهن، غذاهای محلی بسیاری را شامل می شود. در ادامه به معرفی و بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

یرالما کبابی (یئر آلما کبابی، سیب‌زمینی تنوری)

یرالما کبابی یا سیب‌ زمینی تنوری از ساندویچ‌های محلی خوشمزه شهر ارومیه است که از دیرباز در میان مردم این شهر شهرت داشته و غذایی بسیار سالم و کامل به شمار می‌رود. این غذای دل‌چسب به همراه نان سنگک برشته در تنور پخته شده و همراه با سبزیجات و دوغ محلی سرو می‌شود. یرالما کبابی قیمت مناسبی دارد و تمام اقشار مختلف مردم می‌توانند طعم آن‌ را بچشند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

غذاهای سنتی ارومیه

یارما شورباشی یا سوپ بلغور

یکی از غذاهای محلی ارومیه که در دسته خانواده سوپ ها قرار می گیرد، سوپ بلغور یا به گویش محلی یارما شورباشی است.این غذا که به عنوان یکی از اصلی ترین غذاهای سنتی ارومیه شناخته می شود از ترکیب پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، نخود، لوبیا قرمز، بلغور و مرزه تهیه می شود.این غذا بسیار لذیذ و خوش طعم بوده و در ارومیه دارای طرفداران بسیاری است.

مقالات بیشتر بخوانید : جاهای دیدنی ارومیه

گوزلمه ، غذای ارومیه

گوزلمه یکی از غذاهای محلی و سنتی ارومیه بوده که طبخی بسیار ساده و آسان دارد. گوزلمه به گویش محلی به معنی “منتظر نباش” بوده و همانگونه که از نام این غذا معلوم است، گوزلمه بسیار سریع آماده می شود.این غذا با استفاده از تخم مرغ، ماست، آب و سیر تهیه شده و مزه بسیار دلچسب و لذیذی دارد.

گوزلمه به گویش محلی به معنی “منتظر نباش”

غذاهای محلی ارومیه
غذاهای محلی ارومیه

ارومیه خورشت

یکی از غذاهای محلی و معروف ارومیه که هنوز در برنامه غذایی اهالی این شهر جای خود را حفظ کرده، ارومیه خورشت است.

این غذا بسیار لذیذ بوده و میان مردمان ارومیه بسیار پر طرفدار است. ارومیه خورشت با ترکیب گوشت، لوبیا چیتی، پیاز، بادمجان، گوجه‌ فرنگی، غوره، نمک، فلفل و ادویه تهیه شده و طعم بی نظیری دارد.

غذاهای محلی ارومیه
غذاهای محلی ارومیه

شورجه ارومیه

یکی از غذاهای محلی ارومیه، غذایی است لذیذ به نام شورجه ارومیه.مردمان ارومیه معمولا این غذا را به عنوان پیش غذا میل می کنند اما شورجه ارومیه به عنوان یک وعده غذای کامل نیز می تواند طبخ شود.این غذا که با استفاده از ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ی ذرت تهیه می‌شود طعم بسیار خوش مزه ای دارد.شورجه ارومیه را می توان همراه با برنج و یا به تنهایی میل کرد.

تورشولی آش یا آش کلم

یکی از آش های محلی و خوش طعم ارومیه که طعم بسیار لذیذی دارد، آشی است با نام آش کلم که در گویش محلی به آن تورشولی یا یرتخلی نیز گفته می شود.در پخت این آش از بلغور، برنج، پیاز، کلم برگ، رب گوجه فرنگی، نعناع خشک و سماق یا آبغوره استفاده می‌شود.

کوفته مرغ

در ارومیه با استفاده از مرغ، کوفته ای خوشمزه با نام کوفته مرغ طبخ شده که به عنوان یکی از غذاهای محلی و سنتی این شهر شناخته می شود.در پخت این کوفته علاوه بر مرغ از لپه، ادویه، تخم‌مرغ، سبزی تازه، گردو، پیازداغ و آرد استفاده می شود. کوفته مرغ طعم بی نظیری داشته و درمیان اهالی این شهر طرفداران بسیاری دارد.

گیزاتما

یکی از غذاهای محلی ارومیه که طبخ بسیار ساده ای داشته و به سرعت نیز آماده می شود، گیزاتما است.این غذا با ترکیب بادمجان، کدو، سیب زمینی، سیر، گوجه‌فرنگی و هویج و سرخ کردن آنها با یکدیگر آماده می شود.

غذاهای محلی ارومیه
غذاهای محلی ارومیه

خورش کنگر

از خورش‌های خوشمزه‌ و سنتی ارومیه، خورش کنگر است که با گیاه کنگر طبخ می‌شود. کنگر را جدا سرخ می‌کنیم (گاهی نعنا و جعفری هم به آن می‌افزایند)، پس از آن، پیاز داغ را با گوشت تفت داده و کنگر سرخ شده، ادویه، نمک و آب را به آن اضافه می‌کنیم. بعد از سی‌ دقیقه رب‌ گوجه، لیموی خشک و غوره را افزوده و منتظر می‌مانیم تا خورش جا بیفتد.

گشنیز کباب

یکی از کباب‌های محلی و سنتی ارومیه گشنیز کباب است که در اصل یک نوع کوفته سنتی آذری محسوب می‌شود. این کباب از سبزی مخصوص این کوفته که بیشتر آن گشنیز‌ است به همراه گوشت‌چرخ کرده، پیاز، لپه، تخم‌مرغ و لیموی خشک تشکیل شده است. لپه‌ها را دو ساعتی خیس کنید، بعد آن‌ها را به همراه گوشت چرخ کرده تفت بدهید و با اضافه کردن زردچوبه و سایر ادویه‌های مورد نظر، مایه کوفته را آماده کنید و در مرحله آخر گشنیز را به آن اضافه کنید. خوب که تفت خوردند، دو تخم مرغ در آن بشکنید و به خوبی هم بزنید. مایه حاضر است، کم‌کم از آن بردارید و به اندازه گردو، قلقلی کرده و دوباره در تابه سرخ کنید.

غذاهای سنتی ارومیه

دلمه کلم

دلمه کلم هم مانند دلمه برگ مو یکی از معروف‌ترین غذاهای خطه آذربایجان است. دلمه کلم ارومیه طعم لذیذی دارد و برای تهیه آن از کلم، گوشت چرخ کرده، برنج، لپه، سماق، آب‌غوره یا سرکه، سبزی (جعفری، نعنا، ترخون و…) و ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند. در شهر ارومیه هر چه دلمه‌ها کوچک‌تر باشند، نشان از سلیقه و هنر کدبانو است. براساس ذائقه‌تان می‌توانید از آب سماق، سرکه و شیره انگور استفاده کنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. ارومیه قلب آذربایجان

    ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ، اورمیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش اومدید.
    آذربایجان دیارنا ، گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز.
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم.
    حتما موقع سفر به اورمیه از غذاهای سنتی و ترکی اورمیه مانند: آجی کباب اورمیه( کباب تلخ اورمیه ) -اوزون کباب اورمیه( کباب دراز اورمیه)- یئرالما‌کبابی اورمیه( سیب زمینی تنوری اورمیه ) – خورشت مخصوص اورمیه نوش جان‌ نمایید.
    یاشاسین ایران 💕
    یاشاسین آذربایجان 💕
    یاشاسین اورمیه 💕

    💕💕 عشقیم اورمیه 💕💕

  2. خرید سیم کارت همراه اول

    خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *