تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, شیراز

غذاهای محلی شیراز + لیست کامل غذاهای اصیل 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غذاهای سنتی شیراز 

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی شیراز درباره غذاهای محلی شیراز سخن خواهیم گفت . پس اگر قصد سفر به شیراز را دارید پیشنهاد میکنیم از این غذاهای محلی لذت ببرید.

شیراز یکی از شهرهای بزرگ ایران و کلانشهر زیبای این کشور و مرکز استان فارس است. شیراز در بخش مرکزی استان فارس، در ارتفاع ۱۴۸۶ متر بالاتر از سطح دریا و در منطقهٔ کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. این شهر از سمت غرب به کوه دراک، از سمت شمال به کوه‌های بمو، سبزپوشان، چهل‌مقام و باباکوهی (از رشته کوه‌های زاگرس) محدود شده‌است.

نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، تحت نام‌های مختلفی نظیر «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده‌است. محل اولیهٔ این شهر در محل قلعهٔ ابونصر بوده‌است. شیراز در دوران بنی‌امیه به محل فعلی منتقل می‌شود و به بهای نابودی اصطخر – پایتخت قدیمی فارس – رونق می‌گیرد. این شهر در دوران صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده‌است.

شیراز از دیرباز به واسطهٔ مرکزیت نسبی‌اش در منطقهٔ زاگرس جنوبی و واقع‌شدن در یک منطقهٔ به نسبت حاصل‌خیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یکجانشینان و عشایر بوده‌است. همچنین این شهر در مسیر راه‌های تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانندبندر بوشهر قرار گرفته‌است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

شیراز به سبب جاذبه‌ های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند.

غذاها و خوراکی‌های محلی شیراز هم بخش جدایی‌ناپذیر سفر به این شهر هستند و در سراسر ایران طرفداران زیادی دارند. کلم‌پلو و فالوده شیرازی از جمله خوراکی‌های هستند که کمتر کسی پیدا می‌شود که تاکنون طعم آن را نچشیده باشد. غذاها و خوراکی‌های خوشمزه‌ی شیراز را می‌توان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب کرد! چون خوش‌خوراک‌ها نمی‌توانند از چشیدن طعم ناب خوراکی‌های این شهر بگذرند. در این مقاله به معرفی غذاها و خوراکی‌های شیراز می‌پردازیم:

کلم‌ پلو

کلم‌ پلو یکی از غذاهای محلی شیراز است که مردم سراسر ایران آن را می‌ شناسند و طبخ هم می‌کنند. این غذا از کلم قمری، برنج، پیاز، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی و سبزی (شوید، تره، ریحان و ترخون) پخته می‌شود. این غذا به لحاظ ارزش غذایی هم کیفیت بالایی دارد و بسیار مغذی است. شیرازی‌ ها این غذا را با ماست و سبزی‌ خوردن مصرف می‌کنند.

غذاهای محلی شیراز

دوپیازه آلوی شیرازی

دوپیازه آلو از دیگر غذاهای محلی شیراز است که از سیب‌ زمینی، پیاز داغ، گوجه‌ فرنگی، رب گوجه‌ فرنگی و ادویه تهیه می‌شود. شیرازی‌ ها سیب‌ زمینی را اب‌ پز می‌کنند و بعد از پخت و خرد کردن، با پیاز داغ،گوجه‌ فرنگی یا رب گوجه‌ فرنگی  و ادویه مخلوط می‌کنند. برخی‌ ها هم با گوشت خردشده هم دوپیازه را طبخ می‌ کنند. این غذا جزو غذاهای آسان شیراز است و سریع حاضر می‌شود. این غذا میان شیرازی‌ها طرفدار زیادی دارد. اگر به شیراز سفر کردید، دوپیازه را حتما امتحان کنید.

غذاهای محلی شیراز

شکر پلو

 مردم شیراز با توجه به اقلیم منطقه‌ی خود، غذاهای شیرین زیاد طبخ می‌کنند و دوست دارند. شکرپلو هم از جمله غذاهای خوشمزه‌ی شیرازی است و کسانی که به غذاهای شیرین علاقه دارند، می‌توانند در شیراز از این غذا بچشند. در این غذا از برنج، شکر، زعفران و مغز پسته و بادام و خلال پوست نارنگی استفاده می‌شود.

غذاهای محلی شیراز

قورمه‌ به

قورمه‌ به نیز یکی از غذاهای بسیار خوشمزه‌ ی شیرازی است. همان‌ طور که گفته شد، مردم این خطه با توجه به اقلیم خود، غذاهای شیرین زیاد طبخ می‌کنند. در قورمه به از گوشت، به، شکر، زعفران، پیاز و ادویه استفاده می‌کنند. اگر شما هم فکر می‌کنید این غذا با ذائقه‌تان جور است، حتما سری به شیراز بزنید.

غذاهای محلی شیراز

یخنی نخود 

یخنی نخود هم غذایی منتسب به شیراز است و از گوشت، نخود، سیب‌زمینی، پیاز، نمک و زردچوبه تهیه می‌ شود. در بیشتر نقاط ایران آبگوشت را به این روش تهیه می‌کنند.

غذاهای محلی شیراز

لوبیا پلو

ما ایرانی‌ ها اغلب لوبیا پلو را با لوبیا سبز درست می‌کنیم اما شیرازی‌ ها به جای آن از لوبیا چشم‌ بلبلی استفاده می‌کنند. لوبیاپلو از غذاهای اصیل و محلی شیراز است و از برنج، لوبیا چشم‌ بلبلی، شوید، زعفران، داریچن و نمک و فلفل تهیه شده و به همراه گوشت مرغ یا گوشت چرخ‌کرده سرو می‌شود.

غذاهای محلی شیراز

رب پلو

رب‌ پلو هم از غذاهای شیرازی است که بدون نیاز به گوشت تهیه می‌شود. در این غذا از برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز استفاده می‌شود. وجود رب انار و گردو در این غذا، ارزش غذایی آن را بالا برده است و در حین سادگی، مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. در شیراز این غذا به همراه سالاد شیرازی یا سبزی‌ خوردن سرو می‌شود.

غذاهای محلی شیراز

شیرازی پلو

شیرازی پلو جزو آن دسته از غذاهای شیرازی است که کمتر کسی ممکن است آن را دوست نداشته باشد. این غذای بسیار خوشمزه از برنج، مرغ، بادمجان، زعفران دم‌کرده، ماست، زرشک و نمک و فلفل تهیه می‌شود. به شما توصیه می‌کنم اگر به شیراز رفتید، حتما از این غذا نوش جان کنید.

غذاهای محلی شیراز

آب پیازک یا اشکنه شیرازی

اشکنه غذایی است که در سراسر ایران طبخ می‌شود اما در هر جا به شویه‌ ی مختلف. شیرازی از غذاهای محلی شیراز است و قدیمی‌ های این شهر هنوز هم این غذا را درست می‌کنند. در تهیه‌ ی این غذا از پیاز، تخم‌ مرغ، شنبلیله، نعناع خشک، نمک و زردچوبه استفاده می‌کنند.

غذاهای محلی شیراز

هویج پلو

در منطقه‌ ی آذربایجان خورشت هویج هم پخت می‌شود اما با هویج پلوی شیرازی متفاوت است و جزو غذاهای شیرین این شهر محسوب می‌شود. در پلوی شیرازی از برنج، شکر، گوشت چرخ‌کرده، زعفران، پیاز، دارچین و نمک تهیه می شود و طعم بسیار مطبوعی دارد.

غذاهای محلی شیراز

کوفته هلوی شیرازی

کوفته هلو از دیگر غذاهای محلی شیراز است که در جای دیگری پیدا نمی‌کنید. گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، تخم‌مرغ، پیاز، هویج یا نرگسی مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند. این موارد را باهم مخلوط کرده و به اندازه‌ ی یک هلو از آن جدا کرده و مقداری پیاز داغ یا کشمش داخلش می‌گذارند و به شکل توپ‌های کوچک درمی‌آورند. این کوفته‌ها را سرخ کرده و نوش جان می‌کنند.

غذاهای محلی شیراز

دمپختک شیرازی

دمپختک‌ ها انواع مختلفی دارد و در شیراز با عدس و کلم می‌پزند. در این غذا از کلم‌ پیچ، عدس، پیاز، هویج، ترخون،شوید، ریحان، نمک و زردچوبه استفاده می‌شود. این غذا بسیار مغذی است و کسانی که علاقه‌ای به غذاهای گوشتی ندارند، این غذا در سفر به شیراز می‌توانید گزینه‌ی مناسبی باشد.

غذاهای محلی شیراز

کوفته سبزی

کوفته سبزی هم یکی دیگر از کوفته‌های محلی شیرازی است که از گوشت چرخ‌کرده، پیاز، نخود و سبزی تهیه می‌شود و اندازه‌ی آن از کوفته هلو بزرگتر است و تقریبا به اندازه‌ی یک پرتقال می‌پزند.

غذاهای محلی شیراز


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *