تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

غذاهای محلی مازندران

در این مقاله از قسمت معرفی غذاهای محلی ایران قصد داریم به شما غذاهای محلی مازندران یکی از شهرهای شمالی بسیار جذاب ایران را معرفی کنیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

مازندران به عنوان یکی از شهرهای شمالی ایران دارای غذاهای لذیذ و بسیار خوشمزه ای است. این غذاها بسیار لذیذند و کنار چاشنی های بی نظیری مصرف می شوند. معروف ترین غذاهای استان مازندران، خورشت سیر انار، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، ناز خاتون، باقلا وابیج، کدو بره، آغوز مسما، ترش ترشو، دوپتی، اسپناساک، اسفناج مرجی، خورشت آلو، کئی پلا و آش کدو هستند. در ادامه مقاله به معرفی بهترین های آن ها خواهیم پرداخت.

خورشت سیر انار ، یک طعم تند و ترش

مواد اولیه برای تهیه ی خورشت پرطرفدار و لذیذ مازندرانی پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران است. برای جا افتادن این خورشت ۵۰ دقیقه وقت لازم است. در صورتی که طعم مرغ را دوست ندارید می توانید گوشت بلدرچین را جایگزین کنید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران

ناز خاتون ، غذای اصلی و چاشنی ای مفید

رب انار پایه ی ثابت خیلی از غذاهای شمالی و مازندرانی است. در صورتی که از طعم بادمجان خوشتان می آید حتما عاشق این ترشی خواهید شد چون با خوردن این چاشنی مزه ی بادمجان کبابی نخستین طعمی است که احساس می کنید. یکی دیگر از غذاهای محلی مازندرانی که مشتاقان بسیاری بین طرفداران بادمجان دارد، ناز خاتون است. نازخاتون را می توانید در کنار غذای اصلی خود مخصوصاً در قول ناهار میل نمایید. اما در صورتی که بهمراه برنج میل شود، می توان حتی بعنوان یک قول کامل غذایی از آن استفاده کرد.

ترکیبات اصلی آن بادمجان کبابی و خرد شده، سیر، آبغوره، نعناع، گشنیز و نمک است. ترشی آبغوره و تندی سیر، طعمی بسیار خاص به ناز خاتون قسمتیده است. این غذا در نزد کسانی که دارای رژیم گیاهخواری هستند محبوبیت زیادی دارد.این غذا به علت داشتن بادمجان کبابی کالری کمی دارد؛ پس در صورتی که می خواهید وزن کم کنید، ناز خاتون را در وعده های غذایی خود جای دهید. شاید بتوان گفت جز کبابی کردن بادمجان ها برای آماده کردن این غذا دردسری نخواهید داشت.

کدوبره مازندران ، یک غذای متفاوت

یکی از غذاهای محلی مازندران که یک غذای گیاهی است و برای گیاه خواران و افرادی است که در رژیم غذایی کاهش وزن هستند. کدوبره از ترکیب سیب زمینی، کدوی سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم مرغ و ادویه (نمک، فلفل و زردچوبه) مهیا خواهد شد. تمام مواد اولیه ی این خوراک پخت سریعی دارند، در صورتی که گرسنه هستید و وقت تان کم است، کدوبره را فراموش نکنید.

غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران

باقالا وابیج ، یک ناهار خوشرنگ

در بسیاری از غذاهای محلی مازندران از باقلای پلویی استفاده می شود که طعم بینظیری به غذا می دهد. باقالای مازندران یا همان باقلای پلویی را در اکثر غذاهای مازندارنی می بینیم. این غذای لذیذ که از ترکیب باقلا، شوید خشک، تخم مرغ، سیر، کره و روغن، ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین) آماده خواهد شد، معمولاً با برنج شمالی و زیتون پرورده، ماهی شور و ماست خورده خواهد شد.

غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران

آغوز مسما ، غذایی سبک و بی نظیر

حتی در صورتی که کاهش وزن مهم ترین اولویت شما باشد، از این غذا نخواهید گذشت. آغوز مسما به علت داشتن گوشت اردک و گردو در ترکیبات خود پروتئین، مواد معدنی و ویتامین های زیادی را به بدن شما خواهد رساند. این غذای خوشمزه که در ترکیبات خود گردو، پیاز سرخ شده، گوشت اردک،رب انار، آب، شکر، دانه ی ساییده شده ی انار و ادویه (نمک، زرچوبه و فلفل) دارد، با برنج یا نان و انواع ترشی های محلی سرو و خورده خواهد شد. در آماده شدن آغوز مسما باید کمی صبور باشید، زیرا برای جا افتادن این خورشت به ۲ ساعت زمان نیاز دارید.

غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران

خورشت آلو ، غذایی با طعم فراموش نشدنی

غذایی که ترکیب اصلی آن مرغ و آلو است. طرفداران غذاهای ملس خوراک مورد علاقه ی شما این غذای لذیذ است. خورشت آلو یا همان مرغ و آلوی مازندارنی را حرفه ای های آشپزی محلی مازندارنی با طعم ملس مقبول می دانند. مواد اولیه برای تهیه ی این خورشت مرغ تکه شده، دانه ی انار ترش ، آب نارنج، زعفران، پیاز، آلو و مغز گردوی خرد گردیده است. در صورتی که دانه های انار شما ترش باشد برای متعادل سازی طعم خورشت تان می توانید از مقداری شکر کمک بگیرید. این غذا همراه با برنج سرو خواهد شد.

اسپناساک ، غذایی برای طرفداران سبزیجات

در صورتی که طرفدار خورشت های سبزی مانند قرمه سبزی و خورشت کرفس هستید، به احتمال زیاد اِسپِناساک هم جزو غذاهای مورد علاقه شما خواهد بود به علت اینکه ترکیبات اصلی آن اسفناج و گوشت قرمز است. مواد اولیه ی این خوراک مازندرانی از گوشت گوسفند یا گاو، اسفناج تازه، برگ سیر ونعناع، سبزیجات معطر، پیاز، هویج، آب و ادویه جات ایجاد شده است. خورشت اسفناج مازندران یکی از بهترین غذاهای محلی مازندران است که با بو و طعم مطبوع روی دیگر اسفناج را به شما نشان می دهد. در ضمن شما میتوانید هویج را بر اساس مزاج خود در ترکیب این غذا استفاده کنید. اسپناساک را با برنج میل فرمایید.

غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران

بیج بیج ، یک طعم جذاب و جدید

این غذا به اندازه ی نامش جذاب است. این غذا بسیار پرطرفدار و طبخ آن بسیار ساده است. بطوری که پس از سفر در منزل خود به راحتی می توانید با گوشت چرخ کرده و پیاز و ادویه آن را طبخ نمایید.بیج بیج را از ترکیب گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز داغ، زردچوبه، نمک و فلفل تهیه می کنند. بیج بیج را معمولا با کته سرو می کنند، اما در صورتی که غذا را برای شام تان تدارک دیده اید، برای این که سبک تر به رختخواب بروید، نان را جایگزین کته کنید. در صورتی که به گوجه فرنگی حساسیت دارید آن را حذف کنید.

غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران

مالابیج یا مالاتا ، یک شام مقوی در میان غذاهای محلی مازندران

مالابیج یا مالاتا از غذاهای محلی مازندران است. شمال غذاهای دریایی زیادی دارد که برای درست کردن آن ها از چاشنی هایی استفاده می شود که طعم آن ها را منحصربفرد نموده است.  محلی ها این غذا را که از ترکیب ماهی سفید، سبزی های معطر، مغزگردو، رب انار، نمک و فلفل و گلپر مخلوط خواهد شد، با حرارت آتش و زغال آماده می کنند. امروزه با وجود فر ها و ماکرویوها طبخ این غذا آسان تر و سریع تر گردیده است.

محلی ها اغلب این غذا را با ماهی سفید نر درست می کنند، زیرا باور دارند که ماهی سفید نر از نوع ماده ی آن خوشمزه تر، لذیذتر و گوشت آن سفت تر و ملس تر است. اول ماهی را پاک می کنند، شکم آن را با محتویات حاوی رب انار و گردو و ادویه ها پر می کنند و با نخ و سوزن می دوزند، سپس آن را با حرارت آتش یا فر می پزند. این غذا یکی از بهترین شام هایی است که می توانید در استان مازندران میل کنید.

کئی پلا یا کدو پلو ، ترکیب غلات و سبزیجات

شاید یکی از متداول ترین غذاهای محلی مازندران، کئی پلا باشد زیرا کدو حلوایی و برنج هر دو در این منطقه به وفور یافت می شوند. کئی پلا به تنهایی یک وعده غذایی برای ناهار است و می توان آن را با ماست و یا نیمرو سرو کرد.کئی پلا یا کدوپلو یک غذای دیگر مازندرانی است که اندکی در ترکیبات اش می توانید خلاقیت به خرج دهید. مواد اولیه برای آماده کردن آن کدوی رنده شده، پیاز، زیره، زردچوبه، گوشت چرخ کرده، برنج و کره ی محلی است.

غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران

آش کدو ، یک آش به یاد ماندنی

طرفداران آش باید برای یک بار هم که شده طعم آش کدوی مازندرانی ها را بچشند و یک طعم متفاوت را میان غذاهای محلی مازندران امتحان کنند؛ پیش غذایی لذیذ که با کدو، پیاز داغ، عدس، برنج، آب لیمو ترش، شکر و کمی نمک تهیه خواهد شد و طرفداران بسیاری دارد. معمولا به هنگام سرو بر روی این آش نعنا داغ می ریزند و بعضی از کوفته ریزه هم در آن استفاده می کنند.

غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *