تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ترکیه, دیدنی های استانبول

آشنایی با زمان برگزاری انواع جشنواره ها و فستیوال ها در استانبول 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جشنواره ها و فستیوال های استانبول

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول شما را با انواع جشنواره ها و فستیوال های استانبول و زمان برگزاری آنها آشنا خواهیم کرد پس در ادامه با ما همراه باشید.

قبل از شروع مطلب بهتر است مختصری درباره شهر استانبول ترکیه بدانید :

شهر سرزنده استانبول برای بسیاری از آدمها پر از خاطره است و با لبخند و برقی در نگاهشان از این شهر یاد می کنند. در کوچه پس کوچه های این شهر می توانید به مکان های فوق العاده ای برسید، مکان ها و بناهایی که از دوران بسیار قدیم به جا مانده و محبوب بسیاری از گردشگران هستند

استانبول (به ترکی استانبولی: İstanbul) یا قسطنطنیه بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را ازیکدیگر جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

بهترین فصل سفر به استانبول

شهر استانبول در نیم کره شمالی در نزدیکی دریای مرمره واقع شده و در نتیجه تحت تأثیر اقلیم های متنوعی چون اقیانوسی، مدیترانه ای و نیمه استوایی و شرجی قرار می گیرد. آب و هوای این شهر در هر فصل به شرح زیر است:

بهار استانبول: استانبول در این زمان روزها گرم‌تر می‌شود و شب‌ها خنکایی ملایم و دوست داشتنی دارد و گهگاهی باران نرمی بهاری نیز می‌بارد. در این فصل، شهر استانبول را رنگین تر و زنده تر از هر زمان دیگری خواهید یافت. میانگین دمای روزها میان ۱۸ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است.

تابستان استانبول: روزهای تابستانی استانبول گرم و مرطوب است. گرچه اغلب ساکنین شهر برای فرار از دست گرما به جزایر نزدیک و سواحل روی می‌آورند، بیش‌ترین گردشگران تابستان را برای مسافرت به استانبول انتخاب می‌کنند. بنابراین در اغلب مکان‌های دیدنی، با هجم زیادی از آدم و صف‌های طولانی رو به رو خواهید شد. میانگین دمای تابستان در استانبول میان ۲۸ تا ۳۰۰ درجه سانتیگراد است. بهترین وجه مسافرت به استانبول در تابستان، وضعیت مطلوب کروزهای بسفر و گردش با کشتی‌های استانبول است.

پاییز استانبول: دمای هوا در فصل طلایی برگ‌ریز استانبول بسیار دلپسند و مطلوب است، یعنی در حدود ۲۳ درجه! اما منتظر غافلگیری‌های گه‌گدار طبیعت هم باشید. یک روز ممکن است گرم و خشک باشد و روز دیگر، بسیار خنک با دمای ۱۵ درجه و یا باران‌های کوتاه و شدید غافلگیرتان کند.

زمستان استانبول: روزهای زمستانی استانبول سرد و برفی اند. میانگین دمای روزانه بین ۸ تا ۱۲ درجه است و اغلب بارش ملایم برف هم دور از انتظار نیست.

بنابراین بهترین زمان سفر به استانبول: فصل بهار و پاییز است، زمانی که دمای هوایی مطلوب به دور از گرمای سوزان و سرمای یخ بندان در انتظار شماست.

فستیوال هیدیرِلِس

اگر فستیوالی در ترکیه باشد که بتواند به پای کارناوال‌های برزیل برسد، همین فستیوال هیدرلس است که هر سال آدم‌ها را در منطقه فاتح و اطراف آهیرکاپی دور هم جمع می‌کند تا فصل بهار را با هم جشن بگیرند. در این کارناوال ترکی، شب و روز، موسیقی، رنگ، ریتم و زیبایی در خیابان‌ها موج می‌زند. سنت‌های جالبی برای جشن گرفتن بهار دارند که برای ما خیلی هم غریب نیستند؛ پریدن از روی آتش و آرزو کردن، درست مثل چهارشنبه‌سوری خودمان یا اینکه آرزوهایشان را روی یک تکه کاغذ سفید به رودخانه می‌اندازند و خیلی‌ سنت‌های دیگر که باید از نزدیک ببینید. این فستیوال اواخر ماه می برگزار می‌شود.

فستیوال های استانبول
فستیوال های استانبول

فستیوال جاز استانبول

کمی بعد از فستیوال بزرگ خرید، استانبول غرق در موسیقی بلوز، جاز و فولکلور می‌شود. چهارم جولای سال ۱۹۸۴، استانبول در بین برنامه‌های متنوع جشنواره‌ی موسیقی بین‌المللی‌اش، میزبان کنسرت جازی از چیک کوریا و استیو کوجالا شد. این سبک موسیقی آن‌قدر مورد توجه قرار گرفت که طی سال‌های بعد، تبدیل شد به یک پای ثابت این جشنواره و از سال ۱۹۹۴، به عنوان یک برنامه‌ی مستقل، هر سال با سبک‌های موسیقی جاز، راک، پاپ، بلوز، رگی و کنسرت‌های موسیقی عصر نو اجرا می‌شود. این تنوع، در کنار نام‌داران اهالی موسیقی دنیا، هر سال مهمانان زیادی را به جشن موسیقی این شهر می‌کشاند. تا کنون موسیقی‌دانان برجسته‌ای از جمله آلدی میورا، کیت جرت، دیانا کرال، اریک کلپتون، جون بائز، استینگ، نورا جونز، استیو کاستلو، دد کن دنس، آلیشیا کیز و… در این جشنواره کنسرت‌هایی برگزار کرده‌اند. تا به حال ستاره های جاز مثل اریک کلپتون، لو رید و دایانا کرال و خیلی‌های دیگر در این جشنواره شرکت کردند و اجراهایی داشته‌اند. این فستیوال هر سال در اوایل ژوئیه برگزار می‌شود.

فستیوال های استانبول
فستیوال های استانبول

جشنواره خرید استانبول

استانبول در روزهای فستیوال، جشن بزرگ و رنگارنگی می‌شود که دیدنش را نباید از دست داد. خیابان‌‌ها این روزها از همیشه زیباترند. مرکزخریدها بیست و چهار ساعته بازند. هر چیزی بخواهید، از برندهای معروف تا سوغاتی‌های محلی را با تخفیف‌های ویژه ٣٠ تا ٩٠ درصدی در حراج‌های‌ بزرگ جشنواره پیدا می‌کنید. در کنار خرید و خوشگذرانی، سرگرمی‌های دیگری هم هست؛ از نمایش و کنسرت‌های خیابانی گرفته تا تئاترهای عروسکی برای بچه‌ها. حتی رستوران‌ها هم تخفیف ویژه دارند و جاهای دیدنی دو ساعت بیشتر از همیشه بازند تا بعد از خرید، گشتی هم در استانبول بزنید.

فستیوال های استانبول
فستیوال های استانبول

+ مراکز خرید استانبول

فستیوال مولانا و درویش‌ های چرخان

مولانا، شاعر بزرگ ایرانی، طرفداران زیادی در دنیا دارد و هر ساله نزدیک به یک میلیون نفر را به قونیه می‌کشاند. جشن «درویش‌های چرخان» در شب اُروس بیش از ٧۵٠ سال است که هر ساله برگزار می‌شود. موسیقی و رقص سماع مولانا، تم اصلی این جشن است. درویش‌ها دایره‌وار با رداهای سفید، ساعت‌ها سماع می‌رقصند و سالگرد یگانگی مولانا با معبودش را جشن می‌گیرند. طبعا برای ما ایرانی‌ها،‌ دیدن این مراسم یکی از بایدهای سفر پاییزی است که هر سال بین ۱۰ تا ۱۷ دسامبر برگزار می‌شود. البته قونیه هشت ساعتی با استانبول فاصله دارد اما طی کردن این فاصله به دیدن همچین فستیوالی می‌ارزد

فستیوال های استانبول
فستیوال های استانبول

جشنواره دوسالانه استانبول

بنیاد فرهنگ و هنر استانبول ، از سال ۱۹۸۷ تا امروز، هر دو سال یک بار، جشنواره‌ای از هنر مدرن را در پایتخت فرهنگی اروپا برگزار می‌کند. هدف دوسالانه استانبول، ساخت فضایی مناسب برای هنرمندانی با فرهنگ‌های مختلف است تا با مخاطبان آثار خود دیدار کنند. به هر حال این جشنواره هم در این شهر سر و صداهایی به پا می‌کند؛ نمایشگاه آثار هنری معاصر که خیلی هم، کم از بینال ونیز ندارد. خیلی‌ها که موفق به دیدن بینال ونیز نشده‌اند، بینال را در استانبول تجربه می‌کنند؛ هم هوا خوب است، هم اتفاق‌های خوب در شهر در جریان است. هر دو سال این بینال، با یک تم جالب برگزار می‌شود. این بینال از اواسط سپتامبر شروع می‌شود و تا اواسط نوامبر ادامه دارد؛ اگر دنبال بهانه‌ای برای سفر هستیید، این روزها وقت خوبی است؛ هم بینال را ببینید، هم کلی خوش بگذرانید.

فستیوال های استانبول
فستیوال های استانبول


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *