تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
چین

قصر پوتالا چین ، شاهکار معماری تبتی | China 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

قصر پوتالا چین

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با قصر پوتالا چین آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

قصر پوتالا (Potala Palace) نام صومعه مقدس بودائیان و اقامتگاه سابق دالایی لاما است که در شهر لهاسا در تبت قرار دارد و نامش را از کوه پوتالا که کوهی مقدس در آئین بودایی است، گرفته است و هم اکنون به «موزه دولتی چین» تبدیل شده است، این قصر از شاهکارهای مهم معماری تبتی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

تبت یکی از بلندترین فلات های دنیا بوده که در قسمت غربی کشور چین قرار دارد. تبت در زمان های قدیم، یک کشور مستقل بوده اما از سال 1950 به کشور چین پیوست. تبت روی بلندترین فلات، به ارتفاع 4900 متر بالاتر از سطح دریا قرار داشته و بلندترین فلات دنیا لقب گرفته است. روی این فلات بلند، کاخ دیدنی پوتالا قرار داشته که زمانی اقامتگاه دالایی لاما بوده و مکانی مقدس برای بودائیان است. پوتالا که مظهر بودائیسم تبتی است بر فراز کوهستان سرخ در مرکز دره لهاسا و در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح زمین واقع شده است و بلندترین قصر تاریخی دنیا است.

قصر پوتالا چین


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

معماری کاخ پوتالا چین

سیصد سال از عمر این کاخ گذشته و همچنان پابرجا باقی مانده است تا توریست ها و گردشگران بتوانند این بنای زیبا و دیدنی را از نزدیک ببینند و لمس کنند. این قصر یک هزار یا بیشتر اتاق و 20000 مجسمه و … دارد. این قصر نه طبقه، معماری و دکوراسیونی ویژه داشت که متاسفانه قسمتی از آن ها در جنگ های گوناگونی که رخ دارد خیلی بد آسیب دید اما تعمیر و بازسازی شد.

آخرین بازسازی انجام شده از کاخ پوتالا چین، مربوط به سال ها بعد از سقوط گمپو در جنگ بوده که در نهایت بوسیله سلسله کوئینگ، بین سال های 1644 تا 1911 قبل از میلاد بازسازی و ترمیم شد. این قصر قسمت های مختلفی مثل زندان، حیاط، باغ، مدرسه بودایی، حوزه علمیه، چاپخانه و … نیز دارد.

قصر پوتالا چین

قصر پوتالا از دو بخش تشکیل شده است: قصر قرمز به عنوان بخش مرکزی و قصر سفید به عنوان بخش های کناری.

قصر قرمز

قصر قرمز یا «پوترانگ مارپو» بلندترین بخش قصر است و در مرکز آن قرار گرفته است. این بخش اکنون در اختیار نمازگزاران بودایی است تا در آنجا آموزه های دینی بیاموزند. به این دلیل آن را قرمز رنگ کرده و نامیده اند که قدرت و شکوه آن را بیشتر نشان دهد.

این بخش تالارها، محراب و کتابخانه های متعددی دارد و در میان آنها راهرو و گالری های کوچکی نیز به چشم می خورند. تالار بزرگ غربی، مغار دهارما، محراب راهب ها، آرامگاه سیزدهمین دالای لاما و … همه در این قصر قرار دارند.

تالار بزرگ جیوآنمان در سمت غرب ساختمان قرار دارد و بزرگترین تالار قصر پوتالا است. در این تالار انواع نقاشی های دیواری بسیار زیبا را می توان مشاهده کرد که هر کدام بازگو کننده داستان یا رویدادی هستند. تالار بزرگ غربی سه محراب دارد. محراب شرقی، شمالی و محراب جنوبی.

قصر پوتالا چین

قصر سفید

قصر سفید یا «پوترانگ کارپو» در حال حاضر به دفتر اداری دولت محلی تبت تبدیل شده است. دلیل انتخاب رنگ سفید برای انتقال مفهوم آرامش و صلح است. تالار بزرگ شرقی در طبقه چهارم مساحتی حدود 717 متر مربع را به خود اختصاص داده است و محلی برای برگزاری مراسم مذهبی و رویدادهای سیاسی است.

طبقه های پنجم و ششم، محل خدمت نمایندگان دولت است و طبقه هفتم محل زندگی دالای لاما است و شامل دوبخش به نام های محراب شرقی آفتاب و محراب غربی آفتاب است. مغار دهارما و محراب مقدسین و اوشوها همان طوری که در قرن 7 میلادی ساخته شده بودند، باقی مانده اند  و در آنها می توان مجسمه سانگستن گمپو و شاهزاده ون چنگ را مشاهده کرد.

قصر پوتالا چین

تاریخچه کاخ پوتالا چین

دلیل ساخت این کاخ همچنان مشخص نیست، اما افسانه ها می گویند که سانگتسن گمپو، یکی از پادشاهان تبت، در قرن هفتم میلادی، برای نشان دادن احترام به عروسش ون چنگ، که شاهزاده ای از خانواده تانگ چین بوده، بین سال های 618 تا 907 قبل از میلاد ساخته شده است.

این قصر تا مدت ها محل زندگی دالایی لاما بود اما سرانجام زمانی که جمهوری خلق چین این منطقه را اشغال کرده بود، آخرین دالایی لاما و دالایی لاما حاضر، به هندوستان فرار کرد. قصر پوتالا امروزه به یک موزه دولتی این کشور تبدیل شده و هزاران توریست و گردشگر روزانه از آن بازدید می کنند. نام این قصر از کوه مقدس بودایی گرفته شده است.

ساعات بازدید از کاخ پوتالا چین

این قصر از یک می تا 31 اکتبر، بین ساعت های هفت صبح تا هفت بعد از ظهر و از یک نوامبر تا سی آپریل از ساعت نه صبح تا چهار بعد از ظهر، به روی توریست ها و گردشگران باز است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *