تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, قزوین

قلعه الموت قزوین | Alamut Castle 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

قلعه الموت قزوین

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای قزوین یعنی قلعه الموت را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

قلعه الموت در منطقه الموت قزوین قرار دارد و برای مشاهده آن می بایست از جاده باریک کوهستانی پر پیچ و خمی عبور کنید. پای قلعه که برسید، صف طولانی پلکانی سنگی را مقابلتان می بینید، اما منظره حیرت انگیزی که در بالای دژ می بینید، به خستگی و زحمت بالا رفتن از پله ها می ارزد. ضمن اینکه با جاذبه ای مواجه خواهید شد که از دوره اسماعیلیان به جا مانده است.

قلعه الموت یا دژ الموت مقرّ حسن صباح یکی از قلع ههای تاریخی ایران است. دژ الموت در منطقه الموت قزوین شمال شرقی روستای گازرخان (قصر خان) قرار دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
قلعه الموت قزوین
قلعه الموت قزوین

شهرت این قلعه به علت حسن صباح مروج مذهب اسماعلیه در دوره سلجوقی است. حسن صباح بعد از رانده شدن از دربار ملکشاه سلجوقی برای فراگیری اصول مذهب اسماعلیه نزد فاطمیان مصر رفت و در مدت کوتاهی به داعی کبیر ملقب شد او بعد از بازگشت سر تاسر ایران را جهت پیدا کردن مقری برای فعالیت های خود زیر پا نهاد و در نهایت منطقه الموت را به عنوان مکانی برای فعالیت های خود انتخاب کرد.

در مورد سال ساخت این قلعه میان مورخان اختلاف نظر است اما باید آن را متعلق به اوایل دوره اسلامی دانست. حسن صباح در سال ۴۸۲ ﮬ.ق این قلعه را تصرف و بهای آن را که معادل هزار یا سه هزار دینار طلا بود به حاکم رانده شده آن پرداخت.

قلعه الموت قزوین
قلعه الموت قزوین

این قلعه در سال ۶۵۴ ﮬ.ق به تصرف هولا کو خان مغول درآمد. با تصرف این قلعه و به آتش کشیده شدن کتابخانه نفیس آن این قلعه از رونق افتاد و به زندان و تبعید گاه تبدیل شد. به علت حوادث طبیعی و غیر طبیعی آثار به جای مانده از این قلعه بسیار اندک است.

قلعه الموت را مردم محل «قلعه حسن» می نامند. این قلعه از دو قسمت غربی و شرقی تشکیل گردیده است. بخش باختری که دارای ارتفاع بیشتری است به نام جورقلا (یعنی قلعه بالا) و پیلاقلا (یعنی قلعه بزرگ) خوانده می شود.

قلعه الموت یکی از مهم ترین کانون های تاریخی – فرهنگی ایران از سده سوم هجری تا دوره صفویه محسوب می شود و به شماره ۷۲۵۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *