تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خوزستان

قلعه سلاسل شوشتر ، دژ بازمانده از تاریخ کهن ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

قلعه سلاسل شوشتر

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ تراول شما را با قلعه سلاسل شوشتر ، در استان خوزستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهر شوشتر یکی از شهرهای شمال استان خوزستان است که دارای قدمت تاریخی است . بهترین دوره ای که شهر شوشتر به خود دیده است عصر ساسانیان است.

قلعه باشکوه سلاسل در استان خوزستان و در شمال‌غربی شهرستان شوشتر در کنار رودخانه شطیط قرار دارد. قدمت این قلعه بر طبق برخی روایات مربوط به دوره ساسانی می‌شود. قلعه سلاسل شوشتر دژی است بسیار بزرگ که دارای حیاط‌های مفصل و متعدد و سربازخانه‌ها و طویله‌ها و حمام‌ها و شبستان‌ها و برج‌ها و باغچه‌ها و قورخانه و نقاره خانه و آشپزخانه و قاپی‌های متعدد و حوض‌های بزرگ و حصار و خندق بوده‌است.قلعه سلاسل شوشتر

قلعه سلاسل بارها و بارها بازسازی شده و ویرانی‌هایی که در حال حاضر به چشم می‌خورد مربوط به قلعه دوران قاجار است. هرچند که امروز تمام عمارت‌های این قلعه تخریب شده‌اند و جز اتاق‌های زیر زمینی، شوادانها و تونلهای داریون چیزی از آن نمانده‌است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

متون تاریخی از وجود آن در زمان هخامنشیان حکایت می‌کنند و قلعه تا حدود 50 سال پیش آباد بوده‌ است. این قلعه بجز نقش دفاعی که از شهر شوشتر داشته‌است، مرکز کنترل نهر داریون و همچنین محل استقرار والی خوزستان ‌بوده است. باوجود تخریب قسمت عمده این قلعه، بخش‌های باقیمانده چشمگیر و بسیار دیدنی هستند.

قلعه سلاسل که برخی نام سلاسل را مربوط به شخصی به نام ابی سلاسل می‌دانند که در قرن 4 زندگی می‌کرده ، قلعه را تعمیر و مرمت کرده است.قلعه سلاسل شوشتر

معماری قلعه

این قلعه جزء قلعه‌های چند وجهی است و به شکل بیضی بنا شده و در زمان‌های مختلف بازسازی و تعمیر شده است.این قلعه دارای 2 در بزرگ است و در سمت شمال و شمال شرقی آن خندقی وجود دارد که در جنوب به نهر داریون منتهی می‌شود.

برج‌های این قلعه به صورت مدور بوده و در دوران اخیر دارای تأسیساتی از قبیل نانوایی، اصطبل، حمام، سربازخانه، اسلحه‌خانه، آشپزخانه و حیاط‌های متعدد بوده است.محدوده قدیمی این قلعه باستانی از جانب شمال و غرب محدوده فعلی است ولی از جانب جنوب و شرق خندقی آنرا احاطه می‌کرده که هنوز مقداری از آثار آن باقی مانده است.

قلعه سلاسل بارها مرمت شده است یک بار به دست فتحعلی خان پسر واخشتوخان در قرن 11 هجری و دفعه دیگر در سال 1237 به دست محمد علی میرزای دولتشاهی. همچنین بار دیگر به امر نظام السلطنه حسینقلی خان مافی در سال 1307 مرمت کامل شده است. در دهه 40 باقیمانده قلعه را ویران کرده‌اند و از مصالح آن در قسمت غربی قلعه ساختمان ادارات دارائی قند و شکر و غله و دخانیات احداث شد. قلعه سلاسل در سال 1354 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 1117 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.قلعه سلاسل شوشتر

دانستنی‌هایی در مورد قلعه سلاسل شوشتر

  • در گذشته داخل این قلعه حمام‌های بوده است که آب مورد نیاز برای استحمام را از نهر داریون تامین می‌کردند.
  • قلعه سلاسل شوشتر علاوه بر اینکه برای امور دفاعی به کار گرفته می‌شده، به عنوان مرکز تقسیم آب منطقه هم کاربرد داشت.
  • این اثر باستانی دارای شوادان‌های شگفت‌انگیزی‌ست که در گذشته دمای هوا را به طرز عجیبی کاهش می‌داده و مردم در تابستان‌های گرم خوزستان به این شوادان‌ها پناه می‌آوردند.
  • چنان شکوه و طراحی فوق‌العاده‌ای در این بنای ارزشمند به چشم می‌خورد که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

راه‌های دسترسی به قلعه 

آدرس: خوزستان، شهرستان شوشتر، بلوار علامه شیخ شوشتری

هزینه و زمان بازدید

بازدید از قلعه سلاسل رایگان است همچنین زمان پیشنهادی برای بازدید از این مکان ‍۱ ساعت پیشنهاد شده است.

جاذبه‌های اطراف قلعه سلاسل 

فاصله قلعه سلاسل شوشتر تا مسجد جامع شوشتر:۱.۸ کیلومتر
فاصله قلعه سلاسل شوشتر تا خانه تاریخی مستوفی:۵۵۰ متر
فاصله قلعه سلاسل شوشتر تا خانه تاریخی مرعشی: ۱.۶ کیلومترقلعه سلاسل شوشتر


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *