تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران

قلعه سیب سراوان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

قلعه سیب سراوان

در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ایران سفری به سراوان خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام قلعه سیب را مورد بررسی قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

قلعه سیب یا قلعه سب یکی از آثار تاریخی و گردشگری بسیار زیبا در استان سیستان و بلوچستان است که حائز اهمیت می باشد. قلعهٔ سب مرکز حکمرانی نواحی دور و نزدیک شهرستان سراوان از قبیل کنت، هیدوچ، سوران، زابلی، پسکوه، گشت و… بوده است و در ادوار گوناگون از نظر سیاسی اهمیت داشته است. به طوری که طبق اسناد موجود، نخستین منطقه در شرق بلوچستان که نیروهای ناصرالدین شاه در سال ۱۲۵۷ جهت کنترل منطقه به آنجا گسیل شدند، قلعهٔ سب بود.

سب در لغت به معنی چشمه زار است و این دلیل وجود چشمه های زیاد در زمان های گذشته در این منطقه بوده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این بنای خشتی دارای استبل و انبار بوده است و ارتفاع آن به 60 متر می رسد.  مصالح بکار رفته در این بنای تاریخی همچون دیگر بناهای شهرستان سراوان، خشت خام می باشد و پوشش سقفی اتاقها، تنه ی درخت خرما و شاخه آن به نام کرز می باشد.

بخش شرق قلعه محل سکونت نگهبانان و خادمین بوده و این قلعه دارای 56 اتاق، 2چاه آب کر در وسط قلعه می باشد.

قلعه سیب سراوان
قلعه سیب سراوان

درب و پنجره ی قلعه چوبی است که دارای تزئینات خاص و کنده کاری بوده که باکمال تأسف باید گفت تمامی این درها ازبین رفته است.

یکی از قابلیت های بنای قلعه سیب، وجود درز انبساطی در ساختمان  اصلی است و استفاده از لوله سفالی درسیستم دفع فاضلاب می باشد.

این قلعه و بنای تاریخی به مرور به وسیله ی حکمرانان منطقه مورد تعمیر واقع شده است. قلعه سیب در50 کیلومتری شهرستان سراوان در شهر سیب سوران قرار گرفته است.

این قلعه مثل دیگر قلعه های موجود درمناطق شهرستان سراوان که حاشیه رودخانه ها مرکز تمدن و سکونت آنها بوده است، درحاشیه رودخانه ی روتک قرارگرفته است و آثار بسیار زیادی همچون تپه های میل مارو، کلاملا و درخت کهنسال سول و چندین قبرستان درمنطقه موجود است که هیچکدام مورد کاووش قرار نگرفته است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *