تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, قزوین

قلعه لمبسر قزوین 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

قلعه لمبسر قزوین

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران در مجله گردشگری تاپ تراول در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در قزوین آشنا کنیم. این جای دیدنی که قلعه لمبسر نام دارد یکی از جاهای بسیار منحصر به فرد قزوین می باشد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

دژ لمبسر یا قلعه لمبسر که در شمال شهر قزوین و در منطقه الموت در شمال شرقی شهر رازمیان قرار گرفته است و قدمت آن به دوران ساسانیان بازمی گردد و در دوره سلجوقیان مورد استفاده گسترده قرار گرفت.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

شیب کوه که از شمال به جنوب کشیده شده و اختلاف دو سطح آن به 150 متر می رسد حدود 480 متر طول دارد و پهنای قلعه بیش از 190 متر است. تاریخ بنای اصلی قلعه را به قبل از اسلام نسبت می دهند و بعد از تصرف آن در شب چهارشنبه بیستم ذی القعده سال 489 هجری متوسط کیابزرگ امید بازسازی شده و توسعه یافته است.

این قلعه حتی از دژ الموت نیز مستحکم تر بوده است زیرا قلعه لمبسر بر بالای کوه وسیع و مسطحی که به واسطه رودهای اطراف در دامنه های غربی ، شرقی و جنوبی از رشته کوههای اطراف جداست قرارگرفته از طرفی از سه جهت دارای پرتگاه های مخوف و غیر قابل نفوذ بوده و از طرف دیگر وسعت زیاد آن ، اجازه کشت به اهالی آن را داده بود در نتیجه امکان محاصره و تصرف آن بسیار دشوار به نظر می رسیده است.

قلعه لمبسر قزوین
قلعه لمبسر قزوین

دیواره های عظیم دولایه با ارتفاعی افزون بر 10 متر از سنگهای بسیار بزرگ، ساختمان اصلی در قسمت شمالی دژ با دیوارهایی به قطر 120 سانتی متر از سنگ تراشیده، مخازن عظیم و شگفت آور آب و غلات در جنوب و جنوب شرقی قلعه، چند برج و سیستم آبرسانی که هر بیننده  و گردشگری را به حیرت وامی دارد، از آثار به جای مانده در دژ لمبسر است.

بخشی از  دیواره های  به جا مانده در اطراف قلعه سوالی را  در ذهن هر گردشگر و بیننده به وجود می آورد به راستی چند صد سال قبل با چه امکاناتی و با چه جرات و دقتی  این دیوارها را بدین گونه برپا کرده اند؟  به گونه ای که هنوز هم پس از این همه سال این چنین استوار ایستاده اند.

قلعه لمبسر به واسطه موقعیت و اهمیت خاص خود در دوره تسلط اسماعیلیه شهرت پیدا کرده و بعد از قلعه الموت مهمترین قلعه بشمار می رفته است.

قلعه لمبسر قزوین
قلعه لمبسر قزوین

برای ساختن استحکامات از مصالح سنگ با ملاط ساروج و ساروج یک پارچه استفاده گردیده است و آب قلعه متوسط آبراهه ای کنده شده در سنگ از نینه رود در فاصله دو فرسنگی قلعه تامین می گردیده است که در چندین آب انبار ذخیره می شده ، همچنین در پایین دیواره شرقی راهروی سرپوشیده ای به عرض 95 سانتی متر قرار داشته که با پله های ناهموار ارتفاع 190 متری قلعه تا سطح رود خانه ها را به هم مرتبط می ساخته است.

به اذعان محققان ایرانی و خارجی قلعه لمبسر از قلعه های وسیع و غیر قابل نفوذ ساخته شده متوسط انسان بوده است.

غیر از بناهایی که شرح داده شد، اتاق های دیگری دارای طاق های ضربی در داخل باروی قلعه دیده می شود که نیمی از آنها هنوز در زیر سنگ و خاک قرار دارد.

مسیر جاده قلعه لمبسر پس از عبور از روستاهای با جاذبه گردشگری الموت قسمت رودبار شهرستان، در 55 کیلومتری شمال قزوین قرار گرفته است.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *