تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
غذاهای ایرانی

ماهی سرخ شده | یکی از خوشمزه‌ ترین و پرطرفدارترین غذاهای دنیا 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

طرز تهیه ماهی سرخ شده

ماهی یکی از خوشمزه‌ ترین و پرطرفدارترین غذاهای دنیاست. این غذا در مناطق جنوب و شمال ایران طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه ماهی سرخ شده در شمال و جنوب با یکدیگر تفاوت دارد. سرخ کردن ماهی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای طبخ ماهی در منزل است؛ اما همین روش ساده دارای فنون و مهارت‌های خاصی بوده که رعایت آن‌ ها در خوشمزه‌تر شدن آن کمک می‌کنند. از بین بردن بوی زهم ماهی یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در زمان طبخ آن است. در این قسمت می‌خواهیم چند نمونه از روش‌ های طبخ ماهی با استفاده از سرخ کردن را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه ماهی سرخ شده

روش پخت اول

در این روش باید مواد زیر را آماده کنیم:

  • ماهی از هر نوع 1عدد
  • برنج 2 پیمانه (البته به تعداد افراد این پیمانه کم و زیاد می‌شود)
  • آرد 1 پیمانه
  • آبلیمو ترش یا آب نارنج تازه 3 ق غ خ
  • پیاز 1 عدد
  • سیر 3 حبه متوسط
  • زعفران به مقدار دلخواه
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، ادویه مخصوص ماهی، پاپریکا به میزان دلخواه

بعد از اینکه تمامی این مواد را آماده کردید باید طبق دستور العمل زیر مرحله به مرحله پیش بروید:

  1. طبخ برنج:

در مرحله اول برنج را خوب آبکشی کنید و با نمک بگذارید تا خیس بخورد. برای آماده کردن برنج هم می‌توانید آن را کته کنید و هم می‌توانید به صورت آبکش آن را درست کنید. اگر قصد تهیه برنج به روش کته را دارید، یک قاشق چایی خوری نمک و به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج آب بریزید و روغن را اضافه کرده و بگذارید تا آرام آرام بپزد. اگر هم می‌خواهید برنج را آبکش کنید، نمک بیشتری بریزید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
  1. مزه دار کردن ماهی:

ماهی را خوب پاک کنید و بشویید. به دلخواه و طبق سلیقه خود می‌توانید سر ماهی را از بدن جدا کرده یا به صورت فیله شده و حتی کامل، آن را سرخ کنید. در ابتدا ماهی را به مدت 10 دقیقه با نمک خوب ماساژ دهید. بعد آن را شسته و خشک نمایید. برای مرحله بعدی تمامی ادویه‌ها را در کنار آبلیمو، آب نارنج و زعفران به ماهی اضافه کنید. سپس پیاز را خلال و سیر را ورقه‌ای کرده و به ماهی اضافه نمایید. ماهی شما با این مواد باید حدود 40 الی 45 دقیقه در یخچال استراحت کند.

  1. سرخ کردن ماهی:

بعد از اینکه ماهی حسابی در مواد استراحت کرد و مزه آن‌ها را به خود گرفت، باید آن را داخل آرد سوخاری یا آرد سفید بغلتانید. تابه یا فر خود را از پیش گرم کنید. بهتر است برای سرخ کردن ماهی از ترکیب کره و روغن استفاده کنید. بعد از اینکه روغن داغ شد، ماهی را در تابه بگذارید و اجازه دهید تا هر دو طرف آن کامل سرخ شود. اگر قصد طبخ ماهی را در فر داشته باشید، بهتر است از ظروف پیرکس استفاده کنید. ماهی را در فویل بپیچید و بگذارید با دمای 180 درجه و در زمان 12 دقیقه کامل گریل شود.

طرز تهیه ماهی سرخ شده

روش پخت دوم

معمولا برای تهیه و طبخ ماهی چند نمونه از ساده‌ ترین موادی که همیشه در خانه پیدا می‌شوند آبلیمو، سیر و پیاز، زردچوبه، زعفران، نمک و فلفل هستند. برای سرخ کردن ماهی با این مواد ابتدا آن را فیله کرده و حسابی بشویید. بعد فیله ماهی را درون ظرفی بزرگ ریخته و آب پیازی که رنده کرده‌اید را به همراه سیر ورقه‌ای و نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران را به ماهی اضافه کنید. مدت زمانی بین 2 تا 3 ساعت اجازه دهید تا حسابی مواد به خورد گوشت برود.

حتما در این مرحله ماهی را داخل یخچال بگذارید. بعد از سپری شدن مدت زمان لازم تابه را حسابی گرم کرده و روغن را در آن داغ کنید. اگر آرد سوخاری و تخم‌مرغ در خانه دارید می‌توانید ماهی را در این دو کمی قرار دهید. با این کار شما ماهی سوخاری خوشمزه‌ای خواهید داشت. ماهی را درون تابه بگذارید و اجازه دهید تا کامل هر دو طرف آن سرخ و طلایی شود.

روش طبخ سوم ماهی سرخ شده

یکی دیگر از راه‌های طبخ ماهی به صورت زیر است:

  • ماهی را کامل پاک کرده و بشویید. نمک، فلفل و دیگر ادویه‌ها را به آن اضافه کرده و نیم ساعت در یخچال به ماهی استراحت دهید.
  • تابه را گرم کرده و روغن را حسابی در آن داغ کنید. حتما در زمان طبخ شعله را کم کنید تا مغز پخت شود. حال ماهی را آرام در تابه داغ شده بگذارید تا سرخ شود.
  • یک تابه دیگر بردارید و سیر و پیاز را در آن خورد کنید. اجازه دهید سیر و پیاز باهم سرخ شوند. بعد از اینکه پیاز و سیر شما طلایی شدند، باید گشنیز و جعفری خورد شده را به تابه اضافه کنید. کمی که تفت خوردند، آب نارنج را به مواد اضافه نمایید.
  • در مرحله آخر ماهی سرخ شده را به تابه سبزیجات آماده شده اضافه کنید. برای اینکه طعم خوش گشنیز و جعفری در کنار سیر و پیاز و آب نارنج به خورد ماهی بروند، باید حدود یک ربع مواد را روی شعله کم بگذارید.

طرز تهیه ماهی سرخ شده

روش چهارم برای سرخ کردن ماهی

در روش چهارم برای سرخ کردن ماهی، همانند روش‌ های قبلی ابتدا ماهی را خوب بشویید و تمیز کنید. بعد به صورت تکه تکه خورد نمایید. یک ظرفی که درب دارد را برداشته و تکه‌ های ماهی را درون آن بریزید. یک پیاز را با اندازه دلخواه رنده کرده و آب آن را بگیرید. آب پیاز را به همراه دو قاشق غذاخوری آبلیمو به ماهی اضافه کنید. سپس ادویه‌هایی مانند رزماری، زنجبیل، ادویه کاری و نمک را به همراه پودر سیر، فلفل، زردچوبه و تخم گشنیز را به ماهی اضافه کنید.

در مرحله آخر طعم‌دار کردن، حتما 3 قاشق چایی خوری زعفران دم شده را برروی ماهی‌ ها بریزید. اکنون درب ظرف را بسته و حدود 3 ساعت آن را داخل یخچال بگذارید. در این مدت ماهی استراحت می‌کند و به خوبی با مواد موجود طعم‌دار می‌شود. بعد از گذشتن این مدت زمان، تابه را به همراه روغن حسابی گرم کنید. قبل از اینکه ماهی را سرخ کنید یک‌بار تمامی مواد را به ماهی بزنید و بعد آن را در تابه بگذارید. اجازه دهید ماهی آرام و با شعله کم سرخ و مغر پخت شود.

طرز تهیه ماهی سرخ شده

روش پنجم طبخ ماهی

معمولا یکی از متداول‌ ترین گزینه‌ ها برای سرخ کردن و مزه‌ دار کردن ماهی استفاده از ادویه‌ هایی مانند نمک، فلفل سیاه، دارچین، سیر و آب پیاز است. تمامی این مواد را به ماهی اضافه کنید و بگذارید تا ماهی به همراه مواد 2 تا 3 ساعت در یخچال استراحت کند. برای اضافه کردن آبلیمو یا آب نارنج باید نیم ساعت قبل از سرخ کردن ماهی اقدام کنید. بعد از اینکه مواد ترش خود را به ماهی اضافه کردید، تابه را به همراه روغن داغ کرده و ماهی را آرام آرام سرخ نمایید.

طرز تهیه ماهی سرخ شده

از بین بردن بوی زهم ماهی پیش از سرخ کردن

برای اینکه یک ماهی سرخ شده خوشمزه و بدون هیچ ‌گونه بوی زهمی داشته باشید، می‌توانید از دو راه استفاده کنید. انجام این دو راه بسیار آسان و بدون سختی است.

  • اگر در خانه سیر دارید، دو حبه سیر برداشته و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس سیرها را به صورت ورقه ورقه شده در تابه‌ای که می‌خواهید ماهی را در آن سرخ نمایید، بگذارید.
  • اگر سیر نداشته باشید، از پیاز نیز می‌توانید استفاده کنید. پیاز همیشه بهترین گزینه برای از بین بردن بوی زهم مرغ و ماهی بوده است. برای این کار پیاز را خلالی خرد کنید و درون روغنی که قرار است ماهی در آن سرخ شود؛ کمی سرخ کنید. سپس پیازها را از تابه بیرون بیاورید و بعد ماهی را در همان تابه و روغن طبخ کنید.

طرز تهیه ماهی سرخ شده

نکات مهم درباره سرخ کردن ماهی

برای سرخ کردن ماهی به روش رستورانی و خوشمزه باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  • برای سرخ کردن ماهی به صورت سوخاری و خوشمزه‌ تر شدن آن می‌توانید آن خود را قبل از سرخ شدن درون آرد سوخاری بگذارید.
  • برای طعم‎دار شدن ماهی می‌توانید طبق سلیقه خود عمل کنید و هر نوع ادویه‌ای را به ماهی اضافه نمایید.
  • در زمان سرخ شدن ماهی شعله را کم کرده و اجازه دهید تا مغز پخت شود.
  • به این نکته مهم توجه کنید که هر مدل ماهی مناسب سرخ شدن نیست و اگر ماهی انتخابی شما دارای ضخامت زیادی باشد، به خوبی سرخ نمی‌شود.
  • ماهی سرخ شده را به همراه انواع پلو می‌توانید نوش جان کنید.
  • مواد اولیه‌ای که در دستور پخت آمده همگی تقریبی هستند و این مقادیر می‌تواند کم و زیاد شود.
  • گلپر نیز می‌تواند جزو یکی از ادویه‌ های خوش طعم کننده باشد.
  • برای سرخ کردن از روغن زیاد استفاده کنید.

سخن پایانی

ماهی یکی از غذاهای گوشتی است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این غذای دریایی لذیذ با انواع روش‌ های پخت طبخ می‌شود و طرز تهیه ماهی سرخ شده بسیار متنوع است. ماهی با هر نحوه طعم‌ دار شدن که سرخ شود، بدون شک خوشمزه خواهد بود. همان طور که می‌دانید یکی از پایه‌ های ثابت غذای شب عید ایرانی‌ ها سبزی پلو با ماهی است. برای تهیه سبزی پلو با ماهی می‌توانید برنج را کته یا به روش آبکش درست کنید. برای طبخ نیز به راحتی می‌توانید با در دسترس‌ ترین مواد موجود در منزل، آن را سرخ نمایید. زردچوبه، نمک، سیر و پیاز به همراه فلفل و ادویه کاری جزو گزینه‌ های همیشه ثابت برای طعم‌ دار کردن، پیش از سرخ کردن هستند.

طرز تهیه ماهی سرخ شده


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *