تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
چین

بودای بزرگ لشان ، بزرگترین مجسمه سنگی بودا در جهان | Leshan Giant Buddha 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مجسمه بودای بزرگ لشان

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با مجسمه بودای بزرگ لشان در چین آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید

بودای بزرگ لشان که با نام بودای بزرگ لیشان نیز شناخته می‌شود، در بخش جنوبی استان سیچوآن در چین، در نزدیکی شهر لشان قرار دارد و در دوران سلسله تانگ (حدود ۸۰۰ سال بعد از میلاد مسیح) ساخته شده‌ است. این مکان نخستین پرستشگاه بودایی‌ها و یکی از مهم‌ترین مکان‌های مقدس بودیسم محسوب می‌شود که جز قدیمی ترین مجسمه های دنیا هم می باشد.

بودای بزرگ لشان در سال ۱۹۹۶ در میراث جهانی یونسکو ثبت شد. هرچند این مجسمه در طول سالیان متمادی در معرض آب و هوا قرار داشته و آسیب‌هایی دیده، اما از عظمت آن کاسته نشده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مجسمه بودای لشان چین آنقدر بزرگ و زیباست که هر بیننده ای را برای لحظاتی محو خودش می کند. این مجسمه غول پیکر که در دل صخره قرار گرفته دارای 71 متر ارتفاع است و به صورت نشسته ساخته شده است. مجسمه بودا دست هایش را بر روی زانوانش گذاشته و آرام و باطمانینه به رودخانه زیبای روبرویش زل زده است. شاید عجیب باشد اما سر این مجسمه به تنهایی 14.7 متر ارتفاع و در حدود 10 متر عرض دارد.مجسمه بودای بزرگ لشان

بودای لشان که به صورت نشسته ساخته شده ، فقط طول پای آن 8.5 متر می باشد، یعنی حدود 100 نفر می توانند روی پای مجسمه بنشینند ، جالب بدانید که پهنای پاهای این مجسمه به قدری بزرگ است که اندازه ی آن برابر با یک زمین بسکتبال می باشد. شاید تا از نزدیک نبینید باورتان نشود ، بینی مجسمه لشان 6 متر و هر یک از انگشتانش 3 متر  می باشد به طوری که هر فرد به راحتی می تواند روی انگشتان بودا بنشیند.

قطعا نکته ای که باعث شده بیش تر گردشگران از سر تا سر دنیا برای بازدید از مجسمه بیایند شکل ظاهری و معماری خاص آن است. جنس این مجسمه غول پیکر تماما از سنگ است به غیر از گوش های بودا که با چوب ساخته شده و امروزه می توانید گوش های مرمت شده ی آن را ببینید.مجسمه بودای بزرگ لشان

جاذبه این مجسمه نه تنها در اندازه بلکه در هنر معماری و نوع ساخت آن نیز نهفته است. تمام این مجسمه به جز گوشش از سنگ ساخته شده است. گوش این مجسمه را ازچوب ساخته اند و سپس بر روی آن خاک رس قرار داده اند. موهای بودا هم به صورت بسیار ماهرانه ای همراه با 1021 تاب و موج در سر آن طراحی و ساخته شده است.

بودائیان بر این عقیده اند که به طور کلی مجسمه بودا نماد روشنایی و شادیست به همین خاطر تمامی مردم چین در خانه های خود مجسمه بودا را نگهداری می کنند.مجسمه بودای بزرگ لشان

این مجسمه دارای سیستم هوشمندانه ی زهکشی برای مهار باران است از این لحاظ می گوییم هوشمندانه زیرا این سیستم در موها، گوش ها و قفسه سینه ی مجسمه پنهان شده است و آب را به گونه ای هدایت می نماید که قسمت داخلی مجسمه کاملا خشک باقی می ماند البته به دلیل این که مجسمه یکبار تخریب و دوباره بازسازی شد سیستم زهکشی آن به نسبت سیستم اولیه بسیار متفاوت است.

این سیستم در ابتدا به گونه ای ساخته شده بود که تقریبا ۱۸ لایه در سطوح مختلف سر و گوش و گردن مجسمه می پیچید و نهایتا آب باران را به پایین مجسمه یا درون غارهای اطراف مجسمه بودا تخلیه می نمود.

برخی عقیده دارند که همین سیستم زهکشی باعث ضد زلزله شدن این مجسمه نیز شده است اما هیچ مدرک معتبری در این زمینه وجود ندارد. جالب است بدانید که در نزدیکی این مجسمه پارک مجزایی وجود دارد که در آن انواع مجسمه های بودا و معابد و مقبره ها قابل مشاهده است در این پارک حدود ۳۰۰۰ مجسمه وجود دارد و برای گردشگران بسیار جذاب می باشد.مجسمه بودای بزرگ لشان


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *