تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
امارات, دبی

محله بستکیه دبی ، امارات | Al Fahidi Historical District 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

محله بستکیه دبی

بستکیه یا محله تاریخی الفهیدی منطقه‌ای در دبی امارات متحده عربی است. این محله در دهه 1890 به وجود آمد. در اصل منطقه متشکل از 60 واحد مسکونی بود که اکثر آنها با راه‌های باریک و پیچ در پیچ از هم جدا می‌شدند.

اگر از آسمانخراش‌های دبی خسته شده‌اید، با سفری به محله تاریخی الفهیدی معروف به بستکیه در زمان به عقب سفر کنید. این فضای خاص با قدمتی 127 ساله یکی از کهن‌ترین محوطه‌های میراث شهر است.

در کوچه و پس کوچه ها قدم بزنید، از تماشای خانه های قدیمی و نخل های بلند و تنومند لذت ببرید، از مغازه هایی که حال و هوای سنتی دارند سوغاتی بخرید و در آخر در یکی از کافه ها یا رستوران ها خود را به یک وعده خوشمزه مهمان کنید. شب های محله بستکیه را از دست ندهید؛ با تاریکی هوا اینجا حال و هوای متفاوت و سرزنده ای دارد. همچنین در برخی مواقع از سال و به مناسبت های مختلف، رویدادها و نمایشگاه های هنری در این محله برگزار می شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
محله بستکیه دبی
محله بستکیه دبی

این محله که با نام محله تاریخی فهیدی هم شناخته می شود، جاذبه هایی چون موزه، گالری، رستوران و کافه سنتی و مغازه های مختلفی نیز دارد.

محله بستکیه دبی
محله بستکیه دبی

تاریخچه بستکیه دبی

محله بستکیه در سال 1890 میلادی توسط بستکی‌ های مهاجر بنیان گذاری شد و مصالح ساختمان خانه‌ های محله بستکیه از سنگ های مرجانی که از دریا بیرون می ‌آوردند و گچ و آهک استفاده می شده است. در قسمت‌ های از این بناها گاهی از ساروج نیز استفاده شده و همچنین در و پنجره آنها از چوبهای قیمتی ” ساج ” و ” تیک ” و دیگر چوب های گران ‌قیمت که از هند و مومباسا وارد شده بود نیز ساخته شده بوده است .

محله بستکیه دبی
محله بستکیه دبی

در این منطقه تزیینات و دکورهای دیواری از گچ و شیشه ‌های رنگارنگ زیبا را می بینیند که با هنرمندی هر چه تمام استفاده شده است که در ضمن در بالای خانه ‌شان برجهایی هوایی ساخته بودند برای تهویه خانه‌ هایشان که آن را ” اَلبراجـیل “می ‌نامند که تلفظ عربی واژه بادگیر فارسی خودمان است .

شکل گیری بستکیه

دهکده البستکیه در امتداد خور دبی قرار دارد و قلعه الفهیدی یکی از قدیمی ترین مکان های مسکونی در دبی است، البستکیه در دهه ۱۶۹۰ ساخته شد، در آن زمان ۶۰ خانه در آن وجود داشت که صاحب همه آن ها یک بازگان ایرانی پولدار بود، کوچه های قدیمی و بادگیرها برای جدا کردن خانه ها از همدیگر استفاده می شدند. با این حال از وقتی که نفت در این ناحیه کشف شد همه این چیزها تغییر کرد و بیشتر خانواده ها به شهر جدید و مدرن دبی نقل مکان کردند.

برج‌ های بادی نوعی سیستم تهویه هوا برای خانه‌ های اولیه و قدیمی بوده است و احتمالا تاجرهای ایرانی این عنصر معماری ( برج‌ های بادی ) را از زادگاه خود به شهر دبی آورده بودند که این طور هم دهان به دهان پیچیده شده است و باعث شده است که گردشگران ایرانی بسیاری روانه این شهر زیبا شوند.

محله بستکیه دبی
محله بستکیه دبی


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *