تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
گیلان

محله ساغریسازان ، محله تاریخی و اصیل رشت 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

محله ساغریسازان رشت

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با محله ساغریسازان رشت آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

ساغریسازان ، بافت تاریخی و اصیل و اولین محله شهر رشت است. این محله از گذر بادی‌الله در خیابان مطهری شروع شده و به میدان پل عراق ختم می‌شود. مجسمۀ ورودی محله نشان می‌دهد که چرا اسم اینجا ساغریسازان است.. مجسمۀ ورودی محله هم یک ساغری ساز را با کفش هایی که دوخته نشان می‌دهد.

این محله از ترکیب ۲ کلمه ساغری به معنای کفش و سازان تشکیل شده‌ است چون در قدیم اهالی این محل ساغری می‌ساختند. ساغری نوعی چرم بوده که با آن کفش می‌دوختند ساغری، چرمی است از پوست کپل الاغ که وقتی تبدیل به کفش می‌شود، نقش و نگار و شیارهای زیبایی به رنگ فیروزه‌ای مات دارد.

محله ساغریسازان رشت


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

قطعا اگر قرار باشد بافت قدیمی رشت را نشانِ کسی بدهید، ساغریسازان از بهترین نمونه‌های آن است. . محله‌ای که آثاری از دورۀ قاجار در خود دارد و محل سکونت افراد متمکن رشت بوده است. علت این که این محله را اولین محله شهر رشت می نامند این است که افراد سرشناس و بانفوذ زیادی در این محل زندگی میکردند و دارای حمام‌های بسیار و بازار بوده‌ است. در این محله حمام‌هایی همچون حمام نایب، حمام برلیانت و حمام حاجی وجود داشته که برخی هنوز برجا مانده و برخی نیز در روند نوسازی‌ها از بین رفته‌اند.

معابر محله ساغریسازان باریک و بافت محله ارگانیک است. اماکن زیارتی در این محله نقش مهمی در گسترش محله داشتند تعدادی خانه باارزش که ثبت ملی شده اند در این محله وجود دارد که متاسفانه اجازه بازدید ندارید. در ساغریسازان هنوز بام‌های برخی بناها دارای سفال قرمز است و شاید مهمترین مشخصه بناهای قدیمی گیلان به ویژه شهر رشت، استفاده از این سفال‌ها بر بام خانه‌ها بود. شاید ساغریسازان تنها محله‌ای در رشت باشد که هنوز کوچه‌های قدیمی با خانه‌های قدیمی آن تا حدودی از سرعت ساخت و ساز در امان مانده باشند.

محله ساغریسازان رشت

یکی از ویژگی‌های محله ساغریسازان ، وجود بازاری با بافت قدیمی است که حتی در منابع مکتوب قاجار از این بازار یاد شده است. این بازار پس از بازار اصلی رشت در مرکز این شهر از اعتبار بالایی برخوردار است، زیرا در آن انواع مایحتاج مردم در مغازه‌هایی که عمدتاً بافت قدیم خود را حفظ کرده‌اند، عرضه می‌شود. محله ساغریسازان که بیشتر شکل یک راسته بازار را به خود گرفته است، در امتداد خیابان بحرالعلوم مطهری در سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ از بخش اصلی بازار رشت جدا شده است.

محله ساغریسازان دارای تعداد زیادی مرکز خرید و مغازه‌های قدیمی می باشد. بازار ساغری‌سازان یکی از مراکز خرید قدیمی و مهم شهر زیبای رشت است که بیشتر مغازه‌های آن شکل و شمایل سنتی خودشان را حفظ کردند. رستوران طوطی، یخ در بهشت رجب و قنادی توکل در این محله آوازه جهانی دارند. همچنین بقعه‌ی مبارکه‌ی خواهر حضرت امام رضا(ع) در این محله قرار دارد و به همین علت، ساغری‌سازان به محله خواهر امام هم نیز معروف است. مسجد حاج سمیع، قدیمی‌ترین مسجد محله ساغری‌سازان و مسجد گلدسته یکی از مساجد بی‌نظیر این محله‌ می باشد.

این محله شامل تعداد زیادی خانه، مسجد و حمام تاریخی است که با بازدید از هر کدام می توان به گذشته سفر کرد و از هیاهوی امروزی دور شد. خانه‌های قدیمی بی‌نظیری در ساغری‌سازان وجود دارد. یکی از زیباترین کوچه‌های ساغری‌سازان، کوچه بلورچیان نام دارد.

محله ساغریسازان رشت

نحوه دسترسی

برای رسیدن به محله ساغریسازان می توانید از تاکسی یا وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید. این محله از گذر بادی الله در خیابان مطهری آغاز می شود تا میدان پل عراق ادامه دارد بنابراین می توانید زمانی که وارد محله ساغریسازان می شوید با ماشین های شخصی کوچه های این محل را ببینید و یا اینکه با قدم زدن در کوچه های تو در توی آن حس و حال خوب گذشته را پیدا کنید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ابراهیم ابراهیمی

    از اطلاعاتتی که در مورد این قسمت رشت دادید سپاسگزارم، من بارها از این محل دیدن کردم لذت بخش است

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *