تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


چالوس

مرداب هسل یکی از جاذبه های دیدنی شمال ایران و چالوس 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مرداب هسل چالوس

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی چالوس شما را با مرداب هسل که یکی از دیدنی های پرطرفدار و جذاب شمال ایران است آشنا خواهیم کرد. در ادامه با مجله تاپ تراول همراه باشید

ایران مملو از جاذبه های طبیعی و مناظر و چشم انداز های زیبا بوده که اگر به هر گوشه آن بروید، می توان مکان های جدید و تجارب منحصر به فردی را کسب کرد. مرداب زیبای هسل در چالوس یکی از مکانهای دیدنی شمال ایران است که در 10 کیلومتری چالوس و در وسط جنگلی زیباست  و هر ساله مسافران زیادی از آن دیدن می کنند. این مرداب دارای جلبک هایی است که در فصل تابستان سبز هستند. اما بعد از آن کم کم قرمز شده و با رنگ برگهای اطراف آنجا همخوانی پیدا می کنند و این یکی از مهمترین زیبایی های مرداب هسل است.

مرداب هسل کجاست ؟
مرداب هسل کجاست ؟

مسیری که از روستا به جنگل و کنار مرداب می‌رسد به خودی خود قشنگ و دلنشین است. درخت‌هایی که آسمان را پوشانده، صدای جک و جانورهایی که شنیده می‌شود و سکوتی که کمتر در زندگی ماها پیش می‌آید. اگر خوش شانس باشید، سنجاب و جوجه تیغی یا آهو هم می‌بینید و کمی بالاتر که بروید درختان پرپشت ممرز، خرمالو، راش و آلو هم به چشمتان می‌خورد. اما از اینها که بگذریم جاذبه اصلی همان مرداب هسل است که آبش در هر فصلی به رنگی درمی‌آید. شما اگر فروردین تا اردیبهشت را برای رفتن به اینجا انتخاب کنید، جلبک های روی مرداب که نیم سانتی متری ضخامت دارند، به رنگ صورتی کدر درمی‌آیند، اردیبهشت تا تیر اینجا سبزرنگ است و پاییز که می‌رسد، مردابی رنگارنگ را می‌بینید که به رنگ سبز، نارنجی و قرمز درآمده و برگ‌هایی که در حاشیه‌اش ریخته، زیبایی‌اش را جادویی کرده است. قدیم‌ها، زالو و لاکپشت و وزغ در اطراف دریاچه زیاد بود، ولی بعد که جاده نزدیکش را ساختند آنها هم کم کم از این منطقه رخت بربستند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
مرداب هسل کجاست ؟
مرداب هسل کجاست ؟

زمستان و اواخر آذر ، آب این مرداب به رنگ قرمز درمی‌آید و بهار که می‌آید همه جا را رنگ سبز دلنشینی می‌پوشاند، انگار نه انگار که اصلا اینجا ایران باشد. همه اینها را افشین، تور لیدری که دور ایران را گشته می گوید.

مرداب هسل کجاست ؟
مرداب هسل کجاست ؟

بهترین وقت سفر

فصل سفر به اینجا بستگی زیادی به این دارد که شما چه رنگی را بیشتر دوست داشته باشید ولی بسیاری از آنهایی که تجربه رفتن به مرداب را داشته‌اند می‌گویند بهترین وقت سفر اردیبهشت و خرداد، یعنی وقت هایی‌ست که گل‌های اینجا شکوفه زده‌اند و شرجی هوا اذیت نمی‌کند. خیلی‌ها هم معتقدند هسل را باید در پاییز دید که هر طرفش یک رنگی‌ست.

مرداب هسل کجاست ؟
مرداب هسل کجاست ؟

هسل به معنی آب راکد است و در کنار روستای طلاجو شهرستان چالوس قرار دارد، جاده ای که در مجاورت این مرداب درست شده کمی از تعداد جانورانی مثل لاک پشت ها و وزغ های آن کم کرده است. در گذشته حجم آب این مرداب بیشتر بود و در بعضی از قسمت ها حتی از ۱۵ متر هم بیشتر بود. حدود ۵۰ سال قبل چندین و چند خانواده دامدار در کنار این مرداب زندگی می کردند اما آن ها محل زندگی خود را تغییر دادند تا اطراف این مرداب بکر تر از گذشته شود. در تهران تورهای یک روزه زیادی هست که می توانید با آن ها خودتان را به طبیعت زیبای اطراف این مرداب برسانید و روزی خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

مرداب هسل کجاست ؟
مرداب هسل کجاست ؟

چطور برسیم ؟

تنها با طی مسیری حدودا چهار کیلومتری، در یکی از فرعی های جاده چالوس به مرداب هسل میرسید. مرداب هسل در جنوب دو روستای «طلاجو» و «سینوا» در دل منطقه ای جنگلی به نام «مشعل» قرار گرفته. برای رسیدن به آن، وارد جاده چالوس شوید و 10 کیلومتر مانده به شهر چالوس، بعد از پلیس راه، در سمت چپ تان وارد اولین فرعی خاکی شوید که جاده ای جنگلی است که به روستای سینوا می رسد. این مسیر تابلویی ندارد و فقط باید حواس تان به پلیس راه باشد. در این مسیر بعد از عبور از پل رودخانه، یعنی مسافتی حدودا 300 متری به یک دوراهی می رسید که برای رسیدن به مرداب باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید.
مرداب هسل کجاست ؟
مرداب هسل کجاست ؟

بعد از طی مسافتی کوتاه، به یک منطقه جنگلی به نام «بانی» می رسید. باید خودرو را همین جا پارک کنید و پیاده به سمت مرداب راه بیفتید. مسیر پاکوب منتهی به مرداب مشخص است، اما اگر با راهنمایی همراه نیستید، سوال های تان را از محیط بانان ایستگاه مجیط بانی که در همین محدوده قرار دارد، بپرسید. در این ایستگاه سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی هم وجود دارد. بسته به توان گروهی که با آن همراه هستید، تا مرداب بین نیم تا یک ساعت پیاده روی در یک منطقه جنگلی پیش رو دارید.

مرداب هسل کجاست ؟
مرداب هسل کجاست ؟


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *