تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان, کاشان

مسجد آقا بزرگ کاشان ، یادگاری از دوران قاجار | Agha Bozorg Mosque 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مسجد آقا بزرگ کاشان

در این مطلب از مجله تاپ تراول شما را با مسجد آقا بزرگ کاشان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کاشان، شهری است که در مجاورت دشت کویر، با معماری منحصر به فرد خود، بهشتی کوچک را تداعی می‌کند. مدرسه و مسجد آقابزرگ در محله‌‌ای به همین نام بنا شده است و نگینی شاخص از این معماری است. این مسجد تنها مسجد ۵ طبقه در تاریخ معماری اسلام است که با ویژگی‌های خاص خود مورد توجه علاقه‌مندان معماری و مسافران کاشان است.

مسجد باشکوه آقا بزرگ در زمان پادشاهی محمد شاه قاجار با سرمایه فردی به نام حاج محمد تقی خانبان و پسر ایشان به سبک مدرسه چهار باغ و صدر شهر اصفهان بنا شده است تا مرکزی برای برپایی نماز جماعت و برگزاری مجالس درس و بحث داماد ایشان ملا محمد مهدی نراقی ملقب به «آقا بزرگ» باشد.مسجد آقا بزرگ کاشان

علت نام گذاری مسجد آقا بزرگ

ملا محمد مهدی نراقی یکی از مجتهدان کاشانی بود که در زمان تولد فرزندش فوت می کند و نام پدر را بر روی پسر می گذارند. پسر ملا محمد هم دنباله رو پدرش بود و مجتهد شد. مردم کاشان برای این که پدر و پسر را اشتباه نگیرند، پدر را آقا بزرگ و پسر را آقا کوچک نامیدند. از این رو نام مسجد را برای قدردانی از کارهای ملا محمد مهدی نراقی، مسجد آقا بزرگ نامیدند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

معماری مسجد و مدرسه

مسجد و مدرسه آقا بزرگ دارای سردر زیبایی است که سقف آن با مقرنس های معلق گچی و نقاشی تزئین یافته و دیوارهای جلوخان از کتیبه بالای سردر تا کف تختگاه های طرفین درگاه با کاشی های خشتی الوان پوشیده شده است. هیئت اصلی بنا و گنبد و بارگاه با شکوه آن به واسطه عظمت ساختمان و طرح عالی و نقشه بی نظیر به خصوص دقایق و فنون معماری اصیل ایرانی که در آن بکار برده شده، یکی از بناهای مهم ایرانی اسلامی بشمار می رود.مسجد آقا بزرگ کاشان

روی درب ورودی تعدادی میخ در آن به کار رفته شده که تعداد آنها در دولنگه درب دقیقا 6666 عدد به تعداد آیات قرآن کریم می باشد. استفاده از این میخ ها دوعلت دارد :

1- در قدیم هنگام هجوم اقوام مهاجم، مردم داخل مسجد پناه می گرفته اند، استفاده از این میخ ها داخل در باعث می شود تا در استحکام فوق العاده ای یافته و شخص مهاجم از بیرون به هیچ وجه نتواند با تبر در را خُرد کند.

2- علتی که باعث شده بعد از 180 سال در هنوز اینقدر سالم بماند این است که میخ بعد از مدتی داخل چوب زنگ می زند و حالت تُردی به چوی می دهد که موریانه از آن خوشش نمی آید و به آن کاری ندارد.مسجد آقا بزرگ کاشان

در قسمت ابتدایی مسجد و مدرسه آقا بزرگ  به دو سکو در دو طرف بنا برمی خوریم به نام پیرنشین، علت تعبیه این سکوها هم این بوده است که اشخاصی که از کوچه عبور می کنند اگر باری بر دوش دارند برای رفع خستگی بار خود را روی این سکوها قرارداده و استراحت کنند پس از ورود به محوطه مدرسه، دو صحن فوقانی و تحتانی و حجره های محل سکونت طلاب و گنبد آجری با شکوه و گلدسته های دو طرف آن خود نمایی می کند.

پس ازهشتی با عبور از دو دالان مسقف عریض، به صحن مدرسه دست می یابیم که در میان این دو راهرو، دو شبستان وسیع زمستانی و تابستانی در دو طبقه قرار دارد. در قسمت سر درب،  چهار بالاخانه ساخته شده است که در طرفین سر درب دو بادگیر مشاهده می شود که این بادگیرها با هدایت هوای مطبوع به شبستان تحتانی (تابستانی) و به زیرزمینی که شبستان ها قرار دارد، تابستان گرم کویر را بر ساکنان این بنا قابل تحمل و دلپذیر می سازد.

علاوه بر این دو حیاط خلوت، آب انبار بزرگ، شبستان دیگری در پشت گنبد، ساختمان مسجدی که در جنب گنبد واقع است و محراب کاشی کاری واقع در شبستان جنب گنبد که در حقیقت مجموعه ای است از هنرهای کاشی کاری، گچ بری، کتیبه نویسی، مقرنس کاری ونقاشی، از جمله متعلقات این بنای عظیم است. مسجد و مدرسه آقا بزرگ؛ کاشان مسجد آقابزرگ از نظر پلان جزو مساجدی است که دارای سه شبستان می باشد و نکته مهم و قابل توجه در این محل تلفیق مسجد و مدرسه است.مسجد آقا بزرگ کاشان

تمامی مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان  از جمله گنبد که جزو بزرگترین گنبدهای آجری است با آجر ساخته شده و تزئینات بکار رفته در این بنا عبارت است از : کاشی کاری، آجرکاری، کتیبه های نفیس گچی و کاشی، مقرنس کاری، خطاطی ثلث و نستعلیق و نقاشی و..

چطور به مسجد آقا بزرگ برویم؟

برای رفتن به این مسجد زیبا باید به استان اصفهان، کاشان ،خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقا بزرگ بروید تا مجموعه زیبای آقا بزرگ را ببینید. برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم می توانید سوار اتوبوس هایی شوید که از میدان کمال الملک عبور کنید و با کمی پیاده روی از آن جا به مسجد آقا بزرگ برسید. شما بعد از نماز صبح تا قبل از نماز مغرب می توانید به بازدید این مسجد زیبا بروید. بازدید از این منطقه دیدنی کاشان هزینه ای ندارد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *