تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, شیراز

مسجد جامع عتیق شیراز 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مسجد جامع عتیق شیراز

در این مقاله از سری مقاله های بخش معرفی جاهای دیدنی ایران به سراغ یکی از جاذبه های بسیار زیبای شیراز یعنی مسجد جامع عتیق خواهیم رفت تا شما را با این جاذبه های بسیار زیبا آشنا کنیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

مسجد جامع عتیق کهنترین مسجد شیراز می‌باشد که مسجد جمعه یا آدینه نیز نامیده می‌شود. بنای اولیه این مسجد در سال ۲۸۱ هجری قمری در زمان عمرو لیث صفاریساخته شده‌است. بعدها شاه اسحق اینجو در سال ۷۵۲ هجری قمری ساختمانی در میان مسجد بنا کرد که آن را خدایخانه یا دارالمصحف می‌نامند و مکان نگهداری قرآن مجیدو مکان تلاوت آن بوده‌است. کتیبه سنگی آن از نمونه‌های ارزنده هنر خطاطی به‌شمار می‌رود. این کتیبه به خط یحیی الجمالی الصوفی خطاط نامدار زمان شاه اسحق نوشته شده و حاوی جملاتی در شان قرآن مجید است.

این عبادتگاه قدیمی مربوط به دوره‌ی پیش از اسلام است، ولی به علت محدودیت در کاوش‌ها مشخص نیست متعلق به کدام یک از دوره‌های تاریخی است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ساخت بنای این مسجد متعلق به دوران حکومت عمرولیث صفاری، دومین فرمانروای سلسله‌ی صفاریان یعنی بین سال‌های ۲۶۵ هجری قمری تا ۲۸۷ هجری قمری است. بنای این مسجد در طول حیات خود بارها مرمت شده است که بسیاری از این مرمت‌ها قدمت قابل توجهی دارند.


مقالات بیشتر درباره شیراز :


مسجد جامع عتیق شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد عتیق و حافظ

یکی از نکات قابل توجه در مورد مسجد عتیق ارادت حافظ نسبت به آن بوده که بارها در اسناد تاریخی به آن اشاره شده است. امین احمد رازی -تذکره‌نویس و ادیب ایرانی قرن یازدهم هجری و نویسنده کتاب چهار جلدی هفت اقلیم- از جمله افرادی به شمار می رود که در این باره سخن گفته است. وی در سال ۱۰۱۰ هجری قمری در بخشی از کتاب هفت اقلیم خود مفصل درباره حافظ سخن می گوید و می گوید مسجد عتیق مسجدی بوده که حافظ شیرازی هر شب جمعه به آن می رفت و قرآن تلاوت می کرد.

برخی از محققان ادبی با استناد به اینکه حافظ از طریق مشاغل دیوانی (حکومتی) هزینه های خود را تامین می کرده است بر این باورند که این شاعر از طرف شاه اسحاق اینجو، مسوولیت خدایخانه را بر عهده داشته و به همین دلیل در این عمارت حضور می یافته است.

البته حضور بزرگان در این مسجد محدود به حافظ نبوده است و در قرن معاصر، شهید محراب آیت الله دستغیب به مدت چهل سال در این مسجد منبر و مجلس داشتند.

مسجد جامع عتیق شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز

نکات و افسانه هایی در مورد مسجد عتیق

مردم معتقدند که در زیر خدایخانه اژدهای خفته (عصای موسی) قرار داشته است.

بسیاری بر این باورند که قبله قبل از تغییر به سمت این مسجد بوده است و به آن مسجدالاقصی نیز می‌گویند.

گفته می شود که این مسجد در گذشته آتشکده بوده و تغییر کاربری داده است.

می گویند عیسی در این مسجد به همراه میکائیل و اسرافیل نزول کرده است.

مساجد دیگری نیز در ایران وجود دارند که با نام عتیق شناخته می شوند؛ مانند مسجد عتیق تهران و مسجد عتیق اصفهان.

در دوران پهلوی مسجد جامع عتیق مهم ترین پایگاه حضرت آیت الله دستغیب (ره) و مردم انقلابی شیراز به شمار می رفت.

این مسجد در دوره های متعدد در اثر زلزله رو به ویرانی نهاده و مرمت شده است.

مسجد جامع عتیق شیراز
مسجد جامع عتیق شیراز

راه دسترسی

آدرس: استان فارس، شیراز، ضلع جنوب شرقی شاهچراغ

اگر قصد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را دارید از اتوبوس هایی استفاده کنید که از خیابان لطفعلی خان زند می گذرند. بین بلوار زینبیه و چهارراه مشیر پیاده شوید. نزدیک ترین ایستگاه مترو به مسجد عتیق ایستگاه زندیه است و از آنجا باید با استفاده از تاکسی یا اتوبوس به این جاذبه برسید.

مسیر مسجد جامع عتیق شیراز برروی نقشه


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *