تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, کرمان

مسجد جامع کرمان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مسجد جامع کرمان

در این مقاله از قسمت معرفی جاهای دیدنی ایران قصد داریم یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبای کرمان یعنی مسجد جامع را به شما معرفی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری در کنار میدان مشتاقیه (شهدا) و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان قرار دارد و از جمله مساجد چهار ایوانی محسوب می شود که دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان است این مسجد در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا نهاده گردیده است.

مسجد جامع از نظر معماری و هنری مخصوصاً در بخش سردر شرقی دارای چنان ارزش هایی است که پوپ باستان شناس معروف، آن را از مفاخر معماری اسلامی ، ایرانی و زمینه بالندگی این سرزمین می داند. این مسجد دارای سه درب در ضلع های شمالی و شرقی و غربی است.علاوه برکاشی کاری ها ، مقرنس کاری ها ی سردر شرقی نیز اهمیت دارد. در جوار زیبایی های چشم نوازی که پیچک ورودی درب شرقی دارد و از سنگ با روکش گچ و روی کاشی های کوچک نصب شده و نیز آیاتی که در جوار آن نقش بسته است ، به قسمت دیگری از کاشی کاری معرق محراب باید اشاره کرد که در ضلع غربی واقع شده است. در طراحی این بخش از رنگ زرد استفاده شده و حاشیه محراب نیز سنگ مرمر است که مخصوصاً با خطوط زیبایی که بر آن نقش بسته ، شکوه خاصی ایجاد نموده است.پشت محراب ضلع غربی، مرقد شاعراهل بیت ملابمانعلی راجی کرمانی قرار دارد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
مسجد جامع کرمان
مسجد جامع کرمان

در بخش غربی مسجد ایوانی است که بنای اصلی آن متعلق به دوره آل مظفر است ولی در دوره های بعدی تعمیراتی در مسجد صورت گرفته است از جمله تعمیرات و الحاقاتی که در دوره صفوی ( شاه عباس دوم ) انجام یافته ، قسمتی از بدنه محراب مسجد است. مسجد با نقشه چهار ایوانی ساخته شده و دارای سردری رفیع و باشکوه ، ایوان ، شبستان ، مناره و صحنی بسیار زیبا می باشد. سردر بزرگ و بلند با کاشیکاری جالب آن ، شباهت زیادی با مسجد جامع یزد دارد. در طرف دری که از خیابان مظفری وارد مسجد می شوند. سنگی بسیار عالی و شفاف به دیوار نصب است که به سنگ آینه شهرت دارد. این مسجد از یک صحن به ابعاد 84 ×47 × 56/66 متر و چهار ایوان تشکیل شده که امروز صحن آن وسیع تر گردیده است. در ایوان ضلع غربی محراب بسیار عالی و زیبائی موجود است که حاشیه بالای آن از سنگ مرمر سبز با خطوط بسیار شیوا و دلنشین منقوش و حجاری شده و در انتهای خطوط قرآنی چنین رقم زده شده ” عمل خواجه…  معمار اصفهانی “.
ساختمان مسجد برطبق اصول قرینه سازی ، دوایوان بزرگ تابستانی و زمستانی دارد. ارزشمند ترین بخش بنا کارشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد می باشد. دراین مسجد انواع کاشی های معرق ، هفت رنگ ساده و چند رنگ کار گردیده است.
دراین بنای باشکوه مقرنس گچ بری شده در هشتی یک یاز ورودی ها و محراب مقرنس شده با کاشیکاری بسیار ظریف معرق و نیز مقرنس های معرق شده ورودی اصلی را می بینیم.

مسجد جامع کرمان
مسجد جامع کرمان

حوادث تاریخی در این مسجد

مسجد جامع کرمان در طول تاریخ شاهد حوادث گوناگونی بوده که بعضی از انها به عنوان مقطعی از تاریخ به شمار می روند به همین دلیل دچار آسیب های گوناگون شده و بارها نسبت به بازسازی آن اقدام گردید از آن جمله شلیک گلوله هایی در دوره آقا محمد خان قاجار است. به موجب خطوطی که در بالای مناره و گلدسته منقوش است ، محمد تقی خان درانی حاکم کرمان در عصر زندیه به سال ۱۱۷۶ ه ق بخش هایی از این مسجد را تعمیر نموده است. پیش از این تاریخ نیز در عهد شاه عباس دوم ، شاهرخ نامی به مرمت مسجد پرداخته است. در ایوان بزرگ مسجد به نام شخصی برمی خوریم که خود را عنایت الله بن نظام الدین معمار اصفهانی معرفی کرده و در حجاری ها ، کاشی کاری ها ، و تعمیرات این مجموعه نقش داشته است. در مهر ماه سال ۱۳۵۷ و جریان انقلاب عوامل حکومتی در رابطه با فعالیتهای انقلابی مردم شهر کرمان ، مسجد جامع شهر کرمان را به آتش کشیدند و عده ای را کشتند. این رخداد ، بعد از وقوعش تاثیر مستقیم و بارزی در جریان مبارزات مردم کرمان و حتی استانهای دیگر کشور در جریا ن انقلاب داشت.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *