تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مسجد زیرک استانبول

در این مقاله از مجموعه مقالات قسمت جاهای دیدنی ترکیه سفری به استانبول خواهیم داشت و در آن یکی از جاذبه های بسیار زیبا به نام مسجد زیرک را مورد بررسی قرار خواهیم داد و آن را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

مردم مسلمان ترکیه به علت اعتقادات دینی و احترام به ادیان الهی دیگر، آثار باستانی را کماکان محفوظ نگه داشته اند. در نتیجه کشور ترکیه نسبت به کشورهای دیگر از این لحاظ دارای امتیاز خاصی می باشد. محبوب ترین دیدنی های استانبول برای گردشگران تور استانبول، کاخ ها، مسجدها، کلیساها و قصرهایی است که قدمت آن ها به امپراطوری رومی ها، بیزانس و دوره ی عثمانی ها می رسد.

مسجد زیرک استانبول ازجمله مساجدی است که بازدید از آن مثل خواندن کتاب تاریخ ۱۵ قرن گذشته است کلیسایی باستانی که درگذر زمان بارها تغییر نام داده است و به مسجد تبدیل گردیده است در این مکان خانه خداست گاهی در ماهیت صومعه گاهی به طور کلیسا و اینک در چهره یک مسجد زیبا در دل یکی از زیباترین شهرهای دیدنی دنیا.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تاریخچه مسجد زیرک استانبول (Molla Zeyrek Camii)

مسجد زیرک استانبول در ابتدای صومعه ای بوده است به نام صومعه Pantokrator که به وسیله ی ایرنه همسر پادشاه وقت در سال ۱۱۱۸ میلادی بنا گذاشته گردیده است ایرنه در سال ۱۱۲۴ وفات یافت و اتمام ساخت بنا راندید اما همسرش، امپراتور یانیس کامننوس، کار نیمه تمام اورا به پایان رساند که شامل کلیسا و خانه ای برای سالمندان و بیمارستان بود بعد از اتمام پروژه ایرنه ساخت کلیسای دوم در مجاورت آن شروع گردید. در سال ۱۱۳۶ امپراتور یانیس درگذشت و در کنار همسرش ملکه ایرنه در همین کلیسا دفن شد.

این بنا در طی ۵۷ سال با هدف اهداف گوناگون مورداستفاده قرارگرفته است، وقتی که استانبول پایتخت امپراتوری کاتولیک شرقی بود از این بنا به عنوان کاخ و یا مهمان سرا نیز استفاده می گردیده است.

در سال ۱۲۰۴ صومعه به وسیله ی کشیش های کاتولیک مصادره شد؛ صومعه و کلیسا غارت شد و خیلی از کالاهای ارزشمند به کلیسای سنت مارک در ونیز برده شدند. اضافه بر این، صومعه تبدیل به محلی برای نگهداری تبعیدشدگان گردید از جمله تبعیدی های مستقر در این مکان می توان به گنادیوس شولاریوس، که مخالف وحدت کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک بود، آخرین امپراتور روم شرقی بود و همچنین کنستانتین اشاره نمود.

بعد از فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳، به وسیله ی عثمانی ها ساختمان های صومعه به مدرسه تبدیل شد و این کلیسا با دستور سلطان عثمانی به مولا زیرک مهمت افندی که از دانشمندان بزرگان دوران بود تبدیل به مدرسه و حوزه علمیه شد و تغییر کاربری پیدا کرد در این مدرسه افراد بسیاری تحت تعلیم و آموزش قرار گرفتند تا اینکه پس از سال ها مدرسه تعطیل شد و کلیسا و صومعه به مسجد تبدیل گردید، امروزه فقط قسمت جنوبی بنا به عنوان مسجد استفاده می شود.

به علت وجود مجسمه های باروک در ساختار معماری، و بازسازی خوب بنا در قرن هجدهم و در سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰ مسجد زیرک استانبول در فهرست میراث جهانی به وسیله ی یونسکو در سال ۱۹۸۶ به ثبت رسیده است. مقبره افراد مشهوری از دوره بیزانس مثل امپراتورها، ملکه، کشیشان بزرگ در این مسجد قرار دارد. مسجد زیرک استانبول یک مجموعه کامل از آرامگاه، کلیسا، مسجد و مدرسه است و آثار معماری تمام دوران در آن دیده می شود.

مسجد زیرک استانبول
مسجد زیرک استانبول

معماری مسجد زیرک استانبول (Molla Zeyrek Camii)

معماری مسجد زیرک متعلق به معماری بیزانسی (روم شرقی) است. این بنا از سه کلیسا ایجاد شده است که بعدها به وسیله ی معمار حسین آقا یکی از سالن ها به مسجد تبدیل شد. بنای مسجد دارای یک گنبد مرکزی و گنبدهای کوچک پیرامونی است که گنبد اصلی بر روی ستون هایی قرارگرفته است که بار اصلی ساختمان را تحمل می کنند. متر یال اصلی ساختمان آجر هست ساختمان به رنگ سرخ رنگ هست و به وسیله ی چند پنجره های مشبک سفیدرنگ تزیین گردیده است. در مسجد زیرک تنها یک مناره اجری با کلاهک مخروطی و بالکن موذن موجود است. داخل مسجد نیز مثل تمام مساجد عثمانی با کتیبه های قرآنی و اسلامی و کاشی های زیبا مزین گردیده است. نمای خارجی مسجد بیشتر سبک معماری رومی و باروک است و این تلفیق در معماری ناشی از مرمت های پی درپی درگذشته بوده است.

مقالات بیشتر بخوانید:

بازدید از مسجد زیرک استانبول (Molla Zeyrek Camii)

مسجد زیرک در منطقه تاریخی فاتیح شهر استانبول قرار گرفته است این مسجد در نزدیکی خیابان آتاترک قرار گرفته است در این منطقه آثار تاریخی بسیار زیادی موجود است و در تور استانبول می توان با حضور در محل فاتیح خیلی از این بناهای تاریخی را بازدید کرد. از مهم ترین بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری اطراف مسجد زیرک می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • میدان قیزتاسی
  • مسجد فاتیح
  • بازار بزرگ استانبول
  • مسجد شاهزاده
  • بنای تاریخی زیرک
  • زیارتگاه سید حسن پاشا
  • گورستان تاریخی مهمت امین
  • مجموعه تاریخی گل
  • بنای آبی والنس
  • عمارت تاریخی غضنفر آقا
  • مسجد جدید استانبول
  • مسجد نور عثمانیه

و ده ها مکان دیدنی دیگر در اطراف این مسجد کافه های زیبای سنتی وجود دارند که شما می توانید در آن ها خود را نوشیدن یک چای داغ ترکی دعوت کنید.

مسجد زیرک استانبول
مسجد زیرک استانبول

دسترسی به مسجد زیرک استانبول (Molla Zeyrek Camii)

مسجد زیرک در منطقه ای که ازنظر اقتصادی و گردشگری بسیار پویا است قرار گرفته است در این منطقه به دلیل وجود مراکز تجاری زیاد و تراکم جمعیتی از نظر حمل ونقل عمومی بسیار غنی هست و شما هرکجای شهر استانبول که اقامت داشته باشید در طی تور استانبول می توانید با استفاده از اتوبوس های شهری، تاکسی و تراموا و مترو به مسجد زیرک زیبا برسید. نزدیک ترین ایستگاه مترو Vezneciler هست و اتوبوس هایی که در خیابان آتاترک تردد می کنند می توانید در ایستگاه آن کاپانی پیاده شده و به مسجد زیرک بروید.

آدرس مسجد زیرک استانبول (Molla Zeyrek Camii)

Zeyrek Mh., 34083 فاتح/استان استانبول، ترکیه


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *