تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان, ایران

مناره چهل دختران | یکی از مناره های آجری و تاریخی اصفهان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

مناره چهل دختران

در این مقاله از معرفی جاذبه های اصفهان تصمیم گرفتیم مناره چهل دختران را به شما معرفی کنیم که یکی از مناره های تاریخی بسیار زیبا، دیدنی و محبوب میان گردشگران است آشنا کنیم، پس اگر برنامه سفر به اصفهان را دارید تا انتهای این مقاله با مجله تاپ تراول همراه شوید.

 مناره چهل دختران که به گارلند نیز معروف است به سده ی 6 هجری قمری مربوط می شود. این مناره در اصفهان، میدان قدس (طوقچی)، خیابان سروش قرار دارد.

مناره چهل دختران که در محله کهن جویباره اصفهان قرار دارد یکی از پنج مناره قدیمی ایران است که تاریخ ساخت آن بنا به آجر نوشته های روی آن به سال ۵۰۱ هجری قمری بر می گرد. این بنا در دوره پادشاهی سلطان محمد بن ملکشاه سلجوقی ساخته گردیده است که ارتفاع آن نزدیک به ۳۰ متر می باشد. منار چهل دختران با هویت ترین منار و تنها منار کتیبه دار منفرد اصفهان شناخته می شود که در برگیرنده ارزش های هنری و تاریخی است.
منار چهل دختران، به شماره 231 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده  است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تزئینات مناره چهل دختران

تزئینات این مناره آجری است و به سه کتیبه مزین است که دو تای آن به خط کوفی و یکی به خط نسخ است، مناره چهل دختران در محله جوباره قرار گرفته است.
این مناره رفیع که از آجر ساخته شده میله ای مدور به ارتفاع ۲۴ متر است که با پایه جمعاً ۲۹ متر ارتفاع دارد. اولین کتیبه که به خط کوفی است شامل آیات ۲، ۳ و ۴ از سوره طه است. کتیبه دیگر که به خط نسخ است، شامل عبارات مذهبی است که بخش هائی از آن محو گردیده است. سومین بخش که به خط کوفی است تاریخ ۵۰۱ هجری را برخود دارد. اکثر پژوهشگران ارزش اصلی کتیبه های این مناره را در خط نسخ آن می دانند چرا که این ویژگی منار چهل دختران را منحصر بفرد کرده است.

در کتیبه نام واقف آن ابی الفتح نهوجی است و سال ساخت آن نیز ۵۰۱  ه.ق است. این کتیبه به خط عربی و در ۶ سطر است. بد نیست بدانیم این مناره از دارایی سپهسالار آبی الفتح نهو جی به علت نزدیکی به در گاه خدا بنا گردیده است.

مناره چهل دختران اصفهان
مناره چهل دختران اصفهان

تاریخ ساخت

برخلاف سایر منارهای تاریخی موجود در اصفهان که اطلاعات دقیقی از سازندگان و سال ساخت آ نها در دسترس نیست، نام سازنده و سال ساخت منار چهل دختران به روشنی بر روی آن ثبت گردیده است از اینرو، در شهر منار های تاریخی، منار چهل دختران با هویت ترین منار و تنها منار کتیبه دار منفرد شناخته می شود که دربرگیرنده ارزش های هنری و تاریخی می باشد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۵

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *