تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان

منار جنبان اصفهان ، یکی از مشهور ترین آثار تاریخی | Manar Jonban 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

منار جنبان اصفهان

در این بخش از معرفی جاهای دیدنی اصفهان ، شما را با منار جنبان اصفهان که یکی از آثار تاریخی و حیرت انگیز این شهر می باشد آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

مختصری درباره منار جنبان بدانید : 

یکی از آثار تاریخی این شهر است که عارفی به نام «عمو عبدالله کارلادانی» در آن به خاک سپرده شده‌است. نکته قابل توجه دربارهٔ این بنای تاریخی این است که با حرکت دادن یک مناره، مناره دیگر نیز به حرکت و جنب و جوش می‌آید و لازم است ذکر شود هر مناره دارای پهنای نه متری و بلندای هفده متری می‌باشد.

منارجنبان یکی از مشهور ترین آثار تاریخی ایران است که در خیابان آتشگاه، در فاصله شش کیلومتری غرب شهر اصفهان و در مسیر اصفهان به نجف آباد، در محله ‌ای به نام کارلادان واقع شده ‌است. منار جنبان بنایی است کهن، به صورت یک بقعه و دو مناره که بر فراز مقبره عارفی گمنام به نام عمو عبدالله کارلادانی، بنا شده و بر اساس تاریخ سنگ نوشته، این مقبره در سال ۷۱۶ هجری قمری ساخته شده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی
منار جنبان اصفهان
منار جنبان اصفهان

علت حرکت منارجنبان

بر خلاف تصور عموم مردم و افرادی که برای اولین بار نام منارجنبان را می شنوند، این بنا تنها مناره هایش تکان نمی خورد بلکه با لرزاندن یک مناره، تمامی بنا به لرزش در می آید. علت تکان خوردن بنای منارجنبان پدیده تشدید یا زئوناس است. به بیان ساده تر می توان گفت که مولکول های هر جسمی در حال تحرک هستند، برخی متحرک تر و برخی کم جنب و جوش تر.

کافی است تکانی به آن بدهیم و نیرویی وارد کنیم تا به جنب و جوش بیافتند. با تکان دادن یک مناره، مناره دیگر که کاملا شبیه به آن یکی است هم می جنبد و نیروی وارد شده بر یک مناره در تمامی ساختمان پخش می شود و همه بنا را به لرزه می اندازد.

منار جنبان
منار جنبان

وجود مصالح ساختمانی سبک در قسمت بالایی ساختمان، ارتفاع کم مناره ها، وجود فاصله بین هر مناره با ساختمان، کلاف های چوبی که در قسمت بالا و پایین هر یک از دو مناره به کار رفته اند، همه و همه دست در دست هم داده اند تا مناره های منارجنبان سالیان متمادی متحرک باشند.

اما به دلیل عظمت بنا و میزان کم تکان خوردن آن، دیدن لرزش همه نقاط، کار دشواری است و تنها جنبش مناره ها به آسانی دیده می شوند، آن هم بیشتر به دلیل آن که روی هر یک زنگوله هایی نصب شده که حرکت را به وضوح نشان می دهند.

منار جنبان اصفهان
منار جنبان اصفهان

به همین دلیل شاید برخی تردید داشته باشند که به راستی همه بنا تکان می خورد یا نه. مسوولان این بنا تدبیری برای این مشکل اندیشیدند و در نقاط مختلف منارجنبان نشانه هایی قرار دادند که دیدن حرکت بنا را برای بازدیدکنندگان آسان تر کنند. که با هم این علامت ها را نظاره می کنیم.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *