تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
یزد

آشنایی با منطقه غربالبیز مهریز ، یزد | Yazd 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

منطقه غربالبیز مهریز

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با منطقه غربالبیز مهریز یزد آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

منطقه تاریخی غربالبیز در مهریز یزد را می توان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این استان و مقصد خوبی برای تکمیل ایرانگردی دانست. بنای باستانی غربالبیز در زمینی به وسعت حدود 2200 متر مربع ساخته شده و برای نفوذ ناپذیری آن، دور تا دورش خندقی کنده شده است. بخش اصلی ساختمان در ضلع جنوبی آن واقع شده و شامل دو ایوان ، دو دالان و یک پستو در پشت آن است . براساس مطالعات انجام شده، این بنا، یک بنای مذهبی متعلق به دوران هخامنشی است .

غربالبیز در زمینی به شکل ذوزنقه ای شکل ساخته شده و عمده مصالح به کار رفته در آن خشت خام است البته در قسمت ‌هایی از آن از سنگ نیز برای استحکام بیشتر بنا استفاده شده است. غربالبیز از نخستین مجتمع ‌های زیستی انسان در منطقه است.

منطقه غربالبیز مهریز


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

طبق شواهد باستان‌‌شناسی، بنای باستانی غربالبیز قدیمی‌‌ترین اثر باستانی استان یزد و تنها بقایای باستانی شناخته‌شده مربوط به دوره اشکانی در مرکز ایران می‌باشد. در این سازه، قدیمی‌ترین نمونه‌های سه عنصر مهم از معماری ایرانی برای اولین‌بار مشاهده گردیده است که عبارتند از خندق و درگاهی و نقشه مدور.

غربالبیز تفرجگاه طبیعی و تاریخی در یزد است. در کنار غربالبیز یک چشمه هم وجود دارد. این چشمه از مناظر کوهستانی جذاب مهریز است که در دامنه کوهی به همین نام قرار گرفته است. این چشمه به صورت یک فرورفتگی طبیعی است و هر ساله در اوایل بهار آبی گوارا و زلال از کوه های منطقه جاری می ‌شود و در این فرو رفتگی می ‌ریزد و به دریاچه ای طبیعی تبدیل می ‌شود.

منطقه غربالبیز مهریز

 این منطقه در حقیقت ییلاق یزد و مهریز است. این چشمه به دلیل چشم اندازهای منحصر به فرد، هوای مناسب، امکان اسکان، دسترسی به شهر و امکانات رفاهی و … مکان بسیار مناسبی برای گذراندن روزهای تعطیل نوروز است. ضمن اینکه از کنار این چشمه باستانی تا دیگر بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و گردشگری شهرستان مهریز و برخی دیگر از شهرستانهای استان یزد فاصله ای نیست و به راحتی قابل دسترسی است.

این چشمه در فهرست آثار ملی ثبت شده است.برخی دلیل نامگذاری چشمه غربالبیز را چگونگی جوشش آب از حفره ها و لابلای سنگ ها می دانند و گروهی دیگر، بافت مشبک و اسفنج گونه سطح زیرین دریاچه را شبیه غربال دانسته اند. در هر دو صورت، جریان آب این چشمه همچون عبور از منافذ یک غربال است.

منطقه غربالبیز مهریز

   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *