تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

موزه آبگینه و سفالینه تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه آبگینه و سفالینه تهران

در این مقاله از مقالاتجاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای تهران یعنی موزه آبگینه و سفالینه را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا و دیدنی محسوب می شود. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

در صورتی که در پی موزه گردی متفاوت در تهران هستید، پیشنهاد ما به شما یکی از برترین موزه های ایران، موزه آبگینه و سفالینه تهران است، موزه ای که مجموعه ای کم نظیر از آثار سفال و شیشه در ایران را در خود جای داده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

مقالات بیشتر بخوانید:


موزه آبگینه یکی از موزه های شهر تهران است. این بنا خانه ای تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان سی تیر جای گرفته است.

موزه آبگینه و سفالینه های ایران در تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 55  قرار گرفته است. موزه آبگینه و سفالینه های ایران، موزه تخصصی شیشه و سفال است. این ساختمان که در باغی به وسعت بالغ بر 7 هزار مترمربع قرار دارد و در دو طبقه و 5 تالار ساخته گردیده است. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی قرار دارد.

موزه آبگینه و سفالینه تهران
موزه آبگینه و سفالینه تهران

معماری موزه آبگینه وسفالینه :

ساختمان موزه آبگینه به خودی خود می تواند برای علاقه مندان دیدنی باشد. این مجموعه تا 1330 خانه و محل کار قوام السلطنه بود و پس از آن مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت. پس از آن، به ترتیب سفارت افغانستان، بانک بازرگانی و در سال 1355 با همکاری مهندسان ایرانی و اتریشی تغییرات آن آغاز شد. طرح های در و پنجره های نفیس که بسیار خوب نگهداری شده اند، یادآور معماری عصر سلجوقی است.

این خانه هر چند با تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی ساخته و پله های آن به سبک روسی طراحی شده اند اما در جای جای آن، هنر استادکاران ایرانی به چشم می خورد، در منبت کاری های درها و پله ها، در گچ بری های سقف ها و ستون ها و آیینه کاری هایی که به این خانه حال و هوای کاملا ایرانی داده اند. بعد از انقلاب در سال 1368 به آینه کاری های طبقه دوم قسمت هایی اضافه شده که در آن ها مضامین مذهبی و انقلابی به چشم می خورد.

موزه آبگینه و سفالینه تهران
موزه آبگینه و سفالینه تهران

از بارزترین ویژگی های طراحی داخلی موزه آبگینه باید به طراحی منحصر به فرد ویترین ها و ایده های ابتکاری که هولاین، طراح اتریشی آن، در این زمینه به کار گرفته اشاره کرد. ویترین هایی که گاه با الهام از ستون های تخت جمشید، گاه با الهام از کاخ تچر داریوش هخامنشی و گاه با الهام از کعبه زرتشت در نقش رستم طراحی شده اند و در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد هستند. تزیینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله ها است و آجر کاری نما که در 50 نوع است.

قسمت های موزه آبگینه و سفالینه :

موزه شامل قسمت های اداری (زیر زمین)، دبیرخانه و ریاست (طبقه بالا) است. کتاب خانه نیز، واقع در ضلع شمال غربی، شامل 4000 جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه های باستان شناسی، تاریخ و هنر است. در ضلع شمالی محوطه، بناهایی برای کامل شدن مجموعه در دست احداث است که در طبقه اول کلاس های آموزشی و در طبقه دوم نمایشگاه موقت قرار دارد.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *