تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

موزه ایران باستان تهران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه ایران باستان تهران

در این مقاله از بخش جاهای دیدنی ایران در مجله گردشگری تاپ تراول در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در تهران آشنا کنیم. این جای دیدنی که موزه ایران باستان نام دارد یکی از جاهای دیدنی تهران می باشد. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

یکی از راه هایی که می توان با استفاده از آن، تاریخ را در کشور نگه داشت، از آن پاسداری کرد و به نسل های بعد و دیگر ملت ها و تمدن ها شناساند، برپایی موزه های مختلف و جذاب است. امروز در سفری می خواهیم به بزرگترین، قدیمی ترین و غنی ترین موزه ایران سری بزنیم و با آثار و اشیایی که از پیش از تاریخ تا دوره قاجار در این کشور وجود داشته است آشنا شویم.


مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

موزهٔ ایران باستان، اولین موزه ایران، در ابتدای خیابان 30 تیر، در بخش غربیِ میدان مشق تهران در خیابان سی تیر جای دارد. ساخت این موزه در 21 اردیبهشت سال 1313 خورشیدی به دستور رضا شاه ممتوسط معمار فرانسوی، آندره گُدار، شروع شد. ساختمان موزه در سال 1316 به اتمام رسید و موزه برای بازدید عموم افتتاح شد.

برای اولین بار پیشنهاد ایجاد مکانی به نام موزه توسط مرحوم مرتضی قلی هدایت ملقب به صنیع الدوله عنوان شد.

در سال 1306 خورشیدی امتیاز بدون قید و شرط طرف باستان شناسان فرانسوی در ایران لغو گردید. به آنها اجازه داده شد تنها در شوش به حفاری بپردازند. همچنین از آنجا که ایران تصمیم گرفته بود تا موزه و کتابخانه ملی تاسیس نماید، لذا امتیاز طراحی و اجرای آن به فرانسویان داده شد. به همین منظور آندره گدار مهندس فرانسوی در سال 1308 خورشیدی 1929 میلادی برای تاسیس موزه و کتابخانه به ایران آمد و رسماً کار خود را شروع کرد.

موزه ایران باستان تهران
موزه ایران باستان تهران

مشخصات معماری موزه

از آنجایی که طرح و نقشهٔ یک موزه باید با موضوع و اشیای داخل آن ارتباط و هماهنگی داشته و با تاریخ و هنر آن سرزمین مرتبط و پیوسته باشد از این نظر، نما و سردر ورودی موزه به سبک نمای ایوان کسری ساخته شد. (ایوان کسری نام کاخ شناخته شدهٔ شهر تیسفون پایتخت دولت ساسانی است که ایوان آن 35 متر بلندی، 50 متر پهنا و 25 متر ژرفا دارد). رنگ آجرها نیز به همین منظور به رنگ سرخ تیره تعیین شده تا نمایانگر معماری عصر ساسانی باشد. بنای موزه حدود 11٬000 متر مربع است که ساختمان اصلی آن در سه طبقه ایجاد گردیده است.

معمار این ساختمان آندره گدار معمار فرانسوی بوده است که در طراحی آن کاخ کسری در شهر تیسفون در دوران ساسانی را در ذهن داشته است. آغاز ساخت آن سال 1314 خورشیدی است که در مدت دو سال عملیات ساختمانی آن متوسط حاج عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی تکمیل و در سال 1316 خورشیدی رسماً گشایش یافت.

موزه ایران باستان تهران
موزه ایران باستان تهران

مشخصات موزه ملی

هم اکنون موزه ملی ایران شامل دو موزه ایران باستان و دوران اسلامی است. این موزه در زمینی به مساحت 18000 متر مربع و با حدود سیصد هزار شی باستانی مهمترین موزه کشور محسوب شده و در رابطه با فرهنگ وهنر ایران غنی ترین موزه جهان به حساب می آید. موزه ملی ایران آثار مربوط به دوران مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی ایران را در خود جای داده است که قدیمی ترین آثار آن حدود هشت هزار سال قدمت دارد.

موزه ایران باستان دارای مجموعه های غنی از آثار باستان شناسی است که کهن ترین آنها مربوط به دوره پارینه سنگی (بین یک میلیون تا حدود 12 هزار سال پیش) و جدید ترین آثار آن مربوط به دوره ساسانی با قدمت بیش از 1500 سال است. در موزه ایران باستان دو بخش اصلی موجود است که متناسب با تقسیم بندی ادوار فرهنگی و گاه نگاری مصوب باستان شناختی، تحت عنوان بخش پیش از تاریخ و بخش تاریخی معرفی گردیده است.
در طبقه همکف موزه ایران باستان، سفالینه ها و اشیا نفیسی به نمایش گذاشته شده متعلق به ادوار مختلف تاریخ از دوره معاصر تاهزاره هشتم قبل از میلاد مسیح.از الهه باروری تا اولین انیمیشن در جهان ( تصویر متحرک یک بز کوهی ) از تندیسهای شاهان ، تا آدمهای نمکی و از مراسم اهدا هدایا تا مراسم دینی همه و همه را در این مجموعه با ارزش میتوان دید.

موزه ایران باستان تهران
موزه ایران باستان تهران

قدیمیترین دست ساخته بخش پارینه سنگی در سالن ایران باستان که از سنگ کوارتز یا در کوهی ساخته شده اند، مربوط به حوزه رودخانهٔ کشف رود در شرق مشهد هستند، که بیش از یک میلیون سال قدمت دارند. از دیگر مجموعه های قدیمی این بخش دربند و گنج پر مربوط به استان گیلان و شیوه تو در نزدیکی مهاباد است که حدود هفتصد تا دویست هزار سال قدمت دارند. از دوره های پارینه سنگی میانی و جدید نیز آثار جالب توجهی در سالن موزه به چشم می خورد که بین دویست هزار تا حدود دوازده هزار سال قدمت دارند. از دوره پارینه سنگی میانه که همزمان با حضور انسان نئاندرتال در ایران است ابزارهای ساخته شده از سنگ آتش زنه و بقایای سنگواره جانوران مربوط به غارهای منطقه زاگرس و فلات مرکزی ایران از جمله غارهای بیستون و خرم آباد به نمایش در آمده است.
تعدادی از اشیای به نمایش درآمده در بخش پیش از تاریخ سالن متعلق به تمدن عیلام است. از تمام دوره های عیلامی آثار هنری فراوانی برجای مانده، خصوصاً از دوره عیلام میانه که یکی از پرشکوهترین ادوار سه گانه دوره عیلامیها است. معبد چغازنبیل یکی از مهم ترین بقایای معماری این دوره است که آثار قابل توجهی مانند پیکره گاو با کتیبه، لوله های شیشه ای، آجرنوشته ها و کلون در از آن به دست آمده که در سالن به نمایش درآمده است. لوله های شیشه ای چغا زنبیل از جمله قدیمی ترین نمونه های شیشه در ایران است.
آثار قابل انتساب به دوره ماد در سالن موزه از مکانهای باستانی نوشیجان، حسنلو، گودین و باباجان به دست آمده اند. در این دوره ساخت اشیا آهنی گسترش یافت که از نمونه های بارز آن در سالن می توان به اشیا حسنلو اشاره کرد. در این دوره سفالینه های لعابداری زیبایی ساخته می شد که یک نمونه جالب توجه آن تنگ لعابدار زیویه است نقش دو بز را در دو سوی یک گل لوتوس به نمایش گذاشته است.

موزه ایران باستان تهران
موزه ایران باستان تهران

آثار باشکوه دوره هخامنشی از نمونه های برجسته موزه ایران باستان هستند که بازتاب هنر غنی این دوره است.

موزه ملی ایران دارای ده بخش پژوهشی و یک کتابخانه و مرکز اسناد است:

  • بخش پارینه سنگی
  • بخش پیش ازتاریخ
  • بخش تاریخی
  • بخش اسلامی
  • بخش مهر و سکه
  • بخش مرمت
  • بخش کتیبه ها
  • بخش سفال
  • بخش استخوان شناسی
  • کتابخانه و مرکز اسناد

نشانی موزه ایران باستان

خیابان امام خمینی، مجموعه تاریخی باغ ملی، خیابان پروفسور رولن شماره یک

 


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *