تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

موزه رضا عباسی تهران ☀️ موزه ای تاریخی و دیدنی 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه رضا عباسی تهران

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با موزه رضا عباسی تهران ، موزه ای از دوران ایران باستان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

موزه رضا عباسی (Reza Abbasi Museum) یکی از بهترین موزه‌های تهران محسوب می‌شود که به نام رضا عباسی، مشهورترین نقاش عصر صفوی نام‌گذاری شده است. با بازدید از این موزه با تاریخ و فرهنگ ایران از هزاره‌‌‌ اول پیش از میلاد تا عصر قاجار آشنا می‌شوید. در این موزه آثاری از نقاش بزرگ دوره صفوی، رضا عباسی نگهداری می‌شود. اشیای موزه بسیار متنوع هستند که شامل نقاشی‌ها، ظروف، تندیس‌ها، سردیس‌ها، سکه‌ها و… می‌باشند.

موزه رضا عباسی تهران

تاریخچه

این موزه در بزرگداشت یکی از نگارگران عصر صفویه نام گذاری شده است. ساختمان موزه در واقع متعلق به یک نمایشگاه مبلمان و دکوراسیون خانگی بود که به دلیل ویژگی‌های معماری و محل قرار گیری مورد توجه مسوولان وقت قرار گرفت و از صاحب اصلی خریداری شد.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

موزه رضا عباسی به طور رسمی در مهرماه سال ۱۳۵۶ به وسیله فرح پهلوی گشایش یافت اما درست یک سال بعد در آبان ماه سال ۱۳۵۷ تعطیل شد. در این دوره، از سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸، مدیریت موزه بر عهده آیدین آغداشلو بود.

پس از آن این موزه چند بار بازگشایی و تعطیل شد و سرانجام در ۱۵ بهمن سال ۱۳۷۹ برای پنجمین بار و پس از انجام بازسازی دوباره آغاز به کار کرد.در حال حاضر این موزه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اداره می‌شود. سرپرست کنونی موزه شهرام حیدرآبادیان است.

بخش‌های موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی یک ساختمان ۴ طبقه است که اشیای نفیس آن در ۵ تالار قرار دارند. در ادامه می‌خواهیم بخش‌های مختلف این موزه را نام ببریم و به طور خلاصه اشیای موجود در هر کدام را بررسی کنیم.

طبقه اول موزه ، تالار نگارگری

در طبقه اول موزه رضا عباسی می‌توانید آثار نگارگری و خطاطی را مشاهده نمایید. گفته می‌شود مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین اثر در این بخش، نمونه برگی از شاهنامه دموت از سده هشتم هجری می‌باشد. در این تالار آثار نقاشی استادانی مانند رضا عباسی و شاگردانش موجود می‌باشند.

رضا عباسی تأثیر بسیار مهمی در نقاشی به سبک ایرانی داشت که همین موضوع باعث شد نام موزه را به یاد ایشان انتخاب کنند. علاوه بر این آثار استادان خطاطی و خوشنویسی مانند میر عماد، عبدالمجید و… هم در تالار خوشنویسی و نگارگری نگهداری می‌شوند.

موزه رضا عباسی تهران

طبقه دوم موزه ، تالارهای آثار اسلامی

در طبقه دوم موزه رضا عباسی 2 تالار وجود که آثار اسلامی در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. تالار اسلامی 1 شامل آثاری از ابتدای دوره اسلامی تا دوره سلجوقی است و تالار اسلامی 2 شامل آثاری از دوره سلجوقیان، تیموریان، صفویه تا قاجار است. اکثر آثار به جامانده از دوره پس از اسلام از جنس سفال و شیشه هستند که در این آثار شما می‌توانید نشانه‌هایی از فرهنگ ایرانی را تماشا کنید.

موزه رضا عباسی تهران

طبقه سوم موزه ، تالار آثار پیش از اسلام

به عقیده بسیاری از بازدید کنندگان، طبقه سوم موزه رضا عباسی ، جذاب‌ترین بخش موزه است. در این طبقه می‌توانید آثار پیش از اسلام را مشاهده کنید که قدمت برخی از آن‌ها به سده‌های پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

اشیای ارزشمند در این قسمت شامل نیم تنه‌های کوچک ساخته شده از لاجورد، مجسمه‌هایی از حیوانات که با سنگ‌های ارزشمندی خلق شده‌اند، ریتون‌های زرین دوران هخامنشی، ظروف سیمین دوران ساسانی، جواهرات و مجسمه‌های دوران اشکانی و… می‌باشند.

موزه رضا عباسی تهران

دسترسی به موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی در منطقه هفت پایتخت قرار دارد. این موزه در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبه‌روی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی قرار دارد.

آدرس موزه رضا عباسی: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، شماره ۸۹۲

ساعت بازدید از موزه: در شش ماهه اول سال از ساعت 9 صبح الی 19 و در شش ماهه دوم سال از ساعت 9 صبح الی 17 است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه ورودی و ساعات بازدید در ایام خاص می‌توانید با شماره 02188513002 تماس بگیرید.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *