تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
مازندران

موزه عاج رامسر ، اولین موزه تخصصی عاج در ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه عاج رامسر

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با موزه عاج رامسر ، اولین موزه تخصصی عاج در ایران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

موزه عاج رامسر یکی از بخش های دیدنی کاخ موزه رامسر واقع در عمارت مادر محمدرضا شاه در کاخ مرمر واقع شده است. این موزه تخصصی ترین موزه عاج در خاورمیانه محسوب می شود که توسط هنرمندان جنوب شرق آسیا، آفریقا و هند ساخته شده اند.

موزه تخصصی عاج فیل با زیر بنای 578 متر مربع در دو طبقه بیش از 300 اثر ارزشمند و کم نظیر ساخته شده از عاج فیل را در معرض دید علاقه مندان قرار دارد. این موزه در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان اولین موزه تخصصی عاج در ایران و غرب آسیا ، در کاخ دو طبقه تاج الملوک که به «آتابای» نیز معروف است برپا شد.

موزه عاج رامسر


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در این مجموعه که تنها موزه‌ای است که از تمامی نقاط زیستگاه فیل‌ها آثار بسیاری در آن گردآوری شده ، آثار هنری بی‌نظیر و خیره‌کننده در زمینه هنر تراشکاری روی انواع عاج در بخش‌های مختلف مانند اتاق شمایل انسانی و غیر انسانی ، اتاق جنگ‌افزار‌ها و… در معرض نمایش است. آثار به نمایش درآمده در این موزه بالغ بر ۳۰۰ اثر ارزشمند است که توسط هنرمندان شرق، جنوب شرقی قاره آسیا و قسمتهایی از قاره آفریقا خلق شده اند.

تاریخچه موزه 

موزه عاج رامسر در کاخ موزه شهر رامسر قرار دارد. بر اساس شواهد و اسناد قدمت بنای موزه عاج رامسر نزدیک به ۹۰ سال است. این کاخ و باغ در شهر رامسر چندین جاذبه زیبای گردشگری شامل کاخ مرمر، موزه عاج و حمام قدیم را در خود جای داده است. این کاخ موزه در زمان سلطنت رضا شاه پهلوی احداث شده است.

ساخت این کاخ از سال ۱۳۱۲ شروع و در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسیده است. این کاخ در زمان محمدرضا شاه پهلوی صرفا جنبه تفریحی داشته است و همانطور که اسناد تاریخی نشان می‌دهد در گذشته در این بنا چندین تصمیم مهم کشوری گرفته شده است. بعد از انقلاب تا سال ۱۳۷۹ که کاربری این کاخ تغییر پیدا کرد و به کاخ موزه تبدیل گشت، بسته بود و در سال ۱۳۹۵ کاخ تاج الملوک در مجموعه کاخ و باغ رامسر به موزه عاج اختصاص یافت.

موزه عاج رامسر

معماری موزه 

موزه عاج رامسر که موزه تخصصی عاج فیل در ایران و غرب آسیا به حساب می آید در مجموعه کاخ موزه شهدای رامسر واقع شده است. این کاخ با شکوه که معماری بی نظیری نیز دارد به نام کاخ تاج الملوک یا بعبارتی به نام مادر محمد رضا شاه پهلوی نیز معروف بوده است.

از حیث معماری این کاخ بنایی دو طبقه است و زیربنای آن ۵۷۸ متر است. در مجموعه کاخ و باغ رامسر چندین کاخ قرار دارد و بنای کاخ موزه عاج در جوار کاخ مرمر واقع شده است. معماری این بنا بسیار با شکوه است و سبک معماری آن نشان از معماری کاخ های دوره پهلوی دارد.

در واقع معماری این بنا به سبک و سیاقی است که رضا شاه به آن علاقه داشته است، یعنی کاخی بزرگ و با شکوه که سقفی بلند و پنجره های متعدد دارد. در این کاخ چندین تالار نیز وجود دارد که هر کدام از آن ها ویژگی های مربوط به خود را دارند. سقف این کاخ نیز از حیث گچ بری، زیبایی و ظرافت در معماری بسیار زیبا و با شکوه است.

موزه عاج رامسر

دسترسی به موزه عاج

  • ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 9صبح تا 17:30عصر بجز شنبه ها
  • شماره تماس: 75 و 55225374-011
  • آدرس: مازندران، رامسر، خیابان شهید رجایی، جنب هتل رامسر، مجتمع فرهنگی موزه ای شهدای رامسر


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *