تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
یزد

موزه مارکار یزد ☀️ موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه مارکار یزد

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با موزه مارکار یزد ، موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

یزد در کشور با نام های شهر شیرینی، شهر بادگیرها و شهر زرتشتیان معروف است. شهر یزد همچنین به دلیل قرار گیری در جوار کویر مرکزی ایران، دارای آب و هوای گرم و خشک است. یکی از موزه های قدیمی و جاهای دیدنی یزد موزه مارکار است .موزه مارکار یزد در حقیقت موزه تاریخ و فرهنگ و هنر زرتشتیان این شهر محسوب می شود.

با بازدید از این موزه می توانید با زرتشتیان بیشتر آشنا شوید و از آداب و رسوم آنها مطلع گردید. موزه مارکار در بنایی با قدمت بیش از ۸۰ سال تاسیس شده است. سبک معماری خاص و منحصر به فرد این بنا سبب شهرت آن گشته است. در موزه مارکار، نور خورشید با بیشترین میزان خود، سبب روشنایی فضای داخلی می گردد. همچنین سبک معماری این موزه باعث شده تا فضای داخل بنا در فصل تابستان، خنک و در فصل زمستان گرم باشد.

موزه مارکار یزد


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

پشوتن جی دوسابایی مارکار چه کسی بود؟

این شخص ۱۸ آبان ۱۲۵۰ شمسی در خانواده‌ای ایرانی در بمبئی هند به دنیا آمد. مارکار درسش را در آموزشگاه الفستون خواند و بعد از آن در مرکز کارآموزی دینشاه سیلیستر به یادگیری امور دفتری مشغول شد. او علاقه زیادی به ایران داشت.

همین علاقه باعث شد زبان فارسی را یاد گرفته و سراغ گلستان سعدی و شاهنامه فردوسی برود. مارکار زمان زیادی را به مطالعه این کتاب‌ها پرداخت و آن‌ها را حفظ کرد. بعد از این‌که پشتون‌جی درسش را تمام کرد، به عنوان یک بازرگانی کارش را شروع کرد و توانست در مدت کوتاهی بسیار پول‌دار شود.

این فرد سرشناس بعد از چندین سال معاونت انجمن زرتشتیان ایران بمبئی، سال ۱۳۱۷ به مقام ریاست این انجمن رسید. متاسفانه یک اتفاق بد برای مارکار افتاد. همسر او در کوهستان‌های هند توسط اشرار محاصره شده بود و به ناچار خودش را از ارتفاعات این منطقه به پایین انداخت. بعداز این اتفاق، مارکار هیچ وقت به ازدواج حتی فکر هم نکرد.

مارکار سال ۱۳۰۱ یک پرورشگاه برای بچه‌های بی‌سرپرست زرتشتی ساخت. البته این مجموعه هنوز کار خود را ادامه می‌دهد، اما نه مثل قبل. پشتون جی همیشه نگران تحصیل کودکان ایرانی مخصوصا زرتشتی‌ها بود. همین طرز تفکرش باعث شد مجموعه مارکار را در یزد بسازد. او سال ۱۳۱۲ مدرسه دخترانه و پسرانه مارکار را در یزد ساخت تا کودکان زرتشتی در آن درس بخوانند.

موزه مارکار یزد

تاریخچه موزه مارکار

موزه مارکار یزد با اسم موزه فرهنگ و هنر زرتشتیان هم شناخته می شود. در سال ۱۳۱۲ شمسی، با دستور مارکار، پرورشگاهی با همین نام توسط مهندس برزو سهراب آقا ساخته شد. ساختمان این پرورشگاه شامل دو بخش می شود که بخش جلویی آن ۱۸ اتاق و یک سالن بزرگ برای دانش‌آموزان دبیرستانی و دبستانی پسر ارائه می دهد. ظرفیت این بخش به ۸۰۰ نفر می‌رسد.

یک ساختمان دیگر در نزدیکی این بخش قرار دارد که شامل سه سالن، ۹ اتاق و یک زیرزمین می باشد. این ساختمان که درحال حاضر به‌ شکل موزه درآمده است،‌ در زمان ساخت اش، به‌عنوان یک خوابگاه و مدرسه شبانه‌روزی برای دانش‌آموزان نیازمند ساکن در اطراف شهر استفاده می‌شد.

امکاناتی که در این مجموعه ارائه می‌شد فقط به زرتشتیان اختصاص نداشت و تمام دانش‌آموزان نیازمند می‌توانستند از آن استفاده کنند. بخش‌های مختلف این مجموعه شامل خوابگاه شبانه روزی، پرورشگاه، دبستان، دبیرستان و برج ساعت مارکار در پارک مارکار می باشد.

این مجموعه، در ۹ آبان سال ۱۳۷۷، با شماره ثبت ۲۱۴۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. قدمت این مجموعه درحال حاضر به ۸۰ سال می‌رسد. در عید نوروز سال ۹۴ بود که فاز اول این مجموعه به‌عنوان موزه مارکار با سرپرستی آقای اسفندیار اختیاری افتتاح شد. موزه مارکار یزد، در بخش زیرزمین ساختمان راه‌اندازی شده است.

موزه مارکار یزد

معماری موزه مارکار 

موزه مارکار به‌گونه‌ای طراحی شده است که بیشترین بهره را از نور خورشید ببرد و موجب می‌شود تا انرژی زیادی در آن بماند. مجموعه ماکار برای تامین آب مورد نیاز خود از آب‌انبار، گاو رو، پاکنه و راه قنات استفاده ‌می‌کرد که تمامی آن‌ها قابل بازدید است. همچنین حمام و سرویس‌های بهداشتی قدیمی در محوطه موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان، بازدیدکنندگان را با سبک زندگی مردمان در ۸۰ سال پیش آشنا می‌کند.

موزه مارکار یزد

آثار موزه مارکار 

شما می توانید با ورود به زیرزمین شگفت ‌انگیز موزه مارکار در بخش های مختلف آثاری همچون، مجموعه کارهای مارکار، تاریخ دین زرتشتی و گوشه‌ ای از آموزه‌های اشوزرتشت اسپنتمان، آیین‌ ها و جشن‌ های زرتشتی، پوشش‌های دینی و سنتی، آتشکده، عبادت و موبدان، خانه‌ های زرتشتیان و درگذشتگان، زیارتگاه‌ های زرتشتیان ببینید.

موزه مارکار یزد

دسترسی

برای رفتن به موزه مارکار چند گزینه پیش روی شماست. اولین و بهترین گزینه، استفاده از ماشین شخصی است. یزد خوشبختانه شهر شلوغی نیست و به‌ندرت می‌توان در آن شاهد ترافیک سنگین بود. به همین دلیل خیلی زود و راحت می‌توانید خودتان را به میدان مارکار برسانید. به میدان که رسیدید، چشمتان به تابلوهای راهنمایی باشد تا کوچه فرش مشهد را رد نکنید. وارد کوچه که شوید، دیوارهای موزه خودشان را به شما نشان می‌دهند.

اگر در روزهای عادی سال به یزد رفته‌اید، استفاده از اتوبوس خط واحد هم پیشنهاد خوبی است. یادتان باشد که اتوبوسرانی یزد در روزهای تعطیل سال، فعالیت چندانی ندارد و ممکن است کمی معطل شوید. گزینه دیگر هم استفاده از تاکسی‌های اینترنتی است. خوبی این تاکسی‌ها این است که در تمامی سطح شهر به‌راحتی پیدا می‌شوند و قیمت معقولی دارند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *