تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
خراسان رضوی, مشهد

موزه نان مشهد ، موزه ی تخصصی نان در ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

موزه نان مشهد

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با موزه نان مشهد ، اولین موزه تخصصی نان در ایران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

مشهد مقدس یکی از شهرهای زیارتی در ایران می باشد که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد یکی از جاذبه های گردشگری این شهر موزه نان مشهد (Bread Museum of Mashhad) است که بسیار جالب و دیدنی است. این موزه که برای نخستین بار در خاورمیانه تاسیس شده است که دارای انواع ابزار های نان، مراحل تهیه نان و … می باشد که توسط ماکت هایی که طراحی کرده اند به نمایش گذاشته شده است.

موزه نان مشهد

متولی این موزه بخش خصوصی و متعلق به شرکت “نان صنعتی گندم دشت مشهد” یکی از بزرگ‌ترین تولید کننده‌های انواع نان صنعتی در خاورمیانه است. این موزه با تکیه بر معماری سنتی با هدف فعالیت فرهنگی برپا شده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

موزه نان ، نخستین موزه نان در خاورمیانه است که در آن، مراحل تهیه آرد شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، ابزار تهیه نان شامل دستاس، آسیاب آبی، آسیاب بادی، انواع نان شامل سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال و هم‌چنین رقص اپر که یکی از آیین‌های خراسانی و منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه است، به نمایش عموم درآمده است.

تاریخچه

برای اولین بار موزه نان در سال 1955 در آلمان احداث گردید که بعد از آن 12 موزه نان دیگر در کشورهای دیگر تاسیس شدند، که از جمله آن ها می توان موزه نان برزیل، موزه نان سنپترزبورگ، موزه نان اسپانیا، موزه نان لیتوانی، موزه نان سوئیس و … را نام برد. هدف از احداث موزه نان این است که نسل های جدید با نان های سنتی و مراحل پختن آن ها در زمان های قدیم آشنا شوند، نان های سنتی را در تنور می پختند که از سلامت بسیار بالایی برخوردار بودند.

موزه نان مشهد برای اولین بار در سال 1390 در خاورمیانه احداث گردید که اولین موزه تخصصی پخت نان در ایران است و تمامی مراحل پختن نان را با استفاده از ماکت در این موزه نشان می دهند.

موزه نان مشهد

اساس طراحی موزه معماری سنتی- ایرانی با استفاده از ساده‌ترین مصالح (آجر ایرانی، کاهگل، چوب و گچ) و هنر استادکاران در خلق رسمی‌بندی و گره چینی‌ها و… است. با توجه به ابعاد سالن (۲۰/۵×۲۷ متر)، طول آن تبدیل به چهار فضا شده که به ترتیب فضای ورودی موزه، فضای خاک، فضای آب، فضای آتش و قسمتی نیز به منظور گالری عکس نان طراحی شده است.

در فضای خاک، اشاره‌ای به مراحل سه‌گانه کاشت، داشت و برداشت محصول گندم شده که در یک زمین کشاورزی با چند مانکن و تجهیزات کشاورزی با مقیاس کوچک و تصویری نیز به صورت پس‌زمینه زمین کشاورزی و منازل مسکونی روستایی را تا بی‌نهایت نمایش می‌دهد.

در فضای آب، شیوه‌های مختلف سنتی تولید آرد از گندم به صورت آسیاب آبی، آسیاب بادی (آسباد)، دستاس و… طراحی شده است. در فضای آتش نیز انواع روش‌های سنتی پخت نان از قبیل نان سنگک، تنور ایستاده، تنور زمینی و ساج و.. طراحی شده است.

موزه نان مشهد

دسترسی

آدرس: مشهد، کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی، کارخانه گندم دشت مشهد.

تلفن: ۰۵۱۳۵۴۲۵۰۰۶ – ۰۵۱۳۵۴۲۵۰۱۲


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *