تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان

کلیسای وانک یا موزه وانک | یکی از جاذبه های توریستی اصفهان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

کلیسای وانک

در این مقاله تصمیم گرفتیم یکی از جاذبه های بسیار زیبا و توریستی اصفهان بنام موزه وانک یا کلیسای وانک معرفی و مورد بررسی قرار دهیم . پس اگر برنامه سفر به نصف جهان را دارید تا انتهای این مقاله با مجله سفر و گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با این مکان تاریخی و مذهبی آشنا شوید

کلیسای وانک

کلیسای وانک از معروف ترین مکانهای مذهبی و تاریخی در محله جلفای اصفهان می باشد . این کلیسا توسط ارامنه مهاجر در دوره شاه عباس صفوی ساخته شده است ؛ البته شکل اولیه آن با بنای امروزی متفاوت بوده. در ابتدا این کلیسا تنها کاربردی مذهبی برای مسیحیان داشت؛ اما امروزه بیشترین توجه به بعد تاریخی و جاذبه فرهنگی کلیسا جذب می‌شود.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این کلیسا بزرگ‌ ترین و معروف‌ ترین کلیسای ایران به شمار می‌رود و هم‌چنان کلیسای جامع ارامنه اصفهان است. این کلیسا با نام «آمناپرکیچ» نیز درجهان شناخته می‌شود و یکی از ۱۳ کلیسای باقی‌ مانده در محله جلفای اصفهان از قرن ۱۷ میلادی است. وانک در زبان ارمنی به‌ معنای صومعه است. کلیسای وانک به مرور زمان علاوه بر این‌که جایگاه مذهبی‌ اش را در میان مردم اصفهان، به‌ خصوص ارامنه ساکن محله جلفا، حفظ می‌کرد، تبدیل به مکانی اداری و مرکز رویدادهای اجتماعی نیز شد. در طول سال‌‌ های بعد نخستین چاپخانه با ماشین چاپ در ایران و خاورمیانه، در حیاط این کلیسا تاسیس شد.

از مهم‌ ترین خصوصیات کلیسای وانک که نظر همه را جلب می‌کند، تاثیر برجسته آثار هنری در این کلیسا است. در گوشه و کنار کلیسای وانک آثار متعدد هنرمندان بزرگ به چشم می‌خورند. معماری ظریف و باشکوه، تندیس‌های زیبا، نقش و نگارهای رنگارنگ، تابلوها و نقاشی‌ های تاریخی بر ارزش کلیسای وانک افزوده‌اند. در حیاط کلیسای وانک نیز، پیکر برخی از بزرگان ارمنی دفن شده است.کلیسای وانک امروزه بخش‌های مختلفی دارد و برای بازدید از این بنای تاریخی باید زمان کافی اختصاص دهید. این کلیسا در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای وانک

موزه وانک یا موزه کلیسای وانک موزه ای است که در سال ۱۹۰۵ تا ۱۹۰۶ میلادی در حیاط کلیسای وانک به کوشش «طاطاووس هونانیان»، فرزند «هاروتون هونانیان»، نویسندهٔ کتاب تاریخ جلفای اصفهان ساخته شده است. قدمت موزه ی کلیسای وانک ، البته نه بطور و وسعت کنونی، به صد سال پیش یعنى سال هاى 1905-1906 م. باز مى گردد. در این تاریخ به کوشش و یارى طادئوس هُونانیان فرزند هاروتیون هُونانیان، نویسنده ی کتاب «تاریخ جلفاى اصفهان»، اتاق هایى در ضلع شمالى حیاط کلیسای وانک براى نگهدارى کتب، نسخ خطى، اشیاى تاریخى ساخته شدند. این محل تا سال 1930 به طور هم زمان به عنوان موزه و کتابخانه مورد استفاده قرار گرفته مى شد.

موزه وانک اصفهان
موزه وانک اصفهان

در این موزه می توانید انواع کتاب ها و نسخه های خطی مثل انجیلی متعلق به قرن دهم میلادی نوشته شده بر روی پوست و قرآنی ترجمه شده به زبان ارمنی متعلق به قرن هجدهم میلادی، تابلوهای گچ بری و نقاشی از جمله سیاه قلمی که آنرا منصوب به حضرت ابراهیم می دانند و یا تمثال حضرت مریم و نقاشی های به جا مانده از کاخ های صفوی، زیورآلات، منسوجات و البسه ارامنه، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی، فرامین پادشاهان، مسکوکات، غرفه قتل عام ارامنه و غیره را بیابید.
اما دیدنی ترین و بی نظیرترین اثر موزه را شاید بتوان آیه ای از انجیل دانست که بر روی تارمویی حکاکی شده و صرفا با چشم مسلح قابل مشاهده است.

 معروف ترین چیزی که در موزهٔ کلیسای وانک نگهداری می شود تار مویی است متعلق به دختری هجده ساله که واهرام هاکوپیان در۱۹۷۴ م جمله ای از کتاب تورات را به زبان ارمنی با قلمی از جنس الماس بر روی آن نوشته است. این اثر در۱۹۷۵ م به موزه اهدا شده و بازدیدکنندگان می توانند این جمله را با میکروسکوپی که به همین منظور در محل تعبیه گردیده است بر روی مو ببینند.

موزه وانک اصفهان
موزه وانک اصفهان

 در۱۹۷۷ م دو تندیس در بخش ورودی موزه تعبیه شد که یکی از آنها تمثال مسروپ ماشتوس، مخترع حروف الفبای ارمنی و دیگری تمثال خاچاطور گساراتسی، مؤسس چاپخانهٔ کلیسای وانک در سدهٔ هفدهم، است. این تندیس ها اثر هنرمند ارمنی زاون آیوازیان اند. امضای دفتر یادبود در تاریخ موزهٔ کلیسای وانک اولین بار به دست سفیر جمهوری ارمنستان، هوسپ ایشخان آرقوتیان، در۱۹۲۱ م صورت گرفت و از آن پس دفاتر یادبود گوناگونی به دست بازدیدکنندگان و نیز افراد سرشناس و معروف به امضا رسیدند و این رسم کماکان تا به امروز ادامه دارد.


منابع : kojaro.com  wikipedia.org


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. ناشناس

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *