تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار


آسیا

میدان استقلال تاشکند ازبکستان 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

میدان استقلال تاشکند ازبکستان

در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی آسیا قصد داریم یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبای ازبکستان یعنی میدان استقلال تاشکند را به شما معرفی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

ازبکستان کشوری خشک و محصور در خشکی است. ازبکستان 447٬400 کیلومتر مربع مساحت و 26٬851٬000 تن جمعیت دارد؛ که از این لحاظ 56 کشور بزرگ جهان و 42 کشور پرجمعیت جهان به حساب می آید. در میان کشورهای مستقل همسود از نظر پهناوری پنجمین و از نظر جمعیت سوم است. پایتخت آن تاشکند و از شهرهای مهم آن سمرقند و بخارا است. این کشور 1425 کیلومتر از شرق به غرب و 930 کیلومتر از شمال به جنوب کشیده گردیده است. غرب ازبکستان پست و عمدتاً بیابانی است. کوههای تین شان و دره فراغانه است.

مقالات بیشتر بخوانید:


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

تاشکند کنونی شهری است که دو میلیون نفر با حدود صد ملیت گوناگون در کمال صلح و صفا در آن زندگی می کنند. صنایع بسیار پیشرفته و متنوع آن تولید هواپیما، تراکتور، اسباب حفاری و ماشین آلاتی را امکان پذیر نموده است که همراه با محصولات صنایع سبک و کارخانه های تهیه و بسته بندی مواد غذایی به هفتاد و پنج کشور جهان صادر خواهد شد. تاشکند همچنین یک مرکز عمدهٔ علمی و فرهنگی و مکانی است که آکادمی علوم آسیای مرکزی آکادمی علوم کشاورزی و خیلی از نهادهای علمی معتبر در آن واقع شده اند. جوانانی از شصت کشور جهان در کنار دانشجویان شوروی سابق در بیش از بیست مؤسسه آموزش عالی به تحصیل اشتغال دارند. تعداد زیادی دبیرستان فنی و صدها دبستان و دبیرستان در آن قرار گرفته است. خدمات پزشکی این شهر از کیفیت خوبی برخوردار است.

این شهر که در دشت وسیع چیرچیک تاسیس یافته است، با قدرت برگرفته از رودخانه چیرچیک، در هر دوره تاریخ زا اهمیت خود حراست کرده و بطور سمبل برکت درآمده است.

رودخانه چیرچیک از وسط تاشکند کرده و آب حیاتی ست که به این شهر جان می قسمتد.

میادین بزرگ و با احتشام نیز منبع غرور و افتخار تاشکند می باشد.

میدان استقلال تاشکند ازبکستان
میدان استقلال تاشکند ازبکستان

مجلس سنا و میدان استقلال که پس از استقلال در مرکز شهر احداث شده اند، با وسعت و احتشام خود چشمها را خیره می کنند.

طرح شهرسازی آنچنان بی عیب و نقص می باشد، که در صورتی که بگوئید حدود 3 و نیم میلیون نفر در این شهر زندگی می کنند، کسی باور نمی کند.

در گوشه ای از میدان استقلال، مجموعه یادواره شهدا که یکی از اماکن مهم ازبکها می باشد، جای گرفته است.

این مجموعه که برای گرامیداشت یاد شهدای جنگ جهانی دوم تنظیم گردیده است، در هر ساعت روز برای بازدید عموم باز می باشد.

ازبکها که بخوبی به اهمیت و ارزش استقلال واقف می باشند، با این اندیشه که شهدا سند مالکیت این کشور بوده و باید بهترین راه تعریف و بازگو کردن شهدا به نسلهای آینده را انتخاب نمایند، مجموعه ویژه مذکور را احداث کرده اند.

مجموعه استقلال به مناسبت استقلال جمهوری ازبکستان در مرکز شهر تاشکند و در فضایی سبز و وسیع ساخته گردیده است.

تا پیش از استقلال ازبکستان این مجموعه به میدان سرخ معروف بود و مجسمه لنین در مرکز میدان به چشم می خورد و محل رژه نیروهای نظامی بود تا سال 1992 که به میدان استقلال تغییر کرد.

در این میدان مجسمه یک زن ازبک و فرزندش در زیر سمبلی از کره زمین که بر روی آن نقشه ازبکستان برجسته گردیده است قرار گرفت. این مجسمه در گوشه ای از میدان قرار گرفته است. در گوشه دیگری از این مجموعه و در محیطی سرسبز مجسمه پیرزنی قرار گرفته که چشم انتظار بازگشت فرزندانش از جبهه های جنگ است و رو به روی او شعله آتشی روشن است که از سال 1975 تا کنون برافروخته نگاه داشته گردیده است.

میدان استقلال تاشکند ازبکستان
میدان استقلال تاشکند ازبکستان

در حاشیه، دو ردیف عمارت به سبک ایوان های قدیم سمرقندی و بخارایی تعبیه گردیده است که در آن، نام کشته شدگان 12 استان ازبکستان در لوح هایی به شکل برگ کتاب با ورق هایی از جنس برنج، حک گردیده است. هم اکنون این محل، به یکی از منطقه های مهم ملی و تاریخی شهر تبدیل گردیده است که نزد مردم و جهانگردان خارجی اهمیت زیادی دارد. هم چنین ، به نشانه احترام به کشته شدگان جنگ در مناسبت های ملی و به هنگام سفر مسئولین دیگر کشورها به ازبکستان دسته گلی به این مجسمه اهدا خواهد شد.

بر روی ستونهای چوبی این بناها، کنده کاری های قشنگی حک گردیده است که البته شبیه هم نیستند چون استادکاران زبردستی از مناطق گوناگون فرغانه، نمنگان، سمرقند و… در ساخت آن کمک کرده اند. که به عنوان روز گرامی داشت خاطره ی شهیدان در روز نهم ماه می، مردم در این جا دور هم جمع می شنون و تاج گل در پای مجسمه ی «مادر غم دیده»، نثار می کنند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *