تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اصفهان, ایران

در میدان نقش جهان اصفهان ، نصف جهان را ببینید 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

میدان نقش جهان اصفهان

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی اصفهان تصمیم گرفتیم تا شما را با میدان نقش جهان که یکی از اماکن تاریخی و توریستی اصفهان بشمار میرود آشنا کنیم. پس اگر قصد سفر به اصفهان دارید با ما تا انتهای این مقاله از مجله گردشگری تاپ تراول همراه باشید تا بیشتر با تاریخچه این نماد شهر اصفهان آشنا شوید.

اصفهان ” به عنوان یک شهر تاریخی و پایتخت عصر “صفویه” و دارا بودن بناهای تاریخی بی شمار که با سبک معماری “ایرانی و اسلامی” ساخته شده اند، میراثی را بر جای گذاشته است که در سطح جهان بی نظیر است. در مرکز شهر اصفهان میدان “نقش جهان” خود نمایی می کند، که به درستی آنرا زیباترین میدان جهان نام نهاده اند. با بازدید از این میدان علاوه بر لمس تاریخ ایران و فضای زندگی و کسب و کار ایرانی، با خرید از بازارهای صنایع دستی و استفاده از امکانات بی نظیر نزدیک این میدان از جمله رستوران ها، هتل ها و سایر جاذبه های گردشگری سفری بی نظیر داشته باشید  . یکی از راه های تجربه سفری به یادماندنی، اطلاع از جاهای دیدنی آن شهر قبل از سفر و برنامه ریزی دقیق می باشد. شما می توانید با مطالعه مطالب جدیدترین مطالب گردشگری و جاهای دیدنی ایران قبل از سفر آشنا شوید و سفری هوشمندانه داشته باشید.

 شهر اصفهان در 430 کیلومتری جنوب شهر تهران قرار دارد و با عبور از قم، کاشان، نطنز و شاهین شهر به اصفهان می رسید. اصفهان یک شهر گردشگری زیباست و گویی همه چیز برای گردشگران برنامه ریزی شده است. برنامه ریزی سفرتان را برای دیدن بازار بی نظیر نقش جهان با رزرو هتل در هتل های لوکس و بی همتایی مانند “هتل عباسی اصفهان” که به جرات می توان آن را زیبا ترین هتل سنتی دنیا دانست شروع کنید، چرا که در اصفهان اجازه کمپینگ در پارک ها و خیابان های شهر را نخواهید داشت. البته هتل های دیگری مانند “هتل پیروزی” و “هتل ستاره” نیز برای بازدید از میدان نقش جهان گزینه های مناسبی هستند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

اصفهان سومین شهر ایران از لحاظ وسعت و جمعیت است و با حدود 2 میلیون نفر جمعیت یک کلانشهر توسعه یافته محسوب می گردد. اوج شکل گیری شهر اصفهان در قرن 16 میلادی و همزمان با روی کار آمدن سلسله صفویه بوده است. بناهای تاریخی این شهر اکثرا به ثبت جهانی رسیده اند و این شهر به همراه شهر “رشت” دومین شهر خلاق کشور است و به دلیل بافت سنتی متشکل از معماری ایرانی اسلامی، این شهر را به درستی نصف جهان و پایتخت جهان اسلام نیز می نامند. در زیر نقشه صد سال پیش اصفهان به تصویر کشیده شده است.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

شهر اصفهان به کاشان، یزد، چهارمحال بختیاری و اهواز متصل است و صنایع بزرگ کشور از جمله ذوب آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه ها و پتروشیمی های مختلف، صنایع نساجی، شرکت های بی شمار کاشی و سرامیک، بلور و شیشه، سنگبری، لوازم خانگی، صنایع اتمی، هواپیمایی، نظامی و بسیاری از صنایع دیگر را در خود دارد و نقش موثری در تولید ملی داشته و یکی از بزرگترین قطب های صنعتی کشور می باشد.

شهر اصفهان در دامنه رشته کوه های “زاگرس” قرار دارد و سرچشمه رودهای جاری در این شهر در چهارمحال بختیاری است، ارتباط فرهنگی بسیاری با استان های چهارمحال بختیاری و یزد دارد.

شهر اصفهان در زمستان سرد و خشک است و تا منفی 18 درجه سرد می شود و در تابستان گرم و خشک است و تا 40 در جه سانتیگراد گرم می شود، در طول سال میزان بارندگی متوسط رو به کمی دارد و می توان حدس زد که بهترین موقع سال برای سفر به این شهر زیبا را از ابتدای اسفند تا اواسط خرداد و از دهم شهریور تا اواخر آبان می باشد.

“زاینده رود” را می توان مجرای اصلی و تجلی بخش طبیعت این شهر دانست و جنگل های حاشیه این رود و “کوه صفه” و “منطقه پارک ملی کلاه قاضی” را می توان جاذبه های طبیعی و تفریحی این شهر نام برد.

بهترین راه سفر به شهر اصفهان از هر جای کشور معمولا اتوبوس می باشد و درون شهر نیز مترو و اتوبوس های شهری با هزینه ای بسیار کم شما را به مقصد می رسانند، هزینه ها در اصفهان بسته به نوع گردشگری و انتخاب هایتان می تواند بسیار با نوسان باشد یک سفر 3 روزه و دوشب برای هر نفر از 800 هزار تومان شروع می شود و تا 2.5 میلیون تومان هم می رسد.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

مردم شناسی

مردم این شهر بسیار شوخ طبع، مذهبی و متدین و مقتصد هستند. در عین حال تا زمانی که شما را نمی شناسند اندکی سرد برخورد می کنند ولی هنگامی که به شما اعتماد کنند و عضوی از جامعه آن ها شوید به غایت مهربان، دلسوز، بخشنده، میهمان نواز اند و هر کاری که از دستشان بربیاید برای ابراز محبت به شما انجام می دهند و از بذل و بخشش هیچ چیزی دریغ نخواهند کرد.

محافظه کاری و برقراری ارتباط دشوار را می توان در وقایع تاریخی این شهر و حضور تاجران، غریبه ها و مورد هجوم قرار گرفتن از طرف اقوام دیگر جستجو کرد که اعتماد درونی آن ها را بسیار تقویت و اعتماد بیرونی آن ها را با وسواس و ملاحظه همراه کرده است.

گویش اصفهانی ها شیرین، آهنگین، طعنه آمیز و طناز است و معمولا با متانت حرف می زنند و تن صدایشان مرتبط با چیزی که می گویند کم و زیاد می شود و افعال کلامشان معمولا با چسباندن حرف “س” بیان می گردد که همان معنی “است” می دهد.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان را قبل از انقلاب میدان شاه می نامیدند و بعد از انقلاب به میدان امام خمینی (ره) تغییر نام داد. این میدان به عنوان مرکز پایتخت صفویان قطب اصلی، تجارت، عبادت، کسب و کار و مقر نهاد مهمی به نام بازار بوده است. هنر به کار رفته در معماری این میدان و در قسمت های گوناگون، تلفیقی از تاریخ و تمدن ایرانی به همراه تزیینات و نگاره های اسلامی است و رقص نور و آب و آسمان، همراه با اسلیمی ها و آیات در همه جای آن بهشت و عالم روحانی را متجلی می سازد.

میدان نقش جهان دارای شکل مستطیلی به ابعاد 560 متر طول  و 160 متر عرض می باشد و 200 حجره در اطراف این میدان وجود دارند. این میدان در سال 1313 به ثبت آثار ملی ایران رسید و در سال 58 به عنوان یکی از اولین آثار ایرانی به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

در اطراف میدان نقش جهان بسیاری از آثار تاریخی ماندگار شهر قرار دارند، از جمله “مسجد عباسی” یا به عبارتی دیگر “مسجد شاه”، در بخش شرقی “مسجد شیخ لطف الله”، در بخش غربی “عالی قاپو” و سر در “بازار قیصریه” در ضلع شمالی بنا گردیده اند. در اطراف میدان نقش جهان حجره ها ساخته شده اند. در میدان وسط نقش جهان اولین زمین بازی چوگان در جهان قرار دارد که در نوع خود بی نظیر است.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

معماری و کاشی کاری های مسجد شاه بی نظیر است و در مرکز این مسجد و در زیر گنبد بازتاب صدا حیرت انگیز است که گاهی گردشگران در زیر آن به ترانه سرایی و آواز می پردازند.

سر در بازار قیصریه در قدیم 3 طبقه بود که بعد ها یک طبقه آن تخریب شد این سر در محلی برای نقاره خانه و اعلان ها و اعلام اوقات شرعی استفاده می شده است.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

کاخ عالی قاپو بنایی 6 طبقه با 34 متر ارتفاع سرشار از نوآوری های معماری و تزیینات داخلی ساخته دست هنرمندان اصفهانی است و مشتمل بر تالار ها و اتاق هایی برای پذیرایی از میهمانان و سفرا بوده است. از ویژگی های این بنا انعکاس صوت و موسیقی در سراسر آن است که از بعد مهندسی در جهان نمونه است.

مسجد شیخ لطف الله از دیگر بناهای موجود در میدان نقش جهان است که به دستور شاه عباس صفوی طی 17 سال ساخته شد و به گواه بسیاری از جهانگردان زیباترین مسجد جهان است.

صنایع دستی میدان نقش جهان

شهر اصفهان را می توان قطب صنایع دستی کشور دانست و اکثر صنایع دستی این شهر در میدان نقش جهان نیز تولید می شوند و به فروش می رسند، پیشنهاد می شود کارت بانکیتان را در هتل جا بگذارید و با جیب پر پول به این بازار نروید!!! چون واقعا دلتان نمی آید چیزهایی را که می بینید نخرید و ناگهان متوجه خواهید شد بسیار بیش از آن چیزی که برنامه ریزی کرده بودید خرج کرده اید. برای مثال یکدفعه ممکن است یک ست “تخته نرد” خاتم کاری شده به قیمت 2 میلیون تومان چشمتان را بگیرد و نتوانید از آن دل بکنید یا ظرف مسی نظرتان را جلب کند که گویی اگر در آن آبگوشت درست نکنید دنیا آخر می شود و همین دلبستگی آنی به هنر اصفهانی 400 هزار تومان روی دستتان خواهد گذاشت و به همین منوال تا آخر.

فارغ از طنز پیشنهاد می شود در اولین بازدید خرید نکنید و اجازه دهید یک روز بگذرد و در روز بعد دوباره سری به بازار بزنید، صنایع دستی اصفهان چشم ها را جادو می کنند و هوش از سر می پرانند.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

اصفهان مهد میناکاری است و از آن برای تزیین زینت آلات فلزی، کوزه و سفال استفاده می شود، خاتم کاری مختص اصفهانی هاست و در این هنر علاوه بر چوب از موادی چون استخوان حیوانات، عاج و فلزات گرانقیمت استفاده می گردد، پارچه های قلمکار را می توان جلا بخش سفره ها و میزهای ایرانی دانست و یک سوغات بسیار کاربردی و فوق العاده است.

نشانه های کاشی سازی را می توانید در همه بناهای تاریخی میدان نقش جهان ببینید، قلاب دوزی و سایر دوختنی های از این دست مانند گلدوزی، ملیله دوزی، سکمه دوزی، پارچه بافی با حال و هوای سنتی و ایرانی کاربردهای فراوان در صنعت مد دارند و اشیایی مانند سینی و گلدان و انواع ظروف، قاب عکس، سماور و جعبه های جواهر که از طریق هنر “قلم زنی” با فلزات برنج و مس تولید می شوند و مرکز تولید آنها میدان نقش جهان اصفهان است، کلکسیون کاملی از این محصولات را می توانید بیابید.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

همچنین گز، سوهان، باقلوا، پشمک، پولکی، نبات، عسل، برشتوک، میوه های خشک شده و جوز قندی و شیرینی کرکی از سوغاتی های اصفهان هستند.

غذاهای محلی اصفهان

غذاهای اصفهان بسیار متنوع هستند و بیشتر آن ها با نان سرو می شود و حالت حلیم مانند دارند، یکی از غذاهای پرطرفدار اصفهان “بریانی” می باشد که غذای اصلی این شهر بوده و دارای آداب و شیوه سرو خاصی می باشد، این غذا بسیار مقوی است و طعم بسیار دلچسبی دارد.

“کاله جوش” یکی از غذاهایی است که بسیار سریع تهیه می شود و غذای سنتی کشاورزان و دامداران این منطقه بوده و با سبک زندگی این شهر در طول تاریخ ارتباط تنگاتنگی دارد، “اشکنه” نیز در فصل سرد بسیار پر طرفدار است و معمولا در اصفهان برای وعده ناهار استفاده می شود.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

حلیم بادمجان، کشک و بادمجان، قیمه ریزه که از کوفته های ریز درست می شود، کوفته لوبیا، گوشت و عدس، یخنی نخود، یخنی لوبیا، نخودآب، کله گنجشکی، پلو ماش و قمری، کوفته شوید باقالی، یخمه ترش، تاس کباب اصفهانی،  کباب زردک اصفهانی، شله بریون زیره، به پلو، خورش مرغ و آلوچه فقط تعدادی از غذاهای متنوع این شهر هستند.

اما آنچه که در اصفهان ذائقه شما را نوازش می دهد خورش ماست است که که هم برای پیش غذا و هم برای دسر سرو می شود و اگر بگوییم شما در این دسر گوشت، تخم مرغ، خلال پسته، ماست،شکر، زرشک و زعفران را به صورت سرد میل خواهید کرد باورتان نمی شود، ولی خیلی خوشمزه و خاص است حتما امتحان کنید ضرر نخواهید کرد.

کدام رستوران ها برویم ؟

یکی از قدیمی ترین و در عین حال بهترین رستوران های شهر اصفهان رستوران “شهرزاد” است که با فضایی سنتی و نواختن موسیقی فضایی بسیار آرامش بخش را برای میهمانان خود فراهم می کند، همچنین برای کسانی که غذاهایی فرنگی را می پسندند و اهل غذاهای لوکس مانند استیک هستند می توانند رستوران ایتالیایی “هرمس” را انتخاب نمایند.

اگر خواهان تنوع بی نظیر غذاهای محلی شهر اصفهان هستید به رستوران “شب نشین” بروید و تنوع بی پایان را در آن تجربه نمایید، اما مگر می شود به شهر اصفهان رفت و بریانی مخصوص این شهر را امتحان نکرد، طرفداران بریانی در این شهر به دنبال نام هایی مانند رستوران “بریانی اعظم” در خیابان “مسجد سید” بگردند و از بریانی مخصوص و دوغ های محلی این رستوران لذت ببرند، پیشنهاد می شود اگر دو نفر هستید یک پرس بیشتر سفارش ندهید چون غذایی به غایت سنگین است و حجم غذا برای دو نفر کافیست.

میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان

در رستوران گردان “هتل آسمان اصفهان” شبی رویایی را برای خود و همراهانتان رقم بزنید و در رستوران “نیکان” غذاهای دریایی را تجربه کنید، همچنین رستوران های “ملک سلطان جارچی”، رستوران “زاگرس” در بالای کوه صفه “رستوران پتینه” نیز از جمله رستوران های خوب و با کیفیت شهر اصفهان هستند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

2 دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

  2. نسیبه

    اصفهان واقعا زیباست و هرچه درباره آن نوشته شود کم است. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *