تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
اروپا, فرانسه

معرفی میدان کنکورد پاریس | Place de la Concorde 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

میدان کنکورد پاریس

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ تراول شما را با یکی از جاذبه های بسیار زیبای کشور فرانسه و شهر پاریس یعنی میدان کنکورد آشنا خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

میدان کنکورد یکی از میدان های معروف در شهر پاریس و کشور فرانسه است که در پایان شرقی خیابان شانزه لیزه این شهر قرار دارد. در گذشته ها این میدان را لویی پانزدهم نیز می نامیدند. در طول انقلاب اول فرانسه و در دوره معروف به ترور دستگاه مشهور گیوتین در این میدان نصب گردید.

تاریخ میدان وسیع ۸۶۴۰۰ مترمربعیِ کنکورد به میانه ی قرن ۱۸ باز می گردد. میدان کنکورد برای کامل کردن مجسمه پادشاه فرانسوی، لویی پانزدهم ساخته شد. این مجسمه برای جشن گرفتن سلامتی شاه بعد از یک بیماری سخت در محوطه نصب گردید، اما میدان کنکورد بعدتر در سال ۱۷۷۲ بنا شد و نام اصلی اش میدان لویی پانزدهم نام گرفت.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

نام میدان لویی پانزدهم و مجسمه شاه مدت زیادی دوام نیاورد. طی انقلاب فرانسه، خیلی از ساختمان ها و محوطه هایی که در ارتباط با خاندان سلطنتی بودند، مورد حمله و نابودی قرار گرفتند و مجسمه لویی پانزدهم نیز از این قاعده مستثنی نبود.میدان کنکورد پاریس

میدان اطراف مجسمه، پس از پایین کشیدن مجسمه ی لویی پانزدهم، به میدان انقلاب (Place de la Révolution) تغییر نام داد. این میدان درست در نقطه مقابل میدان اعتصاب (Place de Grève) قرار داشت که میدانی برای تفریح نجیب زادگان برای تماشای سلاخی شدن مجرمین به طور زنده بود.

میدان کنکورد در آن زمان درست برعکس میدان اعتصاب، جایی بود که نجیب زادگان را به علت جنایاتشان مجازات می کردند. تغییر نام نمادین و ارجاع به میدان اعتصاب پیامی ترسناک و ناخوشایند برای نجیب زادگان بود که بدانند چه چیزی انتظارشان را می کشد.

میدان کنکورد جایی بود که گیوتین مشهور در زمان انقلاب فرانسه در آن قرار داشت. نخستین قربانی معروف آن فرزند لویی پانزدهم یعنی لویی شانزدهم بود. در ادامه نیز خیلی از نجیب زادگان زیر تیغ گیوتین رفته و اکثر این اعدام ها در مقابل جمعیت شاد و مسرور مردم صورت می گرفت. بیشترین زمان فعالیت گیوتین، در تابستان سال ۱۷۹۴ بود، دورانی که به حکومت ترس و وحشت نیز شناخته می شود. در یک ماه تابستان، بیش از ۱۴۰۰ نفر با گیوتین کشته شدند.میدان کنکورد پاریس

گفته می شود که بوی خون به قدری قوی و محسوس شده بود که گله گاوها هم تن به عبور از آن جا نمی دادند. گیوتین یک سال پس از دوران حکومت ترس و وحشت برچیده شد و نام میدان نیز به نام امروزی اش تغییر یافت. این تغییرات به عنوان نمادی از مصالحه ی ملی و پایان دادن به گذشته ی دهشتناک کشور صورت گرفت. واژه فرانسوی کنکورد به معنی «توافق» است؛ در اصل نام میدان از انقلاب به توافق تغییر پیدا کرد.

چرا باید از میدان کنکورد بازدید کنید؟

امروزه، میدان کنکورد موارد زیادی برای پیشنهاد به گردشگران دارد. مرکز میدان با یک ستون تزئین شده (اُبِلیسْک) اشغال شده و با نگاهی نزدیک تر، متوجه خواهید شد که سطح آن با چیزی شبیه به هیروگلیف مصری پوشیده گردیده است. در صورتی که ممکن است عجیب به نظر برسد، اما این ستون در اصل یک ابلیسک ۳۳۰۰ ساله مصری با هیروگلیفی در ستایش حکومت رامسس دوم می باشد.

سوزن کلئوپاترا یکی از دو اُبِلیسکی است که در سال ۱۸۲۹ به وسیله ی رهبر عثمانی و بنیان گذار مصر مدرن به فرانسه اهدا شد. این ابلیسک ۲۳ متری از گرانیت قرمز، در گذشته یکی از دو ستون ورودی معبد الاقصر مصر بوده و به همین خاطر به ابلیسک الاقصر یا «Luxor» شناخته می شود. امروزه این معبد مصری یکی از مقاصد معروف گردشگری است اما در ورودی اش تنها یک ابلیسک دارد. در صورتی که به آن جا سفر کردید، شما نیز جزء عده ی بسیار معدودی خواهید بود که می دانید نیمه ی دیگر را کجا می توان پیدا کرد!

قسمت بالایی این ابلیسک پس از رسیدنش به فرانسه مفقود شد، اما در سال ۱۹۹۸ دولت فرانسه یک کلاهک با ورقه ی طلایی برای تکمیل آن به نوکش افزود. از این ابلیسک گاهی تحت عنوان سوزن کلئوپاترا نیز یاد خواهد شد. همان طور که می دانید، جابه جایی این قطعه ۲۳۰ تنی طی قرن ۱۹ کار ساده ای نبوده است.

با نگاه نزدیک تر به شالوده ای که ابلیسک روی آن قرار گرفته، بازدیدکنندگان می توانند تصاویری را ببینند که تکنیک مورد استفاده برای حمل و نقل آن را شرح می دهد. این دردسرهای جابه جایی علتی بود که باعث شد ابلیسک دوم در مصر بماند، زیرا که وزن آن از سوزن کلئوپاترا نیز بیشتر بود.

میدان کنکورد پاریس
میدان کنکورد پاریس

آب نماها و تندیس ها

یکی دیگر از مشخصات اصلی میدان کنکورد، دو آب نمای بزرگ آن است که به وسیله ی ژاک اینیاس هیتورف (Jacque-Ignace Hittorff) طراحی شده اند. بررسی دقیق تر این آب نماها طرح دریایی شان را آشکار می کند. فواره جنوبی که به سن نزدیک تر است، به دریاها هدیه شده‎ است و پیکره های آن نمایانگر اطلس و مدیترانه هستند.

فواره شمالی هم وقف رودها گردیده است و پیکره هایش رودهای رون و راین را نشان می دهند. همان طراحی که آب نماها را خلق کرده، پیکره هایی را که در گوشه های هشت ضلعی میدان کنکورد قرار دارند را نیز کار نموده است. این مجسمه ها در سال ۱۸۳۶ نصب شده و نمادی از شهرهای بوردو، برِست، لیل، لیون، مارسی، نانت، روان و استراسبورگهستند.

درست در شمال میدان کنکورد، دو ساختمان سنگی شبیه به هم قرار دارند که با خیابان رویال از هم جدا می شوند. ساختمان شرقی، وزارت نیروی دریایی بوده و ساختمان غربی هتل کلاسیک کریون (Hôtel de Crillon) است. این هتل در گذشته فرماندهان ارتش آلمان اشغال گر را طی جنگ جهانی دوم میزبانی می کرد. در کنار ساختمان هتل می توانید سفارت آمریکا را پیدا کنید.میدان کنکورد پاریس


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *