تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, شیراز

آشنایی با نقش رستم فارس | Naqsh-e Rostam 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

نقش رستم فارس

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای فارس یعنی نقش رستم را به شما معرفی خواهیم کرد که از جاذبه های باستانی بسیار زیبا و محبوب ایران زمین محسوب خواهد شد در ادامه با تاپ تراول همراه باشید.

نقش رستم مجموعه ی باستانی بسیار زیبایی است که در روستای زنگی آباد واقع در شمال شهرستان مرودشت استان فارس قرار گرفته است.

این جاذبه ی دیدنی در فاصله 6 کیلومتری تخت جمشید واقع شده است.  این مجموعه ی باستانی یادمان هایی از عیلامیان، هخامنشیان و ساسانیان را داراست و از حدود سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد تا ۶۲۵ میلادی همیشه مورد توجه بوده است زیرا آرامگاه چهار تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته های مختلفی از وقایع مهم دوران ساسانیان، بنای کعبه زرتشت و نقش برجستهٔ ویران شده ای از دوران عیلامیان در این مکان قرار دارند و در دورهٔ ساسانی، محوطهٔ نقش رستم از نظر دینی و ملی نیز اهمیت زیادی داشته است.نقش رستم فارس


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

در نقش رستم چه چیزهایی وجود دارد؟

در نقش رستم، آثار دوره های عیلامی، هخامنشی و دوران ساسانی را می توانید ببینید. علاوه بر این، آرامگاه چند پادشاه بزرگ هخامنشی مثل داریوش و خشایارشا، اردشیر اول و داریوش دوم در نقش رستم قرار دارد. جدای از این ها، نقش های برجسته ی بسیار زیبایی از دوران تاجگذاری اردشیر بابکان و پیروزی شاپور اول به امپراطور رم هم به چشم می خورد.

در مورد آرامگاه ها باید گفت که درهای ورودی آرامگاه، مربع شکل است. این درها در دوران باستان بوسیله ی سنگ های بزرگی که در پشت در قرار می گرفته است، قفل می شده اند و در اصل مهر و موم می شده اند. همه چیز این ۲ آرامگاه حتی شکل ظاهری آنها شبیه هم هست و و تنها تفاوتشان در کتیبه ای است که در بالای آرامگاه کوراه کبیر وجود دارد و در آرامگاه خشایارشا نه. این کتیبه به خط میخی نوشته شده است و گفته خواهد شد که در آن، داریوش بزرگ اهورامزدا را ستایش می کند و درباره ی اندیشه های خود صحبت می کند.

داخل آرامگاه داریوش، ۹ تابوت سنگی وجود دارد که محل دفن این پادشاه، ملکه و بقیه ی بستگان او است.

 

نقش رستم فارس

کعبه زرتشت، بنای دیگری در نقش رستم

یکی دیگر از بناهای نقش رستم، بنایی است که در اصل نام اشتباهی به آن داده شده است. پس از حمله ی اعراب به ایران، آنها که فکر می کردند هر دینی باید برای خود مرکزیتی داشته باشد، نام این بنا را کعبه ی زرتشتیان گذاشتند. در حالیکه کاربری این بنا، نگهداری کتاب اوستا و گنجینه ی درباری و برخی کاربری های دیگر بوده است که مشخص نیست.

کتیبه ها و نقش های برجسته

کتیبه های ساسانی در اطراف این بنا حک شده است که درباره ی اتفاق های تاریخی جنگ ایران و رم در دوارن شاپور اول، صحبت می کند. نقش های برجسته ی دیگری هم وجود دارند که بهرام دوم، شاپور اول و هرمز دوم را نشان می دهند.نقش رستم فارس


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۴

  2. شهاب شیردل

    امتیاز بازدید کننده: ستاره ها ۳

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *