تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ترکیه

جاهای دیدنی ترابزون ترکیه 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

جاهای دیدنی ترابزون ترکیه

در این مقاله از معرفی دیدنی های ترکیه شما را با جاهای دیدنی ترابزون که یکی از شهرهای واقع در کنار دریای سیاه می باشد آشنا خواهیم کرد. پس اگر قصد سفر به ترکیه را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 این شهر در کنار دریای سیاه واق شده است که سال ‌ها مرکز تجاری بین‌ المللی مهم کشور ترکیه بوده ، ترابزون در شمال شرقی ترکیه قراردارد از ایران پرواز مستقیم وجود ندارد ولی از دیگر شهرهای ترکیه پرواز روزانه وجود دارد راه زمینی از مرز بازرگان حدود ۵۵۰ کیلومتر بوده وجادهای زیبا ولی پر گردنه دارد

ترابزون همراه با باتومی مقصد ترکیبی بسیاری از ایرانیانی است که بصورت تفریحی یا با خودرو و یا با تور سفر میکنند و بدلیل نزدیکی این دو شهر به یکدیگر ترکیبی خوب جهت مقصد بشمار میرود، البته هر دو شهر ساحلی است، و ترابزون مذهبی تر ولی مکان مناسب تری برای خرید به حساب می آید.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

ترابزون شهر زیاد بزرگی نیست به همین دلیل هزینه سفر داخل شهری ان کم است وتاکسی و ونهایی که به دولموش مشهور هستند در همه جای شهر و برای هر مسیری وجود دارد مرکز شهر که میدان نام دارد ایستگاه دولموشها به همه جای شهر است.

هزینه تردد در اکثر مسیرهای شهر با دلموش ۲ لیر می‌باشد. از مکان های زیبای این شهر: اوزون گل، چالماراسی، هدرنبی، سراگلو،سوملا، کوشک اتاتورک ، موزه ها. فروشگاه های اصلی و بزرگ این شهر جواهر و فوروم هست و نزدیک به ۱۳ پلاژ جهت شنا در این شهر موجود است.

شهر ترابزون مکان های بکر زیادی دارد که در دل طبیعت است و هیچ نام و نشانی جهت گردشگران ندارد، هر کدام از مسیرهای رو به کوه در شهر ترابزون را مستقیم به بالا بروید به طبیعت بکری میرسید که مانند بهشت است.

جاهای دیدنی ترابزون :

۱- مسجد ایا صوفیه ترابزون | Hagia Sophia Mosque

مسجد ایا صوفیه که هم اکنون به عنوان موزه ای از معماری و هنر بیزانسی شناخته می شود، در قرن ۱۳ و دوران قدرت امپراتوری ترابزون ساخت شد، اما بعدها با اشغال ترابزون توسط شاه محمد دوم، پادشاه وقت دولت عثمانی، کاربری ایا صوفیه از کلیسا به مسجد تغییر یافت. این تغییر کاربری بنا به روایات متعدد، در یکی از سال های ۱۴۶۱ یا ۱۵۸۴ صورت گرفته است.

ایا صوفیه در طول جنگ جهانی اول نیز مورد استفاده ی نیروهای روسی قرار گرفت و برای مدت کوتاهی به عنوان بیمارستانی برای رسیدگی به مجروحان جنگی بدل گشت. اما سپس دوباره شکل مسجد به خود گرفت و تا سال ۱۹۶۴ به فعالیت خود به عنوان یک موزه ادامه داد. در این سال نقاشی های دیواری ایا صوفیه که از آثار به جای مانده ی بیزانسی بودند، کشف و بررسی شدند.

ایا صوفیه ۲۲ متر ارتفاع دارد و گنبد مرکزی آن یکی از مهم ترین ویژگی های ساختاری آن به شمار می رود.

Address : Fatih Mahallesi, ۶۱۰۴۰ Merkez/Ortahisar/Trabzon, Turkey

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون

 

۲- عمارت آتاتورک | Ataturk Pavilion

مصطفی کمال پاشا، مشهور به آتاتورک، پس از شکل گیری جمهوری ترکیه، اقدام به سفر به شهرهای مختلف این کشور و بررسی امور و امکاناتشان کرد. هنگامی که به ترابزون رسید، در عمارتی کلاه فرنگی، متعلق به سال ۱۹۱۳ که در اختیار نهادهای خصوصی قرار داشت، اسکان داده شد. پس از اقامت دو روزه ی آتاتورک در این عمارت به همراه همسر و همراهانش، شهردار ترابزون این بنا را از مالکش خریداری نمود و به رسم پیش کشی تقدیم اولین رئیس جمهور ترکیه کرد.

هم اکنون این ساختمان به موزه ای از وسائل شخصی، عکس ها و ابزار به جای مانده از آتاتورک تبدیل گشته که در ورودی آن متن اولین سخنرانی این رئیس جمهور فقید در ترابزون، آویخته شده است. این خانه یکی از زیباترین بناهای شهر ترابزون و کشور ترکیه می باشد که باید در سفرتان به این شهر از آن دیدن کنید.

Address : Address: Soğuksu Mahallesi, Ata Cad., ۶۱۰۴۰ Merkez/Ortahisar/Trabzon, Turkey

 ساعت کاری : ۸ الی ۱۹

 هزینه : ۲ لیر

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون

 

3- صومعه نجات دهنده | Kaymakli Monastery

در سال ۱۴۲۴ میلادی کلیسایی به نام کلیسای نجات دهنده یا کایماکلی (Kaymakli) بر بالای تپه های بُزتپه ساخته شد، اما به فاصله کوتاهی و تنها ۱۷ سال بعد، توسط ترکان سلجوقی غارت و ویران شد.

ویرانه های کلیسا مدت ها به حال خود رها شده بودند اما اوایل قرن هفده میلادی، سران ترابزون این کلیسا را به صورت یک صومعه بازسازی کردند. هم اکنون تنها اتاقی کوچک در ابعاد ۳۰ در ۴۰ متر از صومعه ی کایماکلی باقی مانده است. بعد از مشاهده ی صومعه می توانید برفراز تپه ها بنشینید و از طبیعت اطراف بهره جویید.

Address : Kaymakli Village, Boztepe, ۳kilometers southeast of Trabzon, Trabzon Province , Turkey

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون

 

4- دیوارهای ترابزون | Walls Of Trabzon

دیوارهای دفاعی شهر ترابزون (Walls of Trabzon)، هرچند کارکرد یک قلعه را ندارند، اما به دلیل شکل ظاهریشان در میان عموم گاهی با نام قلعه شناخته می شوند. برخی از کارشناسان قدمت این دیواره های دفاعی را تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد تخمین می زنند و بر این باورند که وظیفه ی آن ها حفاظت از شهر قدیم ترابزون، جایگاه امپراتوری ترابوزان بوده است.

این دیواره ها شهر را به سه قسمت فوقانی، میانی و تحتانی تقسیم می کرده اند که شهر فوقانی، حکم پایتخت را داشته است. دو قسمت میانی و تحتانی نیز توسط الِکسیوس دوم (|| Alexios) برای تکمیل دیواره ی فوقانی ساخته شدند. وجود بخش هایی مانند حمام، قلعه و میادین برگزاری مسابقات در این مجموعه هم در منابع قدیمی تر ذکر شده است.

اکنون هم اکثریت این دیوارها پا برجا هستند و مورد بازدید گردشگران قرار می گیرند.

Address : Ortahisar Mahallesi, Burç Sk. No:۱۰, ۶۱۰۳۰ Trabzon Merkez/Trabzon, Turkey

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون

5- بزتپه | Boztepe Hill

بزتپه (Boztepe) که با نام کوه مینتریون (Minthrion) هم شناخته می شود، از جاذبه های طبیعی و دیدنی شهر ترابزون است. بزتپه به فاصله ی ۳ کیلومتر در جنوب شرق ترابزون قرار گرفته و از سمت شرق دره ی دِییرمَندِره (Değirmendere) را پوشش داده است.

این تپه علاوه بر بعد طبیعی و گردشگری، از حیث مذهبی نیز اهمیت فراوانی دارد. زیرا که در اطرافش چندین مسجد و کلیسا قرار دارند و همچنین ۴ چشمه ی مقدس در آن سر از زمین برون آورده اند.

برفراز بز تپه می توانید نمایی کامل از شهر را زیر پاهایتان شاهد باشید، چای بنوشید و از طبیعت لذت ببرید.

Address : ۳kilometers southeast of Trabzon, Trabzon Province, Turkey

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون

 

6- پارک زاگنوس | Zagnos Park

پارک شهری زاگنوس (Zagnos) در دره ای با همین نام قرار گرفته است. دره ی زاگنوس با دیوارهای بیزانسی احاطه شده و در یکی از اضلاع آن پلی تاریخی وجود دارد که سبب شده فضای پارک بسیار تاثیر گذار باشد.

درون دره برای زیبایی بیشتر منطقه چند سالی می شود که به پارکی سرسبز بدل شده است. کافه ها و رستوران های درون و اطراف پارک انواع خوراکی های محلی ترکیه را به فروش می رسانند، بلکه شما و همسفرانتان در محیطی که رگه هایی از تاریخ را با خود به زمان ما آورده است، بعدازظهری دل انگیز برای خود بسازید.

Address : Gülbaharhatun Mahallesi, Şenol Güneş Cd. No:۱۵, ۶۱۰۴۰ Trabzon Merkez/Trabzon, Turkey

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون

7- بازار سرپوشیده | Bedesten

بازارهای سرپوشیده شاید تنها اماکنی باشند که مجموعه ای جذاب از جنبه های مختلف یک کشور را به نمایش می گذارند. خوراک و ادویه محلی، سوغات و صنایع دستی بیشترین اجناسی هستند که در این گونه بازارها به فروش می رسند و در بسیاری از موارد، ساختار بازار نیز از قدمتی تاریخی و ارزشمند برخوردار است، همچنین با حضور مردم محلی و فروشندگان، فرهنگ جامعه ی مقصد نیز قابل درک می باشد.

بازار ترابزون یکی از بازارهای سرپوشیده ی به جای مانده از عصر عثمانی است که طبق تحقیقات کارشناسان قدمتش به حدود قرن ۱۶ میلادی باز می گردد. تک گنبد موجود در بازار و فضای جذاب آن، در کنار انحنای معماری عثمانی شرایطی دلچسب برای گشت و گذار، خرید، یا حتی نوشیدن استکانی چای، فراهم می کنند.

Address : Çarşı Mahallesi, Bedesten Cd. No:۳۶, ۶۱۲۰۰ Trabzon Merkez/Trabzon, Turkey

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون

8- موزه ی ترابزون | Trabzon Museum

موزه باستان شناسی و قوم شناسی ترابزون، در ساختمان کوستاکی (Kostaki)، متعلق به یکی از شهردارهای ترابزون به همین نام می باشد. این بنا در سال های آغازین قرن بیستم توسط یک معمار ناشناس ایتالیایی ساخته شده است و بسیاری از لوازم به کار رفته در آن از ایتالیا به ترابزون فرستاده شده بودند. با ورشکست شدن کوستاکی، تمامی اموالش از جمله عمارت مذکور توسط دولت مصادره شدند.

در بین سال های ۱۹۱۹ و ۱۹۲۳ و در خلال جنگ استقلال ترکیه، بنای مذکور به عنوان مرکز فرماندهی شهر ترابزون مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن کاربری های متفاوتی به خود دید تا سرانجام در سال ۲۰۰۱ تحت نام موزه ی ترابزون برای بازدید عمومی گشوده شد.

این موزه در حدود ۳۶۵۰ شی از دوران مختلف عصر برنزی، عصر هلنیستی، روم باستان و دوران بیزانسی را در خود جای داده است.

  •  هزینه : ۳ لیر

 Address: Gazipaşa Mahallesi, Zeytinlik Cd. No:۷, ۶۱۰۳۰ Trabzon Merkez/Trabzon, Turkey

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون

9- صومعه ی سومولا | Sumela Monastery

صومعه ی سومولا (Sumela) در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا و برفراز دره ی آلتیندِرِه (Altindere) قرار دارد. در سال ۳۸۶ میلادی ساخت این صومعه به دستور تئودوسیوس یکم، امپراتور روم، آغاز شد و در طول سالیان قسمت های مختلف سومولا تخریب و تعمیر شدند تا سرانجام در قرن ۱۳ میلادی، صومعه با ساخت و سازهای امپراتوری ترابزون، شکل کنونی را به خود گرفت. آخرین بازسازی صورت گرفته جهت حفظ و نگه داری این صومعه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ به طول انجامید.

از دیرباز به دلیل وجود نشان مریم مقدس در این صومعه، آن را وقف این حضرت دانسته اند. دره ی آلتیندره و قناتی که مقابل صومعه قرار دارد فضایی خوش آیند پیرامون سومولا ایجاد کرده اند.

 هزینه : ۱۵ لیر

Address : Altındere Mahallesi, Altındere Vadisi, ۶۱۷۵۰ Maçka/Trabzon, Turkey

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون

10- مسجد گلبهار خاتون | Gulbahar Hatun Mosque

گلبهار خاتون مادر سلطان سلیم اول، یکی از سلاطین حکومت عثمانی بود که مرگ مجال نداد تا به تخت نشستن پسرش را ببیند. پسرش سلیم مسجدی با نام مادرش در سال ۱۵۱۴ بنا کرد، تا یاد و خاطره ی وی را زنده نگاه دارد.

این مسجد هم اکنون جاذبه ای محبوب در شهر ترابزون می باشد که در برخی ساعات روز کلاس های آموزش قرآن برای دانش آموزان علاقه مند در آن برپا می شود و فضای معنوی و معماری فوق العاده اش گردشگران و بازدیدکنندگان را غافلگیر می کند. فرشی که زمین مسجد را پوشانده است یکی از زیباترین جزئیات موجود در مسجد گلبهارخاتون به شمار می آید، میتوانید دقایقی بر روی آن بنشینید و از معنویت جاری در محیط لذت ببرید.

 Address: Gülbaharhatun Mahallesi, Şenol Güneş Cd. No:۱۷, ۶۱۰۴۰ Trabzon Merkez/Ortahisar/Trabzon, Turkey

دیدنی های ترابزون
جاهای دیدنی ترابزون


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *