تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
راهنمای سفر, مقالات آموزشی

ویژگی های مخفی در هواپیما 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

ویژگی های مخفی در هواپیما

در این مطلب از مجموعه مطالب دسته بندی راهنمای سفر و مقالات آموزشی قصد داریم تا شما را با بعضی از ویژگی های مخفی در هواپیما آشنا کنیم. در هواپیماها قابلیت های مخفی ای وجود دارد که خیلی از شما از وجود آن ها آگاهی ندارید. در ادامه با تاپ تراول همراه باشید…

هواپیما یکی از پیچیده ترین اختراعات بشر است و از اجزا و بخش های بی شماری تشکیل گردیده است. در صورتی که تاکنون با هواپیما سفر کرده باشید، با تمام قسمت ها و هر آنچه که با هواپیما مرتبط است به احتمال خیلی زیاد آشنایی دارید. همه ی ما با تکان خوردن های هواپیما و نکات ایمنی آشنا هستیم. با این وجود در هر هواپیمایی قسمت هایی وجود دارند که کاملا از دید خارج هستند و مطمئنیم که حتی افرادی که مکررا با هواپیما سفر می کنند هم از وجود آن ها بی خبرند. در ادامه بعضی ویزگی های مخفی در هواپیما را به شما معرفی خواهیم کرد.

مثلث کوچک بالای بعضی از پنجره ها

پنجره های هواپیما تنها برای تماشای مناظر زیبا نیستند؛ بلکه یکی از بخش های مهم هواپیما هستند و در ایمنی آن نیز نقش مهمی دارند. در بالای چهار پنجره هواپیما یک مثلث کوچک مشکی قرار دارد که در هنگام بروز مشکل در هواپیما، راهنمای خوبی برای خدمه پرواز است. در صورتی که خدمه پرواز احساس کنند که مشکلی در بال هواپیما و قسمت های متحرک آن یا حتی موتور به وجود آمده است، از پنجره هواپیما به بیرون نگاه کنند و پنجره هایی که مثلث های کوچک در بالای آن ها قرار دارد، بهترین دید را به آن ها می دهد.

ویژگی های مخفی در هواپیما

وجود سوراخ کوچک در پنجره هواپیما

قاعدتا نباید در پنجره هواپیما سوراخی وجود داشته باشد، درست است؟ البته در مورد این سوراخ قضیه کاملا فرق می کند؛ زیرا وجود آن برای تامین امنیت مسافران و هواپیما اهمیت زیادی دارد و عدم وجود آن می تواند مشکلات فاجعه باری برای مسافران ایجاد کند. پنجره هواپیما از سه لایه درونی، میانی و بیرونی تشکیل گردیده است و سوراخی از آن صحبت می کنیم. تنها در لایه میانی قرار گرفته است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

وقتی که هواپیما در ارتفاع بالای پرواز می کند؛ فشار هوای اطراف آن به شدت کاهش می کند؛ اما فشار هوا در داخل هواپیما بسیار بالا است و همین موضوع موجب می شود فشار زیادی به پنجره ها وارد شود؛ اما سوراخ موجود در لایه دوم و همچنین خود لایه سوم، این فشار را از بین می برد. در مورد لایه درونی پنجره هم باید  بگوییم که این لایه تنها برای محافظت از لایه میانی و لایه بیرونی است.

ویژگی های مخفی در هواپیما
ویژگی های مخفی در هواپیما

وجود یک اتاق خواب مخفی

شاید تصور کنید که هیچ جای خوابی در هواپیما وجود ندارد؛ اما جالب است بدانید که اکثر هواپیماها برای پروازهای طولانی مدت هم طراحی شده اند و طبیعتا باید دارای مکانی برای خواب یا استراحت کوتاه خدمه پرواز داشته باشند؛ همه هواپیماها یک اتاق خواب مخفی دارند که معمولا در جلوی هواپیما قرار دارد و خدمه می توانند برای خواب، مطالعه یا حتی فرار از دست مسافران عصبی از آن استفاده کنند.

ایجاد فضای بیشتر در کنار صندلی با زدن یک دکمه

بیشتر افراد فکر می کنند که دسته صندلی سمت راهرو ثابت است و نمی توان آن را حرکت داد؛ اما در صورتی که کمی دست خود را در زیر آن حرکت دهید، دکمه ای را پیدا خواهید کرد که با زدن آن به سوی عقب، فضای کنار صندلی در حد چند میلی متر بیشتر می شود و برای ران شما فضای بیشتری ایجاد خواهد شد.

با زدن این دکمه، دسته صندلی کمی به سوی بالا می رود و علاوه بر راحتی بیشتر موجب می شود مسافرانی که مشکل جسمی یا معلولیت دارند، راحت تر از صندلی خود بیرون بیایند.

ویژگی های مخفی در هواپیما
ویژگی های مخفی در هواپیما

چفتی برای باز کردن در دستشویی از بیرون

یکی از مزیت های خوب در دستشویی هواپیماها این است که از بیرون نیز باز می شوند. شما می توانید در مواقع اضطراری با استفاده از چفتی که بالای علامت سیگار ممنوع وجود دارد، این کار را انجام دهید.

استفاده از دستگیره های نزذیک به سقف هواپیما برای راحت تر راه رفتن

یکی از مشکلات آزار دهنده در هواپیما، ایجاد مزاحمت ناخواسته از سوی مسافران در حال رفت و آمد در راهروی هواپیما است. معمولا زمانی که مسافران در حال رفت و آمد در راهروی هواپیما هستند، دستشان را روی قسمت پشت سری صندلی شما می گذارند؛ این کار هم باعث خجالت آن ها خواهد شد و هم باعث ایجاد مزاحمت برای شما خواهد شد. این کار وقتی که در حال خوردن نوشیدنی هستید یا خواب هستید، بیشتر آزار دهنده خواهد شد؛ حتی ممکن است خود شما هم در این موقعیت قرار بگیرید و از ایجاد مزاحمت برای دیگران خجالت بکشید.

معمولا در اکثر هواپیماها دستگیره های ساده ای در شیار کوچکی که زیر محفظه بار بالای صندلی ها قرار دارد، نصب شده و می توانید دست خود را به آن ها بگیرید و بدون ایجاد مزاحمت برای سایر مسافرین خود را به صندلی تان برسانید.

ویژگی های مخفی در هواپیما
ویژگی های مخفی در هواپیما

قلاب های زرد کوچک روی بال هواپیما

این قلاب کوچک که روی بال خیلی از هواپیما دیده می شود، نیز ممکن است باعث کنجکاوی شما گردیده است. این قلاب برای زمانی نصب گردیده است که هواپیما در آب فرود اضطراری داشته باشد یا سقوط کند. در چنین مواقعی ممکن است مسافران از هواپیما خارج شوند و خود را به بال آن برسانند. در چنین شرایطی می توانید با گرفتن یک طناب که سر دیگر آن را بین لولای در و قلاب های روی بال گیر انداخته اید، مانع لیز خوردن خود و افتادن در آب شوید.

ویژگی های مخفی در هواپیما
ویژگی های مخفی در هواپیما

استفاده از چند ماده شیمیایی برای تولید اکسیژن

ماسک اکسیژن معمولا در تمام هواپیماهای بزرگ یافت می شوند؛ اما جالب است بدانید کپسولی که این ماسک ها به آن ها متصل هستند، اصلا حاوی اکسیژن نیست و حتی مانند کپسول های غواصی، هوای فشرده نیز در آن وجود ندارد.

کپسول های اکسیژن به علت حجیم و سنگین بودن در هواپیما قابل استفاده نیستند؛ پس در هواپیماها از راه دیگری برای فراهم کردن اکسیژن استفاده می شود. در هواپیما از ماده ای مرکب از چند ماده شیمیایی استفاده می شود که در هنگام سوختن اکسیژن آزاد می کند. مواد شیمیایی تشکیل دهنده این ماده جادویی شامل باریم پروکسید (پودر سفیدی که در وسایل آتش بازی استفاده می شود)، سدیم کلرات (ماده ای برای از بین بردن علف هرز) و پتاسیم کلرات تشکیل گردیده است. لازم به ذکر است در وقتی که آتشسوزی شدیدی در هواپیما، از ماسک اکسیژن استفاده نخواهد شد؛ زیرا ممکن است پخش شدن اکسیژن باعث شعله ور شدن آتش شود.

جاسیگاری های بی استفاده

بیست سال است که سیگار کشیدن در ارتفاع ۱۰۵۰۰ متری ممنوع گردیده است؛ اما با این وجود هنوز هم در خیلی از هواپیماهای مدرن جاسیگاری دیده می شود. دلیل وجود این جاسیگاری ها هم این است که ممکن است بعضی از افراد بدون اجازه سیگار بکشند و در صورتی که خاکستر سیگار را در داخل هواپیما بریزند، ممکن است منجر به آتش سوزی شود.

ویژگی های مخفی در هواپیما
ویژگی های مخفی در هواپیما

دستگیره های درهای خروج اضطراری

روی درهای خروج اضطراری هواپیما دستگیره هایی وجود دارند که در ظاهر بدون استفاده به نظر می رسند؛ اما در حقیقت این چنین نیست. معمولا در زمان تخلیه اضطراری مسافران وحشت زده می شوند و می خواهند خود را سریعا به تشک اضطراری تخلیه هواپیما برسانند و از آن خارج شوند. در چنین شرایطی مهماندارانی که در حال کنترل وضعیت مسافران هستند، این دستگیره ها را سفت می گیرند تا مبادا فشار جمعیت باعث شود آن ها پیش از تخلیه کامل مسافران، به بیرون پرت شوند.

ماسک گاز

این ماسک ها تنها وقتی که آتش سوزی بزرگی در هواپیما رخ می دهد، استفاده می شوند و  تنها خدمه هایی که در حال خاموش کردن شعله های سوزان آتش هستند، از آن ها استفاده می کنند و مسافران نیازی به استفاده از آن ها ندارند.

دست بند و دستگاه شوک

گاهی اوقات مسافران خاطی در طول پرواز مشکلات زیادی را مسافران ایجاد می کنند، به همین دلیل همواره یک دست بند در هواپیما وجود دارد که تا در صورت لزوم از آن استفاده شود؛ البته دست بند های موجود در هواپیما معمولا پلاستیکی هستند و ظاهر آن ها شبیه دست بندهای پلیس نیست.

دستگاه شوک نیز یکی دیگر از ابزاری است که در هواپیما یافت خواهد شد. این دو وسیله معمولا در مکانی مخفی در کابین خلبان نگه داری می شوند.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *