تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, تهرانگردی

پارک آبشار تهران ☀️ آدرس ، عکس و توضیحات 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

پارک آبشار تهران

در این مقاله از معرفی جاهای تفریحی تهران تصمیم رفتیم تا شما را با پارک آبشار که در ارتفاعات شمالی منطقه 22 شهرداری تهران واقع شده است آشنا کنیم پس اگر به دنبال پارک های این منطقه از تهران می گردید تا انتهای این مقاله با مجله سفر تاپ تراول همراه باشید.

پارک آبشار مصنوعی تهران یکی از آبشارهای بسیار زیبا با فضای سرسبز تهران است که در ارتفاعات شمالی منطقه 22 شهرداری تهران و پارک جنگلی لتمال کن احداث شده است.

این آبشار از باغ راه هایی در دل کوهستان تشکیل شده که از مصالح طبیعی سنگ و چوب ساخته شده و شیب پیاده راه های آن به گونه ای طراحی شده که حتی کودکان و سالمندان نیز تا بالاترین ارتفاع آن بتوانند کوه پیمایی کنند.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

این آبشار با الهام از باغ‌ های سنتی ایرانی به صورت طبقه طبقه ساخته شده است که هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ ای متفاوت از طبقه دیگر می‌باشد. در ساخت این آبشار از مصالحی استفاده شده است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.

این بوستان با الهام از باغ‌ های سنتی ایرانی به صورت طبقه طبقه ساخته شده است که هر طبقه شامل فضای سبز، آلاچیق و برکه‌ ای متفاوت از طبقه دیگر می‌ باشد. در ساخت این بوستان از مصالحی استفاده شده است که با طبیعت همخوانی دارند. آبشار مصنوعی نیز در بالاترین ارتفاع مجموعه قرار دارد.

پارک آبشار تهران

اولین چیزی که در ابتدای مسیر منتظرتان است، برکه ای زیباست که نوید می‌ دهد تا انتهای این سفر یک روزه قرار است با شگفتی‌ های زیادی روبه رو شوید. موضوعی که انگیزه ای می‌شود تا برای دیدن زیبایی‌ های بیشتر، پله‌ ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید و در ارتفاعی قرار بگیرید که ۲۰۰ متر بالاتر از سطح زمین است، یعنی نقطه ای که اولین آبشار در انجا قرار گرفته است. اگر به هزار و یک دلیل بیشتر از این حوصله بالا رفتن ندارید، می‌ توانید در همین طبقه و در یکی از آلاچیق‌ ها اتراق کنید و از سکوتی که بر فضا حاکم است لذت ببرید و تهران را زیر پای خود حس کنید. اینجا دور تا دور تان تصاویری است که گویی زیبایی‌ های طبیعت را قاب گرفته است. از این نقطه به راحتی می‌توانید دریاچه مصنوعی چیتگر را ببینید. اگر هم عاشق نجواهای طبیعت هستید می‌ توانید از صدای آب درون برکه و آبشارها لذت ببرید. وقتی به تمام این زیبایی‌ ها نگاه می‌ کنید تصور اینکه تمام فضای طبیعی این مکان، به دست انسان شکل گرفته باشد، کمی به نظرتان مشکل می‌ رسد.

بالاترین بخش آبشار تهران آلاچیقی است که به آن برج تقسیم آب می‌ گویند. این برج بیشتر شبیه یک آلاچیق بزرگ چوبی است که درست وسط آن، برکه ای کوچک قرار دارد. نیمکت هایی که اطراف این آلاچیق چیده شده اند محل مناسبی برای نشستن و دیدن مناظر پایین دست هستند. وقتی در کنار بالاترین آلاچیق آبشار تهران می‌ ایستید، می‌ توانید هشت برکه کوچک و بزرگ را ببینید که در ارتفاعات مختلف ساخته شده اند. سه برکه اول کوچک هستند و برکه‌ های بعدی کمی بزرگ‌ تر می‌ شوند اما آنچه در تمام این ۸ برکه دیده می‌ شود، این است که همگی به شکل استخر ساخته شده اند و هر برکه به وسیله گیاهان مختلفی احاطه شده که فضای جدیدی را به وجود آورده است.

کنار یکی از این برکه ها، نیلوفرهای آبی با گل‌ های صورتی و سفید، برکه ای طبیعی را یادآوری می‌ کنند. کمی آن طرف‌ تر نخل‌ های مرداب و جگن، از زمین سر برآورده اند. در جایی دیگر انواع کاکتوس‌ ها در کنار برکه سوم تصویری می‌ سازند که تنها در آبشار تهران می‌ توان مانندش را دید. همچنین سماق آمریکایی، سید الاشجار، بلوط و موگو، درختانی هستند که به سنگ فرش خیس پیاده راه‌ ها سایه می‌ بخشند. ظاهرا طراح این آبشار با تاریخچه باغ‌ ها و گیاهان ایرانی آشنایی کامل داشته چرا که در فاصله میان برکه ششم تا هفتم انواع درختان میوه مثل گیلاس، آلبالو و گردو را کاشته است. در آبشار تهران شما می‌ توانید انواع توت‌ ها و ازگیل را هم پیدا کنید؛ البته درختانی مثل صنوبر، تبریزی و سپیدار هم جایگاه خودشان را در این تفرجگاه طبیعی حفظ کرده اند.

برای بالا رفتن از این کوه و رسیدن به برکه ها، دو راه وجود دارد. یکی راه سنگی که در سمت چپ واقع شده و دیگری پلکان طویل پیچ در پیچی است که سمت راست آبشار قرار دارد. این راه‌ های پوشیده از سنگفرش، با راه‌ های فرعی شما را به سمت برکه‌ ها هدایت می‌ کنند. میان این راه ها، جوی‌ های باریکی هم تعبیه شده اند که آب را به سمت باغچه‌ ها و برکه‌ ها می‌ برند. هر شش برکه بالایی آبشار تهران، به وسیله جوی‌ های کوچک و بزرگ با هم در ارتباط هستند.

همچنین به دلیل تفاوت ارتفاعی که این برکه‌ ها با هم دارند آبشارهایی در مسیر عبور آب ایجاد شده که ارتفاع بلندترین آنها به حدود ۱۰ متر می‌ رسد. برکه ششم جایی است که آب، راهش را به سمت یک مخزن دیگر کج می‌ کند و از آنجا برای وارد شدن به برکه‌ های هفتم و هشتم دوباره به مخزنی دیگر می‌ ریزد.

پارک آبشار تهران

به جز برکه‌ ها و آبراه ها، یکی دیگر از جاذبه‌ های آبشار تهران، آلاچیق هایی هستند که روی برج‌ های سنگی بنا شده اند. در سمت راست این تفرجگاه، برج‌ های سه قلو روی دیواره‌ های سنگی قرار دارند. اینها در واقع آلاچیق هایی هستند که سایبان خوبی برای استراحت دارند. یک برج دیگر که به برج حلزونی یا برج کبوتر معروف است، کمی بالاتر از برج‌ های سه قلو قرار گرفته است و همان طور که از اسم این برج پیداست برای رسیدن به بالای آن باید پله‌ های سنگی حلزونی شکل را گرفت و بالا رفت. انتهای این راه پله چیزی نیست جز لانه کبوترها. درست رو به روی این برج ها، یک دیوار سنگی شبیه دیوار چین اما در ابعاد بسیار کوچک‌ تر هم ساخته شده است. جنس همه آلاچیق‌ ها از چوب روس است که دوام زیادی دارد. لانه هایی برای پرندگان نیز روی دیوارهای این برج نصب اند که برای گنجشک‌ های ساکن آبشار تهران خانه ای دائمی شده اند.

این پروژه با هدف بالا بردن سرانه فضای سبز و همچنین جذب گردشگر احداث شده است که شامل دو فاز ساخت و در مجموع ۲۰۰ هکتار مساحت می‌ باشد.

از امکانات این بوستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۲۵۰۰۰ متر مسیر کوه پیمایی
  • آبشار مصنوعی، آبراه‌ ها و جویبارها
  • ۸ برکه سنگی با مساحت ۷۵۰۰ مترمربع
  • ۲۰۰۰ متر مسیر دوچرخه سواری
  • رستوران سنتی
  • ۳۳ واحد آلاچیق
  • ۲۰۰۰ واحد پارکینگ
  • مسجد با مساحت ۴۰۰ مترمربع
  • باغ گیاهان دارویی
  • باغ گل با مساحت ۲ هکتار
  • مسیر کالسکه سواری
  • سالن آمفی تئاتر

تنها راه رسیدن به آبشار تهران ، خودروی شخصی و از بزرگراه شهید همت است. شما می توانید تابلوی آبشار تهران را در همت غرب، درست چسبیده به خروجی شهرک شهید باقری ببینید. بهترین راه بری رسیدن به این تفرجگاه جدید، دنبال کردن تابلوهایی است که در شهرک شهید باقری نصب شده اند و رویشان نوشته شده: آبشار تهران.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *