تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
ایران, رشت

پارک جنگلی سراوان رشت ☀️ از کهن سال ترین جنگل های ایران 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

پارک جنگلی سراوان رشت

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی رشت درباره پارک جنگلی سراوان رشت سخن خواهیم گفت که جزء یکی از کهن سال ترین جنگل های کشور ایران محسوب می شود.

سفر به طبیعت همیشه حال و هوای خاصی به انسان می دهد . سفر به دل طبیعت و جنگل از بهترین لذت ها و تفریحات بشمار می رود که واقع در روحیه انسان ها تاثیر مثبت بجای می گذارددر هر گوشه از ایران عزیزمان طبیعت به شکل های مختلفی یافت می شود و با جلوه های سحرانگیزش شما را غافلگیر می کند .

یکی از کلان شهرهای شمال ایران است که مرکز استان زیبا و سرسبز گیلان است.همچنین بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان‌های حاشیهٔ دریای خزر و سومین شهر گردشگر پذیر ایران است.در شهر رشت لهجه‌ های گوناگون از گویش بیه‌ پس زبان گیلکی توسط مردم تکلم می‌ شود.یکی از ویژگی های که مردم برای تفریح خود به این شهر می روند غذاهای خوشمز و لذیذ می باشد که داری تنوع و طعم های مختلفی برای سلیقه های مختلف است .از ویژگی‌ های این شهرستان تنوع غذاها، طعم‌ها، استفاده از سبزی‌ های محلی، ماهی، رب انار و آب نارج یا غوره  است


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

برخی از جاهای دیدنی رشت :خانه قدیری رشتتالاب عینک رشتآرامگاه میرزا کوچک خانمیدان شهرداری, و… میتوان اشاره نموده .

پارک جنگلی سراوان رشت
پارک جنگلی سراوان رشت

پارک جنگلی سراوان بی شک طبیعتی زیبا و خیره کننده را هدیه می دهد که میتوانید لحطاتی خوش و بیاد ماندی را در این جنگل سپری کنید .

–  پارک جنگلی سراوان دارای امکانات نسبتا خوب و مناسبی برای گردشگران است که آن را به مقصدی محبوب برای خانواده ها و افراد در همه سنین تبدیل کرده است.

– دریاچه ی زیبا و رودخانه ی خروشان این پارک و تفاوت مهم آن با دیگر پارک های جنگلی می باشد که با جلوه های خود شما را بهت زده می کنند.

موقعیت جغرافیایی

این پارک در حدود 17 کیلومتری جاده رشت به تهران قرار دارد ، از ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﺟﻨﮕﻠﯽ ﮔﯿﻼن می باشد که مجموعه ای کم نظیر از ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع و نادر ﮔﯿﺎﻫﯽ ، ذﺧﺎﯾﺮ ژﻧﺘﯿﮑﯽ و ﭼﺸﻢ اﻧﺪازﻫﺎی بی نظیری را در خود جای داده است.


نزدیکی پارک جنگلی سراوان به مرکز استان و مجاورت با جاده سراسری که دسترسی آسان را  فراهم می کند، باعث شده تا این پارک در زمره ی پارک های جنگلی مهم  قرار گیرد و یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری برای شهر رشت محسوب شود.

پارک جنگلی سراوان رشت

 ۱- طبیعت تماشایی

ویژگی های خاص طبیعی و موقعیت قرار گیری و شکل زمین، گونه های گیاهی کم نظیر و وﺟﻮد رودﺧﺎﻧﻪ ﺳﻔﯿﺪرود و ﺳﯿﺎﻫﺮود در ﺿﻠﻊ ﺷﺮﻗﯽ پارک، چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را در نقاط مختلف پارک به ویژه در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺰری آن خلق کرده است که می توانید از آنها لذت ببرید و غرق در تماشای آنها شوید.

پارک جنگلی سراوان رشت

۲- رودخانه ها و دریاچه سحر انگیز

آنچه که موجب تفاوت سراوان با سایر پارک های جنگلی شده است، جلوه های زیبا و متفاوت آن هستند که عبارتند از:

دریاچه ای مسحورکننده: در بدو ورود به سراوان در سمت چپ خود به جلوه ای تماشایی از دریاچه این پارک برخورد می کنید که در ابتدا همچون زمینی پوشیده از چمن به نظر می رسد اما کمی که دقت کنید متوجه حضور دو قایق می شوید که شما را به گشت و گذاری متفاوت دعوت می کنند. با سوار شدن بر این قایق ها می توانید به درون جنگل بروید و غرق در سکوت و آرامش، از کشف زیبایی های خلقت لذت ببرید.

رودخانه خروشان: هر چه در پارک پیش می روید، صدای عبور آب بیشتر  به گوشتان می رسد و شما را وسوسه می کند تا لحظه ای توقف نمایید و به تماشای گذر آب در رودخانه ای خروشان بنشینید. کنار رودخانه از شلوغ ترین قسمت های پارک سراوان است و افراد زیادی ترجیح می دهند در کنار آنها پیک نیکی برپا کرده و روز خوشی را برای خود بسازند.

پارک جنگلی سراوان رشت

۳- جاده ای تماشایی

اگر رانندگی در جاده های زیبا را به هر جاذبه ی دیگری در سفرتان ترجیح می دهید، حتما سری به پارک جنگلی سراوان بزنید تا با رانندگی در جاده ی درون پارک و گذر از میان درختانی که در هر فصل به رنگی خاص در می آیند، تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنید.

در هر جایی که خسته شدید می توانید توقف کنید و لحظاتی را غرق در آرامش و زیبایی این طبیعت چشم نواز شوید.

پارک جنگلی سراوان رشت
پارک جنگلی سراوان رشت

۴- نخستین موزه میراث روستایی ایران

یکی از دیدنی های جذاب این پارک، موزه ای تحت عنوان میراث روستایی است که معماری یکصد ساله مناطق جلگه ای و کوهستانی گیلان و شیوه زندگی روستایی را بازسازی کرده و زندگی مردم این خطه از کشورمان را برای شما به تصویر می کشد.
این موزه یکی از تماشایی ترین بخش های این پارک جنگلی است که در تمامی ایام سال توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

پارک جنگلی سراوان رشت

۵- خوشگذرانی در پارک جنگلی سراوان سراوان رشت

گشت و گذار در جنگل: قدم زدن در میان درختان سر به فلک کشیده یکی از فعالیت هایی است که بسیار لذت بخش می باشد و در این پارک می توانید آن را انجام دهید.
پیک نیک: وجود امکانات مورد نیاز پیک نیک مانند میز و نیمکت، کباب پز و … به شما این امکان را می دهد که بتوانید با بردن لوازم و وسایل لازم، ساعات خوشی را در کنار دوستان و خانواده تان تجربه کنید.
عکاسی: گوشه گوشه ی این پارک جنگلی پر از سوژه هایی است که ارزش ثبت شدن در دوربینتان را دارند و می توانید با ثبت آنها یادگاری های خوبی را همراه خود ببرید.
قایق سواری: در آبگیری که در نزدیکی ورودی پارک جنگلی سراوان وجود دارد می توانید یک قایق سواری کوتاه و متفاوت را تجربه کنید و از فضا لذت ببرید.

پینت بال: در این پارک فضایی برای انجام تفریح پینت بال تعبیه شده است و امکانات لازم برای آن وجود دارد. این مکان نخستین زمین پینت بال جنگلی در شمال کشور است که ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد. حداقل سن برای استفاده از این امکانات ۱۰ سال می باشد

برای آشنایی با این تفریح هیجان انگیز مطلب پینت بال | جنگی دوستانه و رنگی را از دست ندهید.

موتور چهارچرخ: یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز در این پارک جنگلی، موتور چهارچرخ  است

پارک جنگلی سراوان رشت

امکانات عمومی و گردشگری

امکانات نسبتا مناسبی در پارک جنگلی سراوان برای گردشگران تعبیه شده است که از میان آنها می توان به آلاچیق ها و تاسیسات رفاهی، سرویس بهداشتی، میز و نیمکت، کباب پز، محوطه بازی برای کودکان، وسایل بازی کودکان، سطل زباله، سکوی نصب چادر و…  اشاره کرد. ﭘﺎﺳﮕﺎه ﭘﻠﯿﺲ راه و ﭘﺎﺳﮕﺎه اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ در ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮐﻤﺘﺮ از ۱۰۰ متر قرار دارد و در صورت بروز مشکل به راحتی قابل دسترسی می باشند.

پارک جنگلی سراوان رشت

گیاهان و جانورانی که در پارک جنگلی سراوان می بینید

درختان پارک جنگلی سراوان به طور کلی به دو بخش تقسیم می شوند:
* بخش طبیعی شامل پایه های شاخه زاد و دانه زاد بلوط، ممرز و انجیلی به همراه گونه های توسکا و اوجا، اﻧﺠﯿﻠﯽ، ﺳﻔﯿﺪ ﭘﺖ، ﺑﯿﺪ، ﺑﯿﺪﻣﺸﮏ، آﻟﻮﭼﻪ ﺟﻨﮕﻠﯽ و …
* بخش دست کاشت شامل کاج تدا و کاج سیلوستریس و سرونقره ای و زربین
ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺟﺎﻧﻮران ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ همچون ﻗﺮﻗﺎول، ﮐﺒﮏ، دارﮐﻮب، ﺟﻐﺪ ﺟﻨﮕﻠﯽ، ﺧﺮﮔﻮش، راﺳﻮ و… نیز در این منطقه زندگی می کنند و ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن و ﺣﺸﺮات ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ نیز تا به حال مشاهده شده اند.

پارک جنگلی سراوان رشت

نگاهی نزدیک تر به پارک جنگلی سراوان

این پارک جنگلی با ۱۴۸۷ هکتار وسعت در ارتفاع ۵۰ تا ۲۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. از مجموع وسعت این پارک، ۲۱۰ هکتار آن حفاظت شده  است و ۵۲۱ هکتار آن به تفرج گسترده و ۷۵۶ هکتار آن به تفرج متمرکز اختصاص یافته است. ﻃﻮل ﺷﻤﺎﻟﯽ و ﺟﻨﻮﺑﯽ جنگل سراوان ۷۶۰۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ و ﻋﺮض ﻣﺘﻮﺳﻂ آن در ﺟﻬﺖ ﺷﺮﻗﯽ- ﻏﺮﺑﯽ ۲ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
پیش از سال ۷۰ این پارک بخشی از جنگل های سری سه سراوان بود که حدود ۳۰۰ هکتار آن جداگردید و به شکل پارک جنگلی در آمد. در این زمان قسمت بزرگی از منطقه را درختان سوزنی برگ دست‌کاشت تشکیل می دادند که پس از رسیدن به سن بهره برداری قطع شده و مورد استفاده قرار گرفته اند.
درسال ۷۸ نیز طرح مدیریت و بهره وری پارک جنگلی سراوان براساس شرح خدمات تهیه طرح های پارک داری مصوب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تدوین و تصویب گردید تا حفظ و احیای آن راحت تر صورت گیرد.

پارک جنگلی سراوان رشت

محدوده پارک جنگلی سراوان

محدوده ی پارک جنگلی سراوان به صورت زیر مشخص شده است:
از ﺷﻤﺎل تا جاده دره پشت به فشتام ﮐﻪ ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﺑﻪ ﺟﺎده ﻧﯿﺮوﮔﺎه می رسد.
از ﻏﺮب تا ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت ﻗﺮاء ﮐﭽﺎ- ﺟﻮﮐﻮل ﺑﻨﺪان، ﻗﺴﻤﺘﯽ ﺑﻪ جنگل های ﻃﺮح ﻋﺰﯾﺰﮐﯿﺎن و تاسیسات ﻧﯿﺮوﮔﺎه و اراﺿﯽ ﺷﻬﺮ ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﻣﺴﺘﺜﻨﯿﺎت در روﺳﺘﺎی ﺑﻬﺪان ﺑﺎﻻ و ﭘﺎﯾﯿﻦ
از ﺟﻨﻮب تا ﺟﺎده روﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﭽﺎ
از ﺷﺮق تا ﺟﺎده آﺳﻔﺎﻟﺘﻪ رﺷﺖ ﺑﻪ تهران

پارک جنگلی سراوان رشت

بهترین فصل سفر

بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی سراوان، بهار و تابستان است اما انبوه درختان آن در هر فصلی به شکلی تازه در می آیند:
بهار و تابستان : سرسبزی و آب و هوای خوب منطقه بسیاری را به سراوان می کشاند.
پاییز: برگ های رنگارنگ درختان در پاییز، پارک جنگلی سراوان را به مقصدی جذاب تبدیل می کند.
زمستان: بارش برف و سرما و سپیدی زمستان جلوه ای تازه به این مقصد می بخشد.

پارک جنگلی سراوان رشت


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *