تجربه ای لوکس از   تور استانبول  همراه با ایوار
تهرانگردی

معرفی پارک خلیج فارس تهران (دریاچه چیتگر تهران) 

اجاره ماشین در دبی
تور ترکیه سلام پرواز تور لحظه آخری

دریاچه خلیج فارس تهران

در این مقاله از مجله تاپ تراول یکی از جاذبه های بسیار زیبای تهران یعنی دریاچه خلیج فارس تهران را به شما معرفی خواهیم کرد که یک دریاچه بسیار زیبا، دیدنی و محبوب میان گردشگران این شهر است. در ادامه همراه ما باشید.

پارک خلیج فارس یا دریاچه شهدای خلیج فارس یک پارک و دریاچه ی مصنوعی بسیار زیبا است که در شمال غرب شهر تهران و منطقه 22 شهرداری قرار دارد. این دریاچه دارای 130 هکتار مساحت می باشد و در مجاورت آن نیز 120 هکتار مجموعه تفریحی در پهنه خشکی بنا نهاده گردیده است.

از نظر مکانی، دریاچه خلیج فارس تهران، در شمال پارک جنگلی چیتگر، یکی از بزرگ ترین پارگ های جنگلی ایران قرار دارد که از قدیمی ترین بوستان های پایتخت نیز قلمداد خواهد شد. زمانی که شما به چیتگر بروید برای دوچرخه سواری های پاییزی آخر هفته، از دور، دریاچه خلیج فارس قابل مشاهده است.جنوب دریاچه، آزاد راه تهران کرج است و شمال آن نیز، بزرگ راه همت و غربش نیز، بافت مسکونی شهرداری منطقه ۲۲ تهران قرار دارد.دریاچه خلیج فارس تهران

دریاچه شهدای خلیج فارس تهران (Chitgar Lake) به مساحت یک صد و چهل هکتار، در غرب تهران قرار گرفته است و بزرگ ترین دریاچه مصنوعی ایران محسوب می شود. این منطقه، در چند سال گذشته به سرعت رشد کرده و امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی در آن برای علاقمندان به تهران گردی و ورزش های آبی ایجاد گردیده است.


 لیدوما    

             | اجاره ویلا در رامسر | اجاره سوئیت در کیش


اقامتگاه بوم گردی

قرار است در کنار این دریاچه، مجتمع های تجاری بزرگی نیز احداث شود تا افرادی که برای تفریح به این منطقه دور از مرکز شهر می آیند، از امکان خرید در مجتمع های تجاری مدرن و هم چنین استفاده از رستوران هایی در ارتفاع با چشم انداز رویایی دریاچه نورانی خلیج فارس در شب بهره مند شوند.

شاید این رستوران ها بتوانند در آینده، رقیبی برای بزرگ ترین رستوران گردان جهان که در برج میلاد تهران و در ارتقاع ۳۰۳ متری قرار دارد، باشند.

دریاچه خلیج فارس در منطقه ۲۲ شهرداری تهران قرار دارد که مملو از مال ها و مراکز تجاری عریض و طویل معروف پایتخت است.این منطقه در طرح تفصیلی تهران به عنوان قطب گردشگری تهران مطرح گردیده است تا نیازهای رفاهی شهر تهران را برطرف سازد که بر همین اساس پروژه های خیلی از جمله آبشار تهران، دریاچه مصنوعی چیتگر، محور چهار باغ، بوستان جوانمردان ایران، شهربازی هزار و یک شهر (تهران لند)، تهران مال، پارک آبی چیتگر، پردیس سوارکاری، تله کابین و مونوریل چیتگر در این منطقه در حال ساخت و تکمیل است.

با وجود پارک های جنگلی چیتگر، خرگوش دره، لتمال کن و جهت وزش باد در تهران که عموما غربی-شرقی است این محدوده از تهران آب و هوای پاکیزه و مطلوب تری نسبت به دیگر مناطق تهران دارد و به نظر می رسد ظرف یک دهه آینده، یکی از مناطق مهم پایتخت و حتی ایران باشد.

این پارک آبی دارای ۱۲۰ هکتار مساحت خشکی است که برای امور تفریحی و رفاهی در نظر گرفته شده و منبع تامین آب آن، از رودخانه کن اعلام شد. به واسطه سیکل بسته و ایزوله ای که برای سامانه انتقال آب، شهرداری تهران در نظر گرفته است، هیچ گونه آب دیگری وارد دریاچه نمی شود.

این دریاچه به واسطه قرار گرفتن در مسیر باد های غربی-شرقی، یکی از مکان های مهم برای تلطیف هوای پایتخت دود آلود تهران به ویژه در نیمه دوم سال است که آلودگی، امان را از پایتخت نشین ها گرفته و تجربه گوناگون تعطیلی مدارس و ادارات در طول نیمه دوم سال، خود نشان دهنده این واقعیت تلخ است.

چشم انداز های زیبا و منحصر به فردی که در دریاچه خلیج فارس در دسترس علاقمندان به ورزش های آبی است، فرصتی برای گردش ارزان و با کیفیت در طول هفته را برای شهروندان فراهم می کند.

پارک خلیج فارس تهران
پارک خلیج فارس تهران

چه طور به دریاچه خلیج فارس برویم؟

این سوال مهمی است. در صورتی که با ماشین شخصی قصد عزیمت دارید، توصیه می کنیم که وارد بزگراه همت غرب شده و سپس به خروجی شهید خرازی رفته و از این خروجی، دریاچه خلیج فارس قابل رویت است. بقیه مسیر را تابلو های راهنمای موجود، در خدمات شما هستند.

مسیر بعدی استفاده از بزرگراه آزادگان شمال است که زمانی که وارد خروجی شهید خرازی خواهید شد، خروجی دریاچه روبروی  شما قرار دارد.

در صورتی که وسیله نقلیه ندارید و قصد دارید با وسایل نقلیه عمومی سفر کنید، توصیه می کنیم که به پایانه اتوبوس صادقیه رفته و با استفاده از اتوبوس شهرک دریا، خود را به دریاچه خلیج فارس برسانید. البته از اتوبوس جنب مترو چیتگر نیز می توانید برای رفتن به دریاچه استفاده کنید. در صورتی که سمت خیابان شریعتی و میرداماد و تجریش هم هستید، کافیست به سه راه ضرابخانه، پایین خیابان میرداماد رفته و از ان جا، اتوبوس های BRT مترو چیتگر را سوار شده و سپس با اتوبوس دیگری به دریاچه بروید.

در صورتی که عاشق مترو سواری هم هستید، بهترین راه ممکن، رسیدن به ایستگاه مترو چیتگر و استفاده از پایانه اتوبوس آن برای سفر به شهرک شهید باقری و دریاچه خلیج فارس تهران است.

پارک خلیج فارس تهران
پارک خلیج فارس تهران

امکانات دریاچه

از جدیدترین امکانات این مجموعه می توان به ساحل سنگی اشاره کرد که فضای جالب و نوستالژیکی را برای شهروندان فراهم نموده است تا بتوانید بدون جوراب و کفش، روی این ساحل سنگی پر آب راه رفته و حال و هوایی تازه کنید. این ساحل سنگی در قسمت شمالی دریاچه قابل مشاهده است و می توانید تا نزدیکی آب بروید. اما مراقب باشید که صدای نگهبانان در نیاید که با کسی شوخی ندارند!

پارگینگ، زمین بازی و رستوران های بزرگ و کوچک در کنار دست فروش ها و بلالی ها و بستنی فروش ها، از جمله خدمات این مجموعه محسوب می شود که در کناب آب نمای موزیکال و سرویس های بهداشتی و نمازخانه، در اختیار بازدید کننده گان قرار دارد.

اضافه بر این ها، دریاچه خلیج فارس تهران امکانات فراوانی برای تفریح دارد. محیطی زیبا برای گردشگری روزانه و آخر  هفته به خصوص برای پیاده روی در کنار ساحل و حتی راه رفتن بر روی ساحل ماسه ای زیبایش که به تازگی طراحی گردیده است. اسکله قایق رانی برای قایق سواری پارویی و موتوری  که برای عاشقان ورزش های آبی، به نوعی کیش را به تهران آورده است.

یکی از ویژگی های این پارک، نزدیکی با مراکز تفریحی غرب تهران از جمله مجموعه ورزشی آزادی، پردیس اسب سواری، آبشار مصنوعی تهران، پارک جنگلی چیتگر  و پارگ ارم است که فرصت های گردشگری شهری گوناگونی را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

در دریاچه، ماهی های فراوانی رها سازی شده که غذا دادن به آن ها ممنوع است. مرغ های دریایی که در این منطقه در یکی دو سال گذشته رها سازی شده اند، حال و هوای یک دریاچه واقعی را در معرض دید بازدید کننده گان قرار داده که اتفاقا در بعضی از فصول سال نیز، میزبان پرنده گان  مهاجر داخلی و بین المللی نیز  خواهد شد.

در دریاچه چیتگر هر نوع ورزش آبی به واسطه عمق دریاچه و وسعتش امکان پذیر است. تامین بیش از هشتاد درصد آب دریاچه از رودخانه کن و بقیه از آب های میان سطحی بوده و اتفاقا از آب خود دریاچه نیز برای تامین بخشی از آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز چیتگر هم استفاده می شود.


   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

بخش های ضروری علامت گذاری شده اند *